קרן המטבע הבינ"ל: "ישראל תקלע ב-2020 למיתון קשה ביותר"

הכלכלנית הראשית באוצר: "אנו חוזים מודלים של התאוששות מהירה מיד לאחר שתהיה תרופה או חיסון"

בסוף השבוע פרסמה קרן המטבע הבינלאומית תחזית פסימית לכלכלת ישראל, לפיה בעקבות מגפת הקורונה ישראל תקלע ב-2020 למיתון קשה ביותר: התוצר יתכווץ ב-6.3% והאבטלה תזנק ל-12%. מדובר בתחזית קודרת וקשה הרבה יותר מזו של חטיבת המחקר של בנק ישראל.

הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג הגיבה בראיון לYNET על תחזית קודרת זו:

"הדבר הזה הוא כמובן פונקציה גם של תוכנית היציאה מהסגר. ככל שאסטרטגיית היציאה תתעכב בצורה משמעותית כך גם שרידות של הרבה מהעסקים תהיה כזו שלצערי זה יגרום ליותר ויותר אבטלה. לכן צריך לאזן ולנהל סיכונים נכון בין הסיכון הבריאותי לכלכלי. היום מתקיים דיון אצל ראש הממשלה והוא ישמע את הגישות לאסטרטגיית היציאה, ומהדיון הזה אני מקווה מאוד שתהיה החלטה ושתהיה ברורה לסקטור העסקי, כי לסקטור העסקי חשובה הוודאות וההיערכות".

לגבי החזרת המשק לתפקוד על פי תכנית משרד האוצר:

"התכנית מדברת על כך שהפעימה הראשונה צריכה לכלול את המפעלים החיוניים אבל שנראה עלייה מ-15% עובדים ל-50%. זאת מתוך מחשבה שאנו רוצים את אותם ענפים עם הפריון הגבוה ביותר לכלכלה לשחרר עד כמה שיותר, לרבות ענפים שיש בהם שיעורי תעסוקה גבוהים מאוד ויכולת שרידות נמוכה ואנשים שמשתכרים בשכר נמוך. אלה האוכלוסיות שאנו רוצים לסייע להן בשלב הראשון ולכן אנו מדברים בין היתר בכל מה שקשור לחנויות קטנות, מסחר וכו'. הדבר הזה נעשה גם באוסטריה ויש עוד תכניות יציאה של מדינות שונות שכללו את זה. ציינו שגם מוסדות חינוך ותחבורה ציבורית זה דבר שיצטרכו לתת עליו את הדין בנושא של שוק העבודה".

לגבי הצפי לגירעון:

"הגירעון מבחינת התחזיות שלנו יהיה בסביבות ה-10%, שזה כמובן גירעון גבוה. אבל כעת בעת משבר אין ספק שנכון להגביר את הגירעון בנקודת הזמן הזו כדי לעזור לציבור העסקים, משקי הבית וכו'".

וקצת אופטימיות:

"2020 היא תהיה שנה עם צמיחה שלילית משמעותית, דבר שהמשק הישראלי לא ידע בכל התקופות האחרונות. צמיחה שלילית של בין מינוס 2% למינוס 5%-6%. הדבר הזה יוצא דופן. יש תהליך של התאוששות, אנו חוזים מודלים של התאוששות מהירה מיד לאחר שתהיה תרופה או חיסון והדבר הזה יגרום לכך שאנו נראה התאוששות מהירה בשנת 2021 ואכן נראה שם צמיחה חיובית".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *