קריאת מגילה, משלוח מנות ופרשת זכור בצל הקורונה

בעקבות פניות רבות אשר הגיעו ללשכת הרב הראשי לישראל, הגר״ד לאו, מרבני קהילות בארץ ובעולם בבקשה לקבל הכרעתו של הרב הראשי כיצד ינהגו אנשים אשר הוטל עליהם בידוד עקב מגיפת הקורונה. גיבש הרב הראשי תוך התייעצות עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות שורת הנחיות במספר נושאים הלכתיים ביניהם, מקוואות, קריאת מגילה, פרשת זכור ועוד.

בעקבות פניות רבות אשר הגיעו ללשכת הרב הראשי לישראל, הגר״ד לאו, מרבני קהילות בארץ ובעולם בבקשה לקבל הכרעתו של הרב הראשי כיצד ינהגו אנשים אשר הוטל עליהם בידוד עקב מגיפת הקורונה. גיבש הרב הראשי תוך התייעצות עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות שורת הנחיות במספר נושאים הלכתיים ביניהם, מקוואות, קריאת מגילה, פרשת זכור ועוד.

ואלו הן הנחיות הלכתיות בעקבות מחלת הקורונה:

מילות התפילה בהן אנו מבקשים מהקב"ה שיסיר מגיפה מקבלות משמעות מיוחדת בימים אלו, כאשר חוסר הוודאות ואי היכולת, בשלב זה, להתמודד עם מחלת הקורונה מחייבים אותנו הערכות מיוחדת.

ראשית, חובה על הציבור להישמע להוראות משרד הבריאות ולפעול לפי הנחיותיהם. ידוע מכתבו של רבי עקיבא איגר בתקופה בה השתוללה הכולירע באירופה שכתב: "כבר הזהרתי פעמים הרבה אזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם … כפי אשר סדרו ואשר שפטו הרופאים… ולא יעברו על דבריהם".

כל התכנסות של ציבור מעלה חשש להתדבקות ח"ו, על כן ישנה חובה לשמור על כללי ההיגיינה. יש לאוורר את בתי הכנסת ולדאוג לאוויר נקי וצח.

מי שעל פי הנחיות גורמי הבריאות חייב להימצא בבידוד, אסור לו בשום אופן לצאת מהבידוד כדי להתפלל במניין והוא חייב לקיים את ההוראות. יש לזכור את דברי התוספות (בבא קמא כג ע"א ועוד מקומות) "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק".

עומדים אנו על סיפו של חג הפורים ולמציאות זו ישנן השלכות הלכתיות.

פרשת זכור

החובה לזכור את החובה למחיית עמלק, היא מצוה מן התורה ומצוה זו מתקיימת ע"י קריאת פרשת זכור.

מי שחייב להיות בבידוד ואסור לו לצאת מביתו, ואין לו אפשרות לשמוע קריאה זו בביתו, יתכוון לצאת ידי חובה זו בשבת בה יקראו בתורה את פרשת "כי תצא", הפרשה בה מופיעה פרשת "זכור". אם הותר לו לצאת מהבידוד בפורים יכול לצאת גם בשמיעת קריאת התורה בבוקר יום הפורים.

בשבת זו ראוי שיקרא את פרשת זכור מתוך חומש (ועדיף קריאה בטעמי המקרא אם יודע), שלמרות שלא מקיים בכך את המצוה לשמוע קריאת פרשת זכור, בקריאה זו יזכור את החובה הזו.

קריאת המגילה

ישנה חובה לשמוע קריאת מגילת אסתר, וחובה זו היא גם לגברים וגם לנשים.

אין לחשוש מנשאים ולהימנע משום כך מללכת לבית הכנסת לשמיעת קריאת מגילה. רק במקום שיש סכנה ברורה, יש להימנע מלקרוא את המגילה בבית הכנסת.

מי שנמצא בבידוד יש למצא פתרון יצירתי שיוכל לשמוע קריאת מגילה מבלי לצאת מהבידוד, ולכן מי שגר בקומת קרקע או קומה ראשונה יכול לשמוע קריאתה דרך החלון. בקומות הגבוהות ניתן לשמוע קריאת מגילה דרך קריאה מחדר המדרגות. אשרי מי שנוטל על עצמו לסייע לזקוקים לכך.

לגבי קריאה במניין, אם ישנם בחצר הבית עשרה קוראים נחשבת קריאה זו כקריאה בציבור, הוא עצמו אינו מצטרף למניין. כמובן, יש לתת את הדעת שהמקום ראוי ונקי לתפילה.

מי שנמצא בבידוד ניתן להביא לו את המגילה עטופה בניילון והוא יכול לקרא בה גם ללא קריאתה בטעמים. מגילה ניתנת להיקרא גם כשיש מעליה חציצה של ניילון, בניגוד לקריאת התורה שהדבר לא אפשרי.

לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה בשמיעתה דרך טלפון או שידור רדיו וטלוויזיה ואמצעי תקשורת דומים. הסיבה לכך שהחובה היא לשמוע את הקול המקורי של האדם שמקריא את המגילה. קול דרך אמצעים אחרים, הקול מתורגם לאות חשמלי ולאחר מכן מתורגם בחזרה לקול וזה לא הקול המקורי.

משלוח מנות ומתנות לאביונים

אפשר למנות שליח לקיים מצוות משלוח מנות, ושלוחו של אדם כמותו. כמו כן שליח יכול גם לקבל משלוח מנות עבור האדם שמינה אותו. השליח יכול להיות גם בן משפחה וגם קטן, מה שחשוב זה מבחן התוצאה – ברגע שהוא נותן את המשלוח בשמו של השולח, הוא קיים את המצווה.

ניתן לקיים מצוות מתנות לאביונים ע"י שליח כנ"ל, וכך ע"י אמצעי תשלום דרך הוראה לבנק או כרטיס אשראי.

כמו כן הגיעו אל שולחני שאלות בנושאים נוספים.

מקוואות

מקוואות לטבילת נשים מפוקחות באופן שוטף, ועל כן אין כל חשש לקיים מצות טהרה כהלכתה, וזאת כמובן תוך שמירה על כללי ההיגיינה המחויבים, ומשרד הבריאות מעדכן שוב את הכללים לשמירת בריאותן של הטובלות. מי שאמורה להיות בבידוד עליה לדחות את טבילתה עד שתותר יציאתה.

לגבי מקוואות לטבילת גברים, זו אותה ההגדרה, אבל אם בשל ריבוי טובלים ישנו חשש קל שהמקום אינו נקי כראוי, יש להימנע מטבילה במקווה זה.

בתפילה לרופא כל בשר ומפליא לעשות שישלח מהרה מזור ומרפא למחלה זו.

 

הנחיות הלכתיות בעקבות מחלת הקורונה

מילות התפילה בהן אנו מבקשים מהקב"ה שיסיר מגיפה מקבלות משמעות מיוחדת בימים אלו, כאשר חוסר הוודאות ואי היכולת, בשלב זה, להתמודד עם מחלת הקורונה מחייבים אותנו הערכות מיוחדת.

ראשית, חובה על הציבור להישמע להוראות משרד הבריאות ולפעול לפי הנחיותיהם. ידוע מכתבו של רבי עקיבא איגר בתקופה בה השתוללה הכולירע באירופה שכתב: "כבר הזהרתי פעמים הרבה אזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם … כפי אשר סדרו ואשר שפטו הרופאים… ולא יעברו על דבריהם".

כל התכנסות של ציבור מעלה חשש להתדבקות ח"ו, על כן ישנה חובה לשמור על כללי ההיגיינה. יש לאוורר את בתי הכנסת ולדאוג לאוויר נקי וצח.

מי שעל פי הנחיות גורמי הבריאות חייב להימצא בבידוד, אסור לו בשום אופן לצאת מהבידוד כדי להתפלל במניין והוא חייב לקיים את ההוראות. יש לזכור את דברי התוספות (בבא קמא כג ע"א ועוד מקומות) "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק".

עומדים אנו על סיפו של חג הפורים ולמציאות זו ישנן השלכות הלכתיות.

פרשת זכור

החובה לזכור את החובה למחיית עמלק, היא מצוה מן התורה ומצוה זו מתקיימת ע"י קריאת פרשת זכור.

מי שחייב להיות בבידוד ואסור לו לצאת מביתו, ואין לו אפשרות לשמוע קריאה זו בביתו, יתכוון לצאת ידי חובה זו בשבת בה יקראו בתורה את פרשת "כי תצא", הפרשה בה מופיעה פרשת "זכור". אם הותר לו לצאת מהבידוד בפורים יכול לצאת גם בשמיעת קריאת התורה בבוקר יום הפורים.

בשבת זו ראוי שיקרא את פרשת זכור מתוך חומש (ועדיף קריאה בטעמי המקרא אם יודע), שלמרות שלא מקיים בכך את המצוה לשמוע קריאת פרשת זכור, בקריאה זו יזכור את החובה הזו.

קריאת המגילה

ישנה חובה לשמוע קריאת מגילת אסתר, וחובה זו היא גם לגברים וגם לנשים.

אין לחשוש מנשאים ולהימנע משום כך מללכת לבית הכנסת לשמיעת קריאת מגילה. רק במקום שיש סכנה ברורה, יש להימנע מלקרוא את המגילה בבית הכנסת.

מי שנמצא בבידוד יש למצא פתרון יצירתי שיוכל לשמוע קריאת מגילה מבלי לצאת מהבידוד, ולכן מי שגר בקומת קרקע או קומה ראשונה יכול לשמוע קריאתה דרך החלון. בקומות הגבוהות ניתן לשמוע קריאת מגילה דרך קריאה מחדר המדרגות. אשרי מי שנוטל על עצמו לסייע לזקוקים לכך.

לגבי קריאה במניין, אם ישנם בחצר הבית עשרה קוראים נחשבת קריאה זו כקריאה בציבור, הוא עצמו אינו מצטרף למניין. כמובן, יש לתת את הדעת שהמקום ראוי ונקי לתפילה.

מי שנמצא בבידוד ניתן להביא לו את המגילה עטופה בניילון והוא יכול לקרא בה גם ללא קריאתה בטעמים. מגילה ניתנת להיקרא גם כשיש מעליה חציצה של ניילון, בניגוד לקריאת התורה שהדבר לא אפשרי.

לא יוצאים ידי חובת קריאת מגילה בשמיעתה דרך טלפון או שידור רדיו וטלוויזיה ואמצעי תקשורת דומים. הסיבה לכך שהחובה היא לשמוע את הקול המקורי של האדם שמקריא את המגילה. קול דרך אמצעים אחרים, הקול מתורגם לאות חשמלי ולאחר מכן מתורגם בחזרה לקול וזה לא הקול המקורי.

משלוח מנות ומתנות לאביונים

אפשר למנות שליח לקיים מצוות משלוח מנות, ושלוחו של אדם כמותו. כמו כן שליח יכול גם לקבל משלוח מנות עבור האדם שמינה אותו. השליח יכול להיות גם בן משפחה וגם קטן, מה שחשוב זה מבחן התוצאה – ברגע שהוא נותן את המשלוח בשמו של השולח, הוא קיים את המצווה.

ניתן לקיים מצוות מתנות לאביונים ע"י שליח כנ"ל, וכך ע"י אמצעי תשלום דרך הוראה לבנק או כרטיס אשראי.

כמו כן הגיעו אל שולחני שאלות בנושאים נוספים.

מקוואות

מקוואות לטבילת נשים מפוקחות באופן שוטף, ועל כן אין כל חשש לקיים מצות טהרה כהלכתה, וזאת כמובן תוך שמירה על כללי ההיגיינה המחויבים, ומשרד הבריאות מעדכן שוב את הכללים לשמירת בריאותן של הטובלות. מי שאמורה להיות בבידוד עליה לדחות את טבילתה עד שתותר יציאתה.

לגבי מקוואות לטבילת גברים, זו אותה ההגדרה, אבל אם בשל ריבוי טובלים ישנו חשש קל שהמקום אינו נקי כראוי, יש להימנע מטבילה במקווה זה.

בתפילה לרופא כל בשר ומפליא לעשות שישלח מהרה מזור ומרפא למחלה זו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *