תושבי מבוא מודיעים הגיעו לועדת הכספים: ״נמחק לנו יישוב שלם"

הבוקר, הם הגיעו לועדת הכספים והפצירו בחברי הועדה לעשות כל שביכולתם על מנת שהממשלה תטפל בהם בצורה הולמת, הן בפן הנפשי של החוסן האישי והקהילתי והן בפן הפיזי של מציאת פתרונות מגורים לטווח קצר וארוך.

הבוקר (רביעי) התקיים דיון בועדת הכספים של הכנסת לבחינת פיצויים לתושבי מבוא מודיעים וקיבוץ הראל שבתיהם עלו באש בשריפה לפני כשבועיים, לאחר שביום א' הממשלה אישרה תקציב של 4.5 מיליון שקלים לסיוע מיידי עבור נפגעי השריפות במבוא-מודיעים ובקיבוץ הראל.

היישוב מבוא-מודיעים מונה כ-65 בתי אב, 223 תושבים, אשר הפכו לפליטים המשתייכים ברובם למעמד הסוציו-אקונומי בינוני-נמוך. רבים מהם גם איבדו את מקור ההכנסה שלהם בשריפה. הם נותרו אך ורק עם הבגדים שלגופם, חסרי כל.

התושבים מתארים מצב קטסטרופלי של ממש: הם חיים בתנאי פנימייה בסיסיים – שישה אנשים בחדר, הורים עם ילדים קטנים, אנשים מבוגרים בגילאי 70 ומעלה. הייאוש ניכר ותושבים רבים שרויים במצב נפשי קשה מאוד.

הבוקר, הם הגיעו לועדת הכספים והפצירו בחברי הועדה לעשות כל שביכולתם על מנת שהממשלה תטפל בהם בצורה הולמת, הן בפן הנפשי של החוסן האישי והקהילתי והן בפן הפיזי של מציאת פתרונות מגורים לטווח קצר וארוך.

ברכי ספרונג, בת המושב מבוא-מודיעים, שיתפה את חברי הוועדה בחוויות הקשות, ״נמחק לנו יישוב שלם. כל התושבים הם עולים מארצות שונות שהגיעו ממניעי ציונות ועכשיו אין להם כלום. זה בלתי נתפס שהמושב לא קיים, הוא נראה עכשיו כמו אזור מלחמה. לא נשאר כלום. אבא שלי היה האחרון להתפנות. לקח רק את הכלב, כי לא האמין שלא יחזור הביתה", ספרונג אף תיארה את חייהם הקשים מנשוא של התושבים בשבועיים האחרונים, "אנחנו גרים כפליטים חסרי כל וזקוקים לטיפול הוליסטי. עברנו טראומה שאי אפשר לתאר. פינינו את הילדים במהירות ואין לאן לחזור".

שמעון סוסן, ראש מועצת חבל מודיעין אמר ״החיים של התושבים לא חיים. יש בעיות על כל הרצף, התושבים חוו טראומה והם נמצאים בתוך סיר לחץ. חשוב שתדעו שחייבים לסיים את האירוע הזה כמה שיותר מהר. כל יום עולה רבע מיליון ש"ח. יש לזרז את הקמת היישוב הזמני."

ח"כ טל רוסו התייחס להתנהלות המדינה בנוגע למקרי אסון: "כשהייתה רעידת אדמה בהאיטי, קיבלנו את ההודעה בשעה 6 ובשעה 8 הסתיים הדיון, ב-10 היה אישור ממשלה, ב-11 היו על המסלולים. אנחנו עוסקים באסון, ובמצב כזה אנחנו צריכים להיות מוכנים בנוהל חירום מיידי".

יו״ר הועדה משה גפני סיכם את תמונת המצב: "אנו נמצאים במצב אבסורדי. אני רוצה להגיד לכולם שיש לנו סבלנות ולא נעצור. לא לעניין שיש כזה אסון ואין פתרון חוקי, זה לא מתקבל על הדעת. לכם יהיה פתרון."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *