שקיעתם של החסידים, הירושלמים והספרדים מאת: דב הלברטל

אגב, איפה העסקן הרפואי הנודע? האם דיבר עם האדמו"ר שלו, שם הקורונה היא הפקרות? למה לא שומעים אותו? הרי בזמן האחרון הוא לא שתקן גדול. האם יש לו בכלל דעה

הערים החרדיות ממשיכות לעמוד בראש רשימת נדבקי הקורונה. החרדים היו מזמן צריכים לסגור את בתי הכנסת ולהתפלל בחוץ. ההחלטה להשאיר את בתי הכנסת פתוחים, היא בלחץ פוליטי. אם זה היה תלוי במשרד הבריאות היה סוגר. כי השהות בחללים סגורים, אפילו אם ממלאים את הוראות (מה שכמעט לא קורה), היא מדגרת הדבקה.

אבל כיכובם של החרדים בנדבקים, ללא כל פרופורציה למספרם באוכלוסייה, לא מפריע לשלשה מגזרים להתנהל כאילו אין קורונה. אצל חלק גדול מהחסידים, ומדובר באלפים ורבבות, אפילו עכשיו, אין קורונה. אם רואים חרדי עם פאות (שאינו חושש מקנס) סביר להניח שהוא יתהלך זקוף, בלי מסכה.

אגב, איפה העסקן הרפואי הנודע? האם דיבר עם האדמו"ר שלו, שם הקורונה היא הפקרות? למה לא שומעים אותו? הרי בזמן האחרון הוא לא שתקן גדול. האם יש לו בכלל דעה. ואם כן, לא חשוב שדווקא הוא ישמיע אותה בקול רם, גם אם היא נוגדת את זו של משרד הבריאות? ואולי מסיבות של נגיעה בדבר, הוא שותק בדיני נפשות?.

כך גם לגבי הירושלמים. אצלם אין קורונה ולא היה קורונה. ואצלם זה עוד פחות מובן. שהרי אין להם אדמו"ר שהרבבות יכולים להתלות בו ולומר שהוא קבע שאין קורונה. לא ברור מה מביא אותם להתנהלות הזו. מישהו יכול להסביר מה קורה שם?

גם אצל הספרדים עניין הקורנה מזולזל. במידה פחותה מאשר החסידים והירושלמים, וכמובן, לא כולם. אבל רבים מהם. בפרט בגל הראשון. דווקא הרב דוד יוסף מרבה להתריע מפני הסכנה. החריפות בדבריו נובעת גם מכך שנוכח בזלזול אצל הספרדים. ואצלם הזלזול הוא לא אידאולוגי או עקרוני. מישהו טען שזה סוג התנהלות אופייני לעדו המזרח, שאם קשה, אז קשה ולא עושים.

הקורונה תביא לשקיעתם של מגזרים אלה ביהדות החרדית. רבים מאוד, גם בתוכם סבורים שיש כאן כישלון בדרך עבודת השם שלהם. למה דווקא הליטאים (לא כולם) מקפידים הרבה יותר, ומהתחלה, על הוראות משרד הבריאות? זו הוכחה, שהדגש על הרציונאליות ועל לימוד תורה כערך עליון, היא הדרך הנכונה בעבודת השם.

פשוט לא נתפס, איך החסידים, הירושלמים והספרדים (חלק מהם) מזלזלים בצורה כזו בוטה בדיני נפשות. אני יודע שיש כל מיני תירוצים משונים. אבל ההסבר האמיתי הוא, שיש בה משהו פרימיטיבי בתרבותם הדתית. אני כותב זאת בצער, כי לראות ברחוב את כל אותם מגזרים מתנהלים כך, שהעולם כולו שרוי בצער, ועושה הכל כדי להגן על האנושות מפני קורונה, דווקא אצלם, כביכול יראי שמים. הקורונה לא קיימת ואין שום מחויבות כלפי האחר (מילא כלפי עצמם).

זו כנראה הסיבה שבימים שלאחר הקורונה, כולנו נזכור איך נהגו החסידים, הירושלמים וחלק מהספרדים, ונבין שדרכם נכשלה במובן העמוק של המושג. אולי הקורונה היא זו שתביא לשקיעתם.

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. פחדן ומוג לב !! זה מה שאתה !!

    למה אתה לא מזכיר את שמו של העסקן הרפואי ??
    אתה מפחד !!!
    מסית ומתחבא מתחת למילים יפות !!
    דב ! עם כל הכבוד !!!
    ההסתה שלך מתחילה להימאס!!
    חדל אש !!

    חסיד בעלזא |
    הגב
  2. על קמצא ובר קמצא חרוב ירושלים

    על דב הלברטל ממשיך להיחרב.
    שנאת חינם בוערת בקרבו, ניכר כי גדל פה ילד מגודל בלי לקבל מילה טובה נשיקה או חיבוק או מעט תשומת לב. כמו אותו ילד שאתה לא נותן לו תשומת לב בדרך הרצויה אז הוא ירביץ יקלל וכו.
    די הבנו אותך אנחנו מוכנים לממן לך טיפול אבל עזוב אותנו שחרר ממש מגעיל לקרוא את תובנותיך הבורות ללא כל בסיס. וכן ממש לא הייתי מתייחס למה שאתה כותב עמו שאר עמו ישראל שכבר לא סופרים את הגיגיך הנלוזים אבל השבוע דווקא בשבוע זה אתה מוציא לעז על קהילות שלמות ושוב מתגדר כביכול תחת הקהילה שמזמן בעטה בך כביכול "אני ואפסי" צא וראה מלוניות הקורונה במי מלאים ישיבות שלמות של מח נדבקו עפרא לפומך. על כמוך אמר משה רבינו "וחצירות ודי זהב" כשאתה הולך בדרך קרח ועושה חצירות חצירות גם עבודה זרה תצא תחת ידך.
    עם ישראל אין ביננו ספרדים חסידים ליטאים ירושלמי אין ואין אנחנו נצא מזה כולנו מאוחדים

    דני עמוס |
    הגב
  3. sus

    אולי המטורלל הלברטל יסביר לנו את עומק תרבותו הדתית שבאירופה לפני השואה 95% מהליטאים נהיו חילונים?

    תרבותו הדתית |
    הגב
  4. מהכן הוא ממציא המצאות. הפלג שמזלזל זה לטאי

    ואיך זה שאף פעם הוא לא מוצא מינוס אצל הגזעניים הלטאים. הם מושלמים. ובשביל לתרץ . את עלינות גזעו שנלקח ונלמד מאלו ששרפו את מכריו בשנאה תהומית פשיסטית.הוא מכניס גם את החסידים כדי לטשטש. וכן כותב הגזען המפורסם הנל שמקבילו זה חולה הנפש פרופסור חצרוני.שחלק מהספרדים . וזה עוד סוג של הסוואה בכביכול טענות עניניות.

    בני הפרנק |
    הגב