סקר הביצים הגדול: מי אגרו יותר ביצים בסגר הראשון?

אושרו מכסות יבוא בהיקף של 20 מיליון ביצים לקראת החגים

במסגרת המעקב ההדוק שמנהל משרד החקלאות על שוק מוצרי המזון הטרי, נערך סקר צרכנים מקיף שבחן את התנהגות הצרכנים בהקשר של רכישת ביצים, במטרה להבין מה הניע את הצרכן לאגור ביצים בסגר בחודשים מרץ ואפריל.

הסקר אף ניסה להעריך מה יעשו הצרכנים בסגר נוסף, אם יהיה. הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת באמצעות מכון "סמית" בכדי לסייע למשרד החקלאות בקבלת החלטות סביב סוגיית הביצים ולמנוע, ככל הניתן, מצב של מחסור בביצים במקרה של סגר בעקבות משבר הקורונה.

ממצאי הסקר עולה כי רוב הציבור מאמין כי המדינה תדאג למצאי ביצים בשוק. עם זאת, כשליש מהציבור עדיין יאגור ביצים למרות הביטחון כי יוכל למצוא אותן. בשל כך החליט משרד החקלאות, במטרה למנוע מחסור בביצים לקראת חגי תשרי בהם עולה הביקוש המקומי לביצים, לאשר יבוא ביצים לישראל במכסות פטורות ממכס.

בשלב ראשון אושרו מכסות יבוא בהיקף של 20 מיליון ביצים. ובמקביל גורמי המקצוע במשרד ממשיכים לעקוב אחר השוק באופן קבוע ועל בסיס יומי אל מול לולנים, משווקים, יבואנים ורשתות השיווק, ויגדילו את מכסות הייבוא ככל שיתעורר הצורך ובכדי לדאוג שלא ייווצר מחסור.

70% מהנסקרים ציינו שקנו יותר מוצרי מזון בתקופת הסגר (מאמצע מרץ ועד תחילת מאי) מאשר בתקופות "רגילות" כאשר מבין סוגי המזון שקנו יותר, בולט האחוז שציינו שקנו "יותר ביצים" (40%), במקומות השני והשלישי ציינו הצרכנים מוצרי חלב (34%) ומוצרי בשר (33%). על פי תוצאות הסקר ניתן לראות כי צרכנים מעידים ששינו את הרגלי קניית הביצים בתקופת הסגר, תופעה שבמשרד החקלאות כינו "אגירה" – כשני שלישים(!) מהציבור (64%) ציינו שקנו יותר ביצים בתקופת הסגר מאשר בתקופה רגילה (26% הרבה יותר ביצים, 38% קצת יותר ביצים). נתונים אלה מסבירים את תופעת המחסור על המדפים, אך כפי שעולה מתשובות הנסקרים, תופעה דומה של מחסור אינה צפויה לחזור על עצמה במקרה של סגר נוסף.

אחוז הצרכנים שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" עולה ככל שיש יותר נפשות במשפחה, קרי תופעת ה"אגירה" אופיינית יותר למשפחות (18% במשפחות של עד 2 נפשות לעומת 33% במשפחות עם 5 נפשות או יותר). אחוז גבוה (מעל 70%) יותר של מי שהגדירו עצמם בסקר כחרדים ודתיים ציינו שאגרו ביצים בהשוואה לחילונים. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" בתקופת הסגר, 15% ציינו שנאלצו לזרוק ביצים בשל חיי המדף המוגבלים של המוצר תוצאה של אגירה ואי שימוש.

58% ציינו שהיה להם קושי למצוא ביצים בתקופת הסגר באזור מגוריהם. על פי הסקר עולה כי הקושי הורגש במיוחד באזור ירושלים, בעיקר בקרב חרדים ודתיים ובעיקר במשפחות עם 5 נפשות או יותר. הנסקרים ציינו כי הסיבה למחסור בביצים בנקודות המכירה נבעה מהעובדה שאנשים קנו יותר ביצים ממה שהיה צריך, קרי קניית יתר שבאה לידי ביטוי באגירה (44%), 30% חושבים שאנשים קנו יותר ביצים בגלל התחושה שנוצרה בציבור למחסור. 22% חושבים שחג הפסח גרם להצטיידות יתר. בציבור החרדי בולט האחוז שציינו שקנו יותר ביצים בגלל חג הפסח (51%).

נמצא קשר משמעותי בין תחושת הקושי למצוא ביצים בתקופת הסגר לבין שינוי הרגלי הקנייה באותה התקופה. בקרב אלו שציינו שקנו "הרבה יותר ביצים" 75% ציינו שהרגישו קושי להשיג ביצים ולכן אגרו ביצים, בקרב אלו שקנו "קצת יותר ביצים" 63% ציינו שהרגישו קושי, ואילו בקרב אלו שלא שינו את הרגלי הקניה, 61% ציינו שלא הרגישו קושי כלל. הקושי הניכר על פי הסקר היה בקרב הצעירים עד 34 ובקרב גילאי הביניים 54-35 בקרב יהודים חרדים ודתיים, בעלי משפחות בנות 5 נפשות ויותר בירושלים וסביבתה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *