נישאה לערבי ורצתה למול את בנה • מטלטל

הסיפור שהגיע למרן הגר"ח קניבסקי היה יוצא דופן: יהודיה נישאה לערבי ורצתה למול את בנה למרות שהיה מדובר בפיקוח נפש אם בעלה הערבי יגלה. ומה השיב הגר"ח?

במחלקה למניעת טמיעה של 'לב לאחים' מטפלים בנשים יהודיות שנישאו רח"ל לערבים ומתגוררים עמם בכפריהם. מדובר במקרים קשים, ולפעמים האישה מצויה בכפרים 'מעבר לקווים' וקשה מאוד ליצור עימה קשר, ולמרות הכל עושים את כל המאמצים להציל את בנות ישראל הללו.

"היה לנו מקרה", סיפר לאחרונה הרב אליעזר סורוצקין יו"ר הארגון, שצוטט בעלון 'קול ברמה', "עם אשה אחת שבעקבות נישואיה לערבי התנתקו ממנה הוריה לגמרי, ופעילת המחלקה שמרה איתה על קשר קבוע.

"הערבי ידע על הקשר הזה, והסכים לכך, כי ראה שזה עוזר לה להיות רגועה. והנה יום אחד ילדה האשה הזו בן לבעלה הערבי, וכיון שלא היה לה לאן ללכת אחרי הלידה, הסכימה אחותה לקבלה ל'חופשת לידה' בביתה. האחות מתגוררת במרכז הארץ והערבי נאות 'לשחרר' אותה למספר שבועות, כדי שתהיה אצל אחותה.

"כשהגיע היום השמיני, והאישה כבר היתה אצל האחות, היא פונה אליה בבקשה למול את בנה. האחות שיתפה בענין את הפעילה שלנו", סיפר הרב סורוצקין, "והן סיפרו שהמדובר בסכנת נפשות של ממש. דהיינו, האשה מחויבת לחזור לאחר ה'חופשה' אל הכפר הערבי, ואם בעלה הערבי ישמע שהיא מלה את בנה, הוא עלול להורגה.

"השאלה היתה, כיון שהאשה אינה מחויבת למול את בנה, ומי שמחויב בכך הוא האבא, מי אומר שמותר לה להיכנס למקום סכנה, ולמול את הילד שלה?"

הגר"י זילברשטיין חידד את הענין, ואמר שהשאלה היא האם מותר לעזור לה בכך? הגר"י סיפר ששאל על כך את גיסו, מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, שהשיב קצרות ואמר: 'שומר מצוה לא ידע דבר רע'.

הגר"י: "בתחילה לא הבנו שהרי מדובר בפיקוח נפש, ואז הוסיף הגר"ח ואמר, שהרי כל ברית מילה יש בה קצת פיקוח נפש, כמו שרש"י אומר במסכת גיטין על הפסוק 'כי עליך הורגנו כל היום', שהרבה ילדים מתים בשעת הברית. ואם כן כתוב כאן, אמר הגר"ח שליט"א, שמותר להיכנס לקצת סכנה, ולכן גם במקרה של הערבי לעיל, החליט גיסי שלא מדובר בסכנה ממש, ואפשר להחיל על כך את ה'שומר מצוה לא ידע דבר רע'.

"שאלתי את גיסי, הרי במקרה של הגמרא בגיטין הסכנה היא של הילד, ועל זה אומרים 'כי עליך הורגנו', אבל כאן הסכנה היא של האשה, אבל מרן שליט"א לא התפעל מכך, ואמר שהמקרים דומים. ומצאתי סמך לדבריו במשנה ברורה סימן רמ"ח, בהלכה שכותב השו"ע שאסור לצאת לעבר הים פחות משלושה ימים לפני שבת, והמ"ב כותב שנוהגים להסתכן קצת".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *