תחקיר 'אקטואליק' בבית שמש: מי חזר אלינו טלפונית? ומי סינן?

השבוע, בתחקיר השלישי בסדרה, הפנינו פנייה אנונימית לכל חברי מועצת העיר בית שמש החרדים. אחד מהם חזר בתוך דקות ספורות ויצא בגדרו. וגם הפעם היה מי שסינן. התוצאות המלאות

השבוע אנחנו מפרסמים כאן במגזין סופ"ש של 'אקטואליק' את התחקיר השלישי בסדרת התחקירים על העזרה לאזרח הקטן של חברי מועצת הערים השונות מטעם הסיעות החרדיות: מי מהם באמת חוזר לסתם פניות ומי מעדיף לסנן?

אז אחרי שפרסמנו כאן בשבועיים האחרונים את תוצאות הבדיקה שלנו לגבי בני ברק וירושלים, השבוע נפרסם את תוצאות הבדיקה שלנו על העיר בית שמש.

לפני שנגיע לבית שמש, התנצלות קטנה: בשבוע שעבר פרסמנו כאן, בין שמות אלה שלא השיבו לנו לפניה כלל, את שמו של סגן ראש העיר ישראל קלרמן. אלא שמבדיקה חוזרת – ללא שקלרמן או מישהו מטעמו פנה למערכת 'אקטואליק' – עולה כי קלרמן דווקא חזר גם חזר, יום לאחר הפנייה והשיב (לפונה שביקש הנחה בארנונה למרות שלפי החוק היבש לא מגיע לו): "שלום רב, את הטבלה קובע משרד הפנים ועל פי חוק אי אפשר לסטות ממנה, ולכן לצערי אין באפשרותך לקבל הנחה. לאור מצבך שתיארת תוכל לפנות לעוזרי שמואל יעבץ לקבל פריסה בתשלומים כדי להקל עליך". כל הכבוד, והתנצלותנו.

והשבוע: הפעם הלכנו כאמור על חברי מועצת העיר בית שמש החרדים. שימו לב: כל הפניות נשלחו כבר לפני פרסום שתי הכתבות הקודמות בסדרה, ובכתבה הנוכחית יפורסמו אך ורק תגובות ופניות שקיבלנו מהם עד לפרסום התחקירים הקודמים (אל דאגה, נתנו לחברים למעלה משבוע וחצי לחזור אלינו, לפני פרסום התחקיר הראשון).

 

הפנייה שלנו: עובד בבית שמש, מתקשה לסגור את החודש

 

גם הפעם, בדיוק כמו בשבועות הקודמים, גייסנו לצורך הפניה את דמותו של "רוני אלחרר", אדם פשוט, מוכר בחנות חליפות – הפעם בבית שמש כמובן, עיר מגוריו, שאמנם לפי הספר מרוויח מעל הסכום המינימלי שמקנה לו הנחה בארנונה, אולם יש לו ילד, ובית, ומשכנתא, והוא מתקשה לגמור את החודש ומבקש מהחברים הנחה בארנונה.

את הפנייה העברנו לכל חברי מועצת העיר החרדים, וכן – לראשת העיר עליזה בלוך, ולעוד שני חברי מועצה שאינם חרדים – שלום אדרי ורינה הולנדר – כדי שנוכל לבחון גם את אלו מול אלו, בשל כך שמדובר בעיר מעורבת חרדים-חילונים, בכדי שנוכל גם להשוות את ההבדלים בינם לבין החברים החרדים.

 

התוצאות הפעם: מישהו מפתיע וקובע פגישה; אחרים מעדיפים להשיב בלקוניות

 

הפנייה נשלחה במייל ביום חמישי, ה-20 ביוני (לפני כשלושה שבועות), בשעה 11:10 בצהריים, לכתובות המייל של חברי המועצה שמופיעות באתר העירייה.

ובכן: ראשון הפונים היה חבר המועצה יגאל חדד (ש"ס), שצלצל אלינו דקות אחדות לאחר הפנייה, בשעה 11:26, ושוחח איתנו במשך מספר דקות כשהוא מציע כמה פתרונות ישימים וטובים לבעיה אליה נקלענו. כל הכבוד!

בשעה 11:34 כתב לנו מייל איציק אלמליח (ש"ס): "רוני שלום וברכה, הייתי שמח לעזור לך להשיג הנחה אבל גובה ההכנסה לקבלת הנחה של 20% ל 3 נפשות הוא 9210 ש"ח ואתה משתכר בסך 10800 ש"ח לא שייך לעזור בזה", והשאיר את הסלולרי שלו.

אחריו, בשעה 12:21, ענתה לנו חברת המועצה רינה הולנדר (הבית היהודי), שכתבה: "שלום רוני, האם פנית לועדת ערר או ועדת הנחות בארנונה? אם כן, והם לא עזרו לך, אולי תנסה לפנות לישראל סילברסטיין חבר מועצה ממונה על הארנונה. בהצלחה! רינה".

גם ישראל רמתי (ש"ס), ביקש לסייע לנו מיד אחריה, רק התפלא איך ראה את המייל גם בתפקידו כחבר מועצה בבית שמש וגם בתפקידו כעוזרו של סגן ראש העיר אברהם בצלאל בירושלים…

בשעה 13:04 חזר אלינו חבר המועצה הממונה על הארנונה, ישראל סילברסטיין (דגל התורה), וכתב לנו: "לצערי אין הרבה מה לעשות. אם יש הוצאות חריגות (רפואיות וכד'… ) ניתן להגיש בקשה לוועדת חריגים וכמובן לצרף אסמכתאות". באופן מוזר למדי, סילברסטיין חזר אלינו שוב ביום שני האחרון, לאחר פרסום התחקירים בשבועות שעברו (…), וכתב: "זכאות להנחה בארנונה נקבעת על פי טבלת הכנסות. את ההכנסות בודקים לפי 3 חודשים האחרונים של 2018 או לפי 106 של 2018. אם יש לך שאלות נוספות אשמח לענות".

יחיאל גבריאלוב, עוזרו של חבר המועצה ישעיה ארנרייך (אגו"י), השיב לנו ב-13:45: "שלום רב,  1. טבלת הנחות בארנונה נקבעת ע"י משרד הפנים, ואין לנו אפשרות לשנותה. 2. במידה ויש לכם הוצאה חריגה מעבר לתשלום משכנתא (כלכלית/רפואית וכדו') ניתן להגיש בקשה לוועדת חריגים באגף הגבייה של העירייה, (קניון נעימי, קומה 2) ולצרף אסמכתאות לכך בצירוף דפי בנק וריכוז יתרות. 3. בכל מקרה, נמליץ לשלם את חיובי הארנונה על מנת להימנע מעוגמת נפש שיגרמו ע"י עיקולים בחשבונות הבנק. בהצלחה רבה".

שלמה ברילנט (דגל התורה), חזר אלינו ב-14:21, וכתב בקיצור נמרץ: "לצערי כללי משרד הפנים לא מאפשרים".

בשעה 16:18 השיב לנו חבר המועצה שמעון גולדברג (אגו"י), שכתב לנו: "רוני שלום, אכן בהתאם לצו הארנונה אינכם זכאים להנחה לפי מבחן הכנסה, אך ככל שיש לדעתכם הצדקה מיוחדת להנחה אני מציע שתגישו בקשה לועדת ההנחות עם אסמכתאות מתאימות".

כמה ימים לאחר הפנייה, ביום שלישי ה-23 ביוני, בשעה 15:52, כתב לנו חבר המועצה ישעיה וייסמן (ג'): "אני מאוד רוצה לעזור לך, אבל מה לעשות ועל פי החוק אינך זכאי להנחה".

המפתיע ביותר, שאף יזכה לצל"ש שלנו, היה חבר המועצה שלום אדרי (הליכוד), שמזכירתו צלצלה אלינו אמנם שבוע לאחר הפגישה, ביום חמישי ה-25 ליוני, אבל ביקשה לקבוע לנו פגישה בלשכתו של אדרי, שיפגוש אותנו אישית ויראה כיצד לסייע לנו. כל הכבוד!

 

אלו שלא ענו לנו

 

ראשת העיר עליזה בלוך בחרה שלא להגיב לפנייתנו.

ואלו חברי המועצה שפנינו אליהם ולא השיבו כלל – לא במייל ולא בטלפון: אברהם פרנקל, שמוליק גרינברג, חיים יהודה זמורה ומלאכי כי טוב.

 

בשבוע הבא: מה החזירו או לא החזירו לנו חברי מועצת העיר מודיעין עלית?

למותר לציין שיפורסמו אך ורק פניות שהגיעו עד פרסום הכתבה הראשונה בסדרת התחקירים.

 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יוני אלחרר

    את הההתנצלנות לקלרמן מן הראוי שתעשו במקום בולט באתר.

    התנצלנות גדולה! לא קטנה!! |
    הגב
  2. ארנונה

    אני אישית מכיר הרמתי ישראל שיושב בוועדה ומנסה לעזור לכלל האנשים אפילו שהוא לא מכיר
    אכן ניתן להגיש הנחה לחריגים בעיריית בית שמש עד לספטמבר בשנה הנוכחית עם אסמכתאות שאכן זכאי כמו פיטורים חולי גירושין וכו'

    עילום שם |
    הגב
  3. כל הכבוד

    העם עם ש"ס

    נציגי שס מוכיחים כי הם עובדים קשה בשביל הציבור |
    הגב