רבה של תוניס וכארבעים מבני הקהילה בבידוד

בהחלטה משותפת של משרד הבריאות התוניסאי וועד הקהילה הוחלט לסגור את בתי הכנסת ומערכת החינוך לאחר שאחד מבני הקהילה שהגיע מתורכיה נדבק בוירוס * הרה"ג רבי חיים ביתאן שליט"א ; אנחנו ברוך השם בסדר ואני קורא לכל עם ישראל להתחזק באמונה והוא יתברך ישמור על כל עם ישראל אמן'

הוירוס 'קורונה' הגיע לאי ג'רבה שבתוניסיה. היום (יום ה') הודיע משרד הבריאות התוניסאי לבן הקהילה ששב מתורכיה כי הוא אכן נדבק בוירוס ועליו לשהות בבידוד. כארבעים מבני הקהילה שנחשפו לאיש נכנסו לבידוד ובהם רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן שליט"א ובנו הר"ר יניב.

בישיבה שכינס משרד הבריאות עם ועד הקהילה הוחלט על שורה של צעדים חשובים למניעת התפשטות המחלה באי ובהם; סגירת כל בתי הכנסת ובתי המדרש. השבתת מערכת החינוך והפעילות התרבותית.

עפ"י ההחלטה ייפתחו חנויות המזון בתי המרקחת ושירותי הרפואה עד 18:00 בלבד.

הרה"ג רבי חיים ביתאן שליט"א אמר כי הוא מבקש להישמע לכל הנחיות משרדי הבריאות בכל קצוות תבל; אנחנו ברוך השם בסדר ואני קורא לכל עם ישראל להתחזק באמונה והוא יתברך ישמור על כל עם ישראל אמן'

הקהילה היהודית בתוניסיה מרוכזת ב'רובע היהודי הגדול' שבאי ג'רבה המאוכלס כולו ביהודים שומרי תורה ומצוות. מהקהילות המופלאות בתבל. והיא מאופיינת בשמירה הדוקה על מסורת ישראל אלפי שנים.

לפני כשנתיים ביקרה משלחת של 'ועידת רבני אירופה' רבנים מישראל וראשי ארגונים יהודיים בראשות נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בטוניסיה. הרבנים הוזמנו על ידי ממשלת טוניסיה כדי לחזק את הקהילה היהודית ורבה של טוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן ואת שיתוף הפעולה בין יהודים ומוסלמים במלחמה נגד הטרור של האיסלם הקיצוני והאנטישמיות החוקתית באירופה. הרבנים זכו לקבלת פנים ולאירוח מלכותי ע"י משרד התיירות הטוניסאי. עשרות שוטרי משטרת טוניסיה וכוחות הביטחון אבטחו את המשלחת וכל נסיעה לוותה ביללות צופרים של ניידות המשטרה וכוחות הביטחון וסגירת צירי תנועה בעת מעבר השיירה.

שיאו של הביקור היה באי ג'רבה. הרבנים הילכו ברחובות השכונה כאשר כל התושבים יצאו לקראתם, ומציעים כיבוד שמה שאפו או רקחו בביתם לכבוד שבת, ומבקשים להודות להם על הביקור  המחזק. הם ביקרו בתלמוד תורה ה'חיידר' המקומי 'אור תורה' בו מתקיימים לימודים על טהרת הקודש עפ"י מסורת יהודי ג'רבה מזה אלפי שנים ועמדו מקרוב ובהתפעמות נוכח ידיעותיהם הנפלאות של התלמידים וקולם הערב של תינוקות של בית רבן המשננים את פרשת השבוע בטעמי המקרא כמיטב המסורת ופרקי אבות. לאחר מכן עלו לבניין בית הספר לבנות 'כנפי יונה' שהוקם ע"י הנגיד הר"ר צבי עמר ע"ש אמו ע"ה. הרבנים התושבים והילדים פצחו בריקוד ספונטני תוך שירת; 'בורא עולם בקנין השלם זה הבניין'.

התרגשות רבה חוו הרבנים בביקור ותפילת מנחה בבית הכנסת העתיק 'אל גריבה' שבשכונה. בביה"כ שעל פי מסורת יהודי טוניסיה הוקם ע"י קבוצת כוהנים מבית המקדש, שיסדו יישוב יהודי בג'רבה מיד לאחר חורבן הבית הראשון, קיימת אבן השוכנת במערה מתחת לפני השטח המיוחסת למגורשי ישראל שהביאו אבן ממזבח בית המקדש הראשון.

לפני כניסת השבת יצאו הרבנים לביקור בשכונה כדי לחזות במחזה מרהיב המיוחד במינו הקיים בג'רבה בלבד מימי התלמוד שבו כל משפחה מביאה את סיר החמין שלה למקום שיוחד לזה ומטמינות את החמין בתנור מיוחד. כחצי שעה לפני כניסת השבת עולה רבה של תוניסיה על גג ביתו ומכריז בתקיעת שופר על בואה של שבת המלכה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *