תביעה נזיקית בגין נזקים כלכליים שנגרמו עקב קריסת גשר התאורה בהר הרצל בשנת 2012

פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי), בשם משרד הביטחון ומשרד התרבות והספורט, הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר תביעת שיפוי נגד חברת "עיצוב במה בע"מ" ושני מנהלים בחברה שהקימה את גשר התאורה אשר קרס במהלך החזרות לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בשנת 2012 וגרם למותה של הקצינה סגן הילה בצלאלי ז"ל ולפציעתם של שני חיילים נוספים. התביעה הוגשה גם כנגד מהנדס המבנים ויועץ הבטיחות ששירותיהם נשכרו לצורך הקמת הגשר וכן כנגד שלוש חברות ביטוח שביטחו את חבותם הכספית של הנתבעים המעורבים בהקמת גשר התאורה בעקבות קריסתו.

כתב התביעה הוגש בהמשך להליך פלילי במסגרתו הורשעו בגרימת מוות ברשלנות ובשתי עבירות של חבלה ברשלנות מהנדס המבנים, יועץ הבטיחות, שני מנהלים מחברת עיצוב במה והחברה עצמה. על פי ממצאי הכרעת הדין, המכנה המשותף אשר עלה בכל הנוגע לקריסת המבנה היה שילוב של היעדר תכנון ופיקוח הנדסי על הקמת המבנה ושימוש באביזרים שהותקנו בו אשר חלקם אינם מתאימים ומקובלים לבניית מבנה מסוג זה. בהכרעת הדין נכתב כי "הקריסה היא תוצר של חולשות המבנה, שנבעו מכך שלא תוכנן לעמוד בכוחות עמם נדרש להתמודד במישור האופקי, ממילא לא זכה בליווי הנדסי שיוודא כי הוקם בהתאם לתכנון ובצורה יציבה, ולכן קרס כשהופעלו עליו כוחות בעצמה שמעל לתסבולתו. עוד לא דובר בכוחות העולים על העומס בו היה צריך המבנה לעמוד לו תוכנן והוקם כראוי".

המדינה, באמצעות משרד הביטחון, שילמה ותשלם בעתיד להורי המנוחה, ששירתה במועד האירוע כקצינת ארגון רפואה ונבחרה לחיילת מצטיינת, תגמולים מכוח חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) תש"י. בנוסף המדינה שילמה ותשלם בעתיד, באמצעות משרד הביטחון, תגמולים לנפגעים לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט – 1959. בשל נזקי הגוף שנגרמו להם באירוע. בהתאם לשני החוקים הנ"ל, זכאית המדינה להיפרע בעד תשלומים ששילמה ושהיא עתידה לשלם מכוחם, מידי מי שאחראים לפצות את עזבון המנוחה ואת החיילים שנפגעו עד לסכום שבהם הם חבים לפי פקודת הנזיקין. מדובר בסכומים ניכרים ששולמו בעבר וישולמו בעתיד. הגשת התביעה מבטאת עקרון לפיו לצד חובת המדינה להיטיב לגמול ולתמוך במשפחות שאיבדו את יקיריהם ובחיילים שנפגעו בעת מילוי תפקידם הצבאי, ראוי כי הוצאות אלה יושבו לקופה הציבורית ע"י אלה שנמצאו אחראים לאסון וע"י חברות הביטוח שביטחו את חבותם הכספית בשל כך.

בנוסף תובעת המדינה, באמצעות משרד התרבות והספורט, כמי שאמונה על קיום טקס הדלקת המשואות ואשר הזמינה את השירותים להכנתו, ארגונו והקמת מבנים הדרושים לקראתו, בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מן האירוע הנ"ל. בין ההוצאות הנוספות ניתן למנות תשלומים שנדרש מרכז ההסברה לשלם עבור אספקת ציוד במקום הציוד שניזוק והוצאות בגין ההתקשרות עם ספקים חלופיים.

התביעה הוגשה על ידי עו"ד יואב דור מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה וחטיבת התביעות והביטוח באגף היועמ"ש של משרד הביטחון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *