עידן הפחם בישראל יסתיים בשנת 2025

השר שטייניץ פתח את הצהרתו בוועידה ואמר: אנו מודעים לחלוטין לגודל האחריות שלנו במסגרת המאמצים הגלובליים לקידום כלכלת פחמן נמוכה.

אני גאה לחלוק אתכם את החזון, האסטרטגיה והפעולות של מדינת ישראל שיאפשרו לנו להשיג אנרגיה יעילה, אמינה ונמוכה בפליטות פחמן.

במהלך השנים האחרונות, קיבלתי מספר החלטות אסטרטגיות להפסקת השימוש בפחם בתחנות הכח שלנו וכתוצאה מכך, בסוף שנת 2019 תגיע ההפחתה בשימוש בפחם ל-50%.

בשנת 2016 קיבלתי החלטה חסרת תקדים, לבטל את הקמתה של תחנת כח חדשה מבוססת פחם. השנה החלטתי לשים סוף לשימוש בפחם בתחנות הכוח שלנו עד שנת 2025. כתוצאה מכך, בשנים 2012-2025 תרד ישראל מ-65% פחם לייצור חשמל, לאפס! יותר מכל מדינה אחרת בעולם.

כמו כן, החלטתי לבחון את הגדלת היכולות לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות מ-17% היעד אליו התחייבנו בעבר, ל-25-30% עד שנת 2030.

הדברים כבר ניכרים בשטח: עד כה הצלחנו להפחית מייצור חשמל את מזהמי So2 ב57% ואת מזהמי Nox ב 40%.

עד שנת 2025 נצליח להוריד את פליטות C02 מייצור חשמל ביותר מ 30%.

בישראל אנו מאמינים בחדשנות, קידמה וטכנולוגיה וננקוט בצעדים מרחיקי לכת בכדי להגדיל את היעדים שלנו לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית לשנת 2050.

זהו אתגר לא פשוט, מכיוון שהאנרגיה המתחדשת שלנו מבוססת בעיקר על אנרגיה סולרית אשר מצריכה לקחת בחשבון את המאפיינים הלאומיים של ישראל כמו: צפיפות אוכלוסין גבוהה ומיעוט קרקעות זמינות.

עם זאת, אנו מביטים קדימה אל העתיד: קבענו לעצמנו מטרה להביא ל100% רכש שנתי של רכבים חשמליים עד שנת 2030, ואנחנו משקיעים היום בפריסת תשתיות לטעינה חשמלית.

בכוונתנו להשיק פלטפורמה של ערי אנרגיה חדשניות שתאפשר לערים להיות יעילות באנרגיה ולהגיע להפחתת Co2 , זאת על ידי קידום התייעלות אנרגטית, תשתיות רכב חשמליים, אחסון אנרגיה ורשתות חכמות.

יחד עם המחויבות שלנו להפחתת גזי חממה, מוטלת עלינו האחריות לתרום למרכיב העיקרי של הסכם פריז – תמיכה במדינות מתפתחות במאבקן עם ההשפעות השליליות של שינויי האקלים.

מיום הקמתה, נאלצה ישראל להתמודד עם אתגרים שנוצרו כתוצאה מהתנאים הגיאוגרפיים והאקלימיים שלנו. עם זאת, אתגרים כמו מחסור במים ומקורות אנרגיה הניעו אותנו להתגבר על המכשולים באמצעות טכנולוגיה וחדשנות.

אנו מאמינים כי הניסיון והידע המצטברים שלנו יכולים לסייע גם למדינות אחרות הנאבקות עם שינויי האקלים.

כידוע, ישראל היא המובילה העולמית בתחום יעילות המים והחקלאות המדברית. זאת הודות לטכנולוגיות חדשניות כמו השקיה בטפטוף, שיעור מחזור שפכים של יותר מ-85%, וטכניקות להגדלת היבול. באופן דומה, חברות האנרגיה בישראל פיתחו שורה של טכנולוגיות חדשות בתחומים כמו אנרגיה סולרית ופוטו-וולטאית, ניהול אנרגיה ופתרונות רשת חכמות.

אני מאמין שעל מדינות האיזור לפעול יחד כדי לנצח במאבק זה. עלינו לעשות כל שביכולתנו לשים את העימותים בצד כשאנחנו עומדים כחזית אחידה בהתמודדות עם מצב חירום אקלימי זה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *