קריסתה של אירופה בגל השני של הקורונה – ד"ר דרור מנור

אין ספק כי הגל השני של מגפת הקורונה פוגע קשות ביבשת אירופה, במידה רבה יותר מאשר הגל הראשון. מספר הנדבקים החדשים והנפטרים עולה בעקביות מיום ליום, ומנהיגי המדינות האירופאיות מתקשים למצוא את הפתרונות הנכונים שיורידו את רמת התחלואה

לאחר שמדינות אירופה התגברו בהצלחה יחסית על הגל הראשון של מגפת הקורונה, הן נאלצות להתמודד לאחרונה עם גל שני של המגפה הארורה אשר מוביל לחללים רבים בקרב אותן מדינות. בכל יום נמנים במדינות אירופה רבבות של נדבקים חדשים ומאות נפטרים. קברניטי המדינות נאלצים להכריז על סגרים חדשים, דבר הגורם לזעם עצום בקרב האזרחים. רבים מהם מאבדים את סבלנותם ויוצאים להפגין נגד השלטונות.

אין ספק כי הגל השני של מגפת הקורונה פוגע קשות ביבשת אירופה, במידה רבה יותר מאשר הגל הראשון. מספר הנדבקים החדשים והנפטרים עולה בעקביות מיום ליום, ומנהיגי המדינות האירופאיות מתקשים למצוא את הפתרונות הנכונים שיורידו את רמת התחלואה. כך למשל, צרפת, שחצתה במחצית השנייה של חודש נובמבר את רף שני מיליון התושבים שנדבקו בנגיף הקטלני. מספר הנדבקים והנפטרים במדינה הוא גבוה מאוד, מה שגורם לדאגה אמיתית מפני קריסתם של בתי-החולים הצרפתיים, אשר יתקשו לתת מענה לחולי הקורונה.

גם באיטליה קיים חשש כבד לקריסת המרפאות ובתי-החולים בשל התפרצות הגל השני במדינה. איטליה, הנחשבת למדינה האירופאית שנפגעה בצורה הקשה ביותר בגל הראשון של המגפה, ושזכתה לשבחים רבים בעולם על הצלחתה בבלימת הגל השני, נמצאת כעת במצב קשה ביותר. קברניטי המדינה חסרי אונים כמעט לחלוטין. זאת כיוון שמספר הנפטרים מהמחלה דומה לזה שהיה בגל הראשון של המגפה. בכל יום במהלך חודש נובמבר נמנים במדינה עשרות אלפי נדבקים חדשים בנגיף הקטלני, לצד מאות רבות של נפטרים, שהשלטונות מתקשים למצוא להם מקומות קבורה.

הרשויות בבריטניה מדווחות על עשרות אלפי נדבקים חדשים ביום לצד מאות נפטרים. בסוף חודש אוקטובר הכריז ראש הממשלה בוריס ג'ונסון על סגר באנגליה. המצב בסקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד גם בעייתי מאוד. בלגיה, הולנד וספרד נאלצות להתמודד אף הן עם גל שני קטלני ביותר של המגפה הארורה, אשר גורמת למספר רב של נפטרים. יש לציין כי ספרד סובלת עדיין ממחסור חמור של רופאים ואחיות, מה שמקשה עליה עוד יותר להתמודד עם חולי הקורונה במרפאות ובבתי-החולים. שוויץ הפכה לאחרונה לאחת המדינות עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר ביחס למספר התושבים. אם המצב במדינה לא ישתפר, היא תהפוך למדינה האדומה באירופה. זאת למרות שיש לה מערכת בריאות איכותית ועשירה הנחשבת לאחת הטובות ביבשת.

חשוב להדגיש כי גם אוסטריה, שנחשבת למדינה מסודרת ואיכותית שהצליחה רבות בהתמודדות עם הגל הראשון של הקורונה, סובלת בתקופה האחרונה ממספר גבוה של נדבקים חדשים בנגיף הקטלני. המצב במדינה הוא כה חמור עד כדי כך שהשלטונות הכריזו על סגר כמעט מלא ברחבי המדינה.

כל מדינות אירופה נאלצו להטיל סגרים ומגבלות על האזרחים. למרות המצב, מערכות החינוך באותן מדינות, כולל המוסדות להשכלה גבוהה, ממשיכות לפעול כרגיל. בעיה נוספת שמתעוררת לאחרונה היא חוסר הסובלנות של אזרחי המדינות האירופאיות לסגרים ולמגבלות שנקבעו על ידי השלטונות בעקבות הגל השני. זאת על אף שרובם גילו הבנה רבה ופעלו בצייתנות רבה במהלך הגל הראשון. דוגמא בולטת לכך היא גרמניה. הקנצלרית אנגלה מרקל סופגת ביקורת ציבורית קשה בעקבות המגבלות הרבות שהטילה על אזרחי גרמניה, דבר הגורר לעיתים הפגנות נגד השלטון, כולל בעיר הבירה ברלין. הגרמנים יכולים להתנחם בעובדה שמספר הנדבקים והנפטרים במדינה קצת נמוך יותר מאשר בשאר מדינות מערב אירופה.

על מנהיגי מדינות אירופה לפעול במלוא המרץ, כולל הטלת הגבלות וסגרים, על מנת להצליח להתגבר על הגל השני של מגפת הקורונה. רק באמצעות צעדי מנע נוקשים ויעילים ניתן יהיה לצמצם את מספר הנדבקים והנפטרים כתוצאה מהתפשטות הנגיף. למנהיגים רבים קשה אמנם לפגוע באזרחיהם, כולל פגיעה חברתית וכלכלית רחבת היקף, אבל לעיתים נדמה כי אין שום ברירה אחרת כדי להביא לשיפור במצב העגום שנוצר. צריך לקוות שמנהיגי מדינות אירופאיות כמו צרפת, איטליה ובריטניה יצליחו לעלות בקרוב על דרך המלך ולבלום את הגל השני של המגפה הארורה. אין ספק כי הקנצלרית אנגלה מרקל פועלת ביעילות רבה ובמלוא האחריות כדי להביא לסיומו של משבר הקורונה, למרות שהיא נאלצת לספוג ביקורת ציבורית קשה, שכוללת הפגנות רחבות היקף ברחבי גרמניה. המגבלות הרבות שהטילה מרקל על האזרחים עוזרות לה לשלוט על המגפה ולצמצם במידה רבה את מספר הנדבקים והנפטרים כתוצאה מהתפשטות הנגיף הקטלני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *