נמצא הפתרון למחסור ברופאים

הכשרת רופא במדינת ישראל עולה כ-500,000 ₪

בעקבות התמוטטות קהילות קטנות בחו"ל עקב משבר הקורונה – והקושי להמשיך ולהחזיק את מוסדות הקהילה כבתי ספר, מתנ"ס, בתי אבות, תלמוד תורה ומסעדה כשרה – יזם יו"ר ועדת העלייה והקליטה דוד ביטן (הליכוד) הקמת קרן שתסייע להם בכך: האוצר נענה לבקשת ביטן והקצה 20 מיליון ₪, והסוכנות הוסיפה לקרן זו 30 מיליון ₪ נוספים.

בנוסף, בעקבות פנייתן ליו"ר הוועדה של כ-200 עולות-חדשות, שילדו לאחרונה בישראל, אישרה רשות האוכלוסין את כניסתם לארץ של הוריהם מחו"ל – כדי שיוכלו לבקרם. שני הישגים אלו נחשפו היום (שני) בתחילת דיון בוועדת העלייה והקליטה, בעניין קליטת רופאים-עולים. בדיון אמר ביטן כי "מדינת ישראל מתכוננת בימים אלו לגל עלייה רחב מאוד בעקבות משבר הקורונה. בגל זה צפויים להגיע כמאות רופאים, שיחזקו את מערכת הבריאות לקראת החורף הקרוב, הצפוי להיות עמוס במיוחד". מתוך 600 התקנים לרופאים שהאוצר הקצה למשרד הבריאות כדי להתמודד עם הקורונה דרש ביטן לייעד תקנים לקליטת רופאים–עולים. ביטן הודיע כי כבר בשבוע הבא תתכנס הוועדה – לוודא שהתקנים הוקצו.

לפני כשלושה חודשים, אישר האוצר למשרד הבריאות כ-600 תקנים חדשים למשרד הבריאות על מנת שיצליח לחזק את המחלקות הקורסות בבתי החולים השונים בארץ. בדיון בוועדת הקליטה טען יוזם הדיון, יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) כי "לאחרונה קיבלה הממשלה 126 תקנים למשרדים שלא קיימים, ומה עם הרופאים? מדובר על זעקת אמת, כי אין מספיק רופאים מומחים בישראל. כיום יש רק 70 תקנים".

ביטן ציין כי בשלוש השנים האחרונות עלו לארץ כ-741 עולים רופאים המועסקים בתקן למל"ם – לא מומחה ולא מתמחה. רופאים אלו משתכרים שכר נמוך, ללא אפשרות קידום והתפתחות מקצועית, ובעקבות כך, רבים מהם עוזבים את הארץ כדי לעבוד כרופאים-מומחים ולהשתכר כראוי. הכשרת רופא במדינת ישראל עולה כ-500,000 ₪, סכום שכבר הושקע ברופאים-העולים שרכשו את השכלתם בחו"ל. "רופאים המגיעים ארצה מוכנים אחרי כל המבחנים – ולא מצליחים להשתלב במערכת הרפואה הציבורית".

כלכלנית מטה חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, שיר אברמיצקי, הגיבה כי "תכנית רופאים עולים פועלת אצלנו, היו בה 50 תקנים ונוספו עוד 20 תקנים, המאוישים כולם. רשימת המתנה של עוד 20 רופאים עולים שממתינים לתקן. אנחנו משתמשים בשיטת "המיטה החמה", כלומר, ברגע שנגמרת תקופת ההמתנה של הרופא, רופא אחר נכנס במקומו. בנוסף לכך, כחלק ממאמצי הקורונה, קיבלנו 600 תקנים נוספים".

דניאל פדון, רכז בריאות באגף התקציבים, הדגיש כי "אין לנו התנגדות שחלק מהתקנים יוקצו לרופאים עולים חדשים. נתנו לפני כשלושה חודשים 200 תקנים נוספים לרופאים תחומיים, אין שום עניין לאייש את אלו במלואם. גם ה-600 רחוקים מאיוש".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *