תמונות נדירות של הר הבית בצבע משנות ה-40

ירושלים בתפארתה: תמונות נדירות של הר הבית בצבע משנות ה-40, זקנים מהיישוב הישן, יהודים מתפללים בכותל ועוד

תצלומים נדירים של ירושלים מהמאה ה-19 ולפני עשרות שנים מוצעים כעת למכירה פומבית בבית המכירות ווינרס בירושלים ביום רביעי 5/6/19.
הר הבית בצבע: כך למשל ישנו תצלום צבעוני איכותי מוקדם של הר הבית מכיוון מערב, בו נראים מקום המקדש [מסגד עומר] חומת העיר העתיקה והר הזיתים בירושלים. שנות ה 40 בקירוב.

וישנו גם תצלום של יהודים מתפללים בכותל משנת 1937. לאחר שהוחלט לחלק את הארץ לשלושה חלקים, פנו יהודים להתפלל בכותל המערבי. הצילום הוא מתאריך 8.7.37 יום לאחר פרסום המלצות וועדת פיל.

עוד ישבו זקנים וזקנות: תצלום נוסף הוא של קשישים ירושלמים בבית כנסת, צילום בית כנסת אשכנזי בירושלים וכן תצלום נוסף של 4 קשישים ירושלמים ב'בית מושב זקנים וזקנות בירושלם' שהוגדר כ'הבית החדש לזקנים מחוץ לעיר'.

ישנו גם צילום של הר הבית מאת הצלם-אמן הצרפתי המפורסם פליקס בונפיס (1831-1885), כשבצידו האחורי מודבק צילום נוסף, וכן צילום של ירושלים כולל הר הבית, בית הכנסת חורבת רבי יהודה החסיד וברקע הר הזיתים.

מוצע גם אלבום תצלומים מפואר ויוצא דופן, כרוך בעבודת יד. שמכיל 24 תצלומים מרהיבים, שצולמו על ידי הצלמים היהודים-רוסים סוניה ושלמה נרינסקי, בין השנים: 1910-1920. הוצאת האחים ג'מאל.

בין התצלומים: מגדל דוד, הרועה וצאנו, בריכת חזקיהו, נוף הרים של הכנרת, שואבי מים בהר הבית [מסגד עומר], אהרון אהרונסון מנהיג מחתרת הריגול ניל"י, נערה בדווית, חיפה למרגלות הר הכרמל, קבר רחל אמנו, רב ותלמידו בלבוש ירושלמי-אשכנזי מסורתי ועוד ועוד.

התצלומים נדפסו בשיטת "פוטו-גרבור". כל גלויה מודבקת על גבי נייר בריסטול חתום בחותמת תבליט, ומוגן בנייר פרגמנט.

שלמה נרינסקי [1885-1960], ידוע בתצלומיו הייחודיים בהם ניתן לראות את ארץ ישראל כארץ הקודש, צור מכורת סיפורי התנ"ך. השימוש שעושה נרינסקי באור ובצל מעניק לנופים נופך רך, כלקוח מתוך סיפור אגדה.

שלמה נרינסקי היה נוהג לומר: "כל ציור שלי הוא תפילה". אשתו סוניה הצליחה לצלם נשים ערביות ללא רעלות, שלא יכלו להצטלם על-ידי צלמים גברים. בשנת 1940 נתפס על ידי הנאצים ונכלא במחנות ריכוז. ובאביב 1944 הוחלף על ידי הבריטים בעיסקת חילופי שבויים, במרגל גרמני מארץ-ישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *