תקופת האיסור על הדיג באזור הכנרת נכנסת לתוקף

היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, האמונה מטעם משרד החקלאות על הפיקוח על הדיג בישראל, תגביר את מאמצי ההסברה והפיקוח בכנרת, לקראת ובמהלך תקופת האיסור על הדיג בעונת הקינון וההטלה של הדגים.
מדי שנה אגף הדיג במשרד החקלאות מכריז על תקופת איסור הדיג על שיטותיו השונות בכנרת ובים התיכון בהתאם לתזמון עונת הרבייה, שנועדה להבטיח עד כמה שניתן את השלמת תהליך ההתרבות התקין והסדיר של הדגים למען שמירה על משאב הדגה.
האיסור על הדיג בכנרת, בתקופה שבין התאריכים 14.4.2019 ועד 12.7.2019, יחול על האזורים בתחום שפכי הנחלים הגדולים של רמת הגולן לצפון הכנרת (ה"בטיחה") ובתחום הימי שבין המושבה מגדל ועד חוף כרי דשא. אזורים אלו מהווים אזורי קינון והטלה עיקריים למינים שונים של דגי אמנון ובראשם אמנון הגליל ("מושט") שנחשב לדג המועדף על הסועדים בישראל. אזורי האיסור הזמני על הדיג יסומנו במצופים ופקחי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, שאוכפים את פקודת הדיג בכנרת, בחופי הים התיכון ובמפרץ אילת, יאכפו את האיסור בכל שעות היממה ובצוותים מתוגברים.
לדברי יגאל בן ארי, מנהל היחידה הימית ברשות הטבע והגנים: "לנו ולדייגים המקצועיים והחובבים אינטרס מובהק ומשותף להגן על הדגים בעונת ההטלות למען שמירה על שלל הדגים בכנרת שמדי שנה הולך ופוחת. איסור הדיג בשטחים אלו (כ-5% משטח האגם) נועד לאפשר לדגים להתרבות בשקט ולהעמיד בהצלחה דור צאצאים. במהלך הימים הקרובים נפעל מול קהילת הדייגים בכנרת, במעגנות ובחנויות הדיג במספר ערוצים כך שיהיו מעודכנים על מועדי ומשך תקופת איסור הדיג. במקביל נגביר את פעולות הפיקוח מול הגורמים הרלוונטיים בשיתוף גורמי אכיפה נוספים כדי לאכוף בהצלחה את איסור הדיג ובכך לשמור בהצלחה על שגשוג הדגה באגם".
לדברי ניר פרוימן, מנהל אגף הדיג במשרד החקלאות: "בעונת הרבייה נוצר הדור הבא של הדגיגים, שיסייעו להגנת מיטבית על הדגה בכנרת. אנו קוראים לדייגים לשתף פעולה ובכך לשמור על משאב חשוב זה".
תהליך הרבייה של דגי אמנון הגליל (מושט) וחשיבותו האקולוגית
במשרד החקלאות וברשות הטבע והגנים מציינים כי בחודשי האביב, כאשר מי הכנרת מתחממים, דגי אמנון הגליל ("מושט") מתקבצים באזורים רדודים ועשירים בצמחיה על מנת לקנן ולהתרבות. בתום טקס החיזור האמנונים בונים קינים דמויי מחילות בין הצמחים והנקבות מטילות בתוך הקן מאות ביצים, כאשר מיד אחר כך הזכרים מפרים אותן.
אחת התופעות המרתקות ברביה של דגי האמנון מתרחשת כאשר הביצים מופרות ועל מנת להגן על הביצים מפני טורפים ומזיקים ההורים שומרים עליהן בתוך חלל הפה. בכך מספקים ההורים לביצים המופרות, בנוסף להגנה, גם טמפרטורה אופטימלית וחמצן. לאחר כחודש, כאשר הדגיגים מסוגלים לשחות בכוחות עצמם הם עוזבים את הקן ויוצאים לחיים עצמאיים. בשלב זה ההורים נערכים לסבב הטלה נוסף. דיג של אחד ההורים במהלך תקופת הרבייה והאימון מחסל את סיכוייהם של הדגיגים לשרוד ופוגע בדור הדגים העתידי ובשלל הדיג.
אמנון הגליל, הדג בעל הערך המסחרי המשמעותי ביותר מבין דגי הכנרת והדג האהוב ביותר על סועדי ישראל, ממלא גם תפקיד חיוני בשמירת המאזן האקולוגי של מי הכנרת: האמנון ניזון בין היתר גם מאצות שצמיחת-יתר שלהן עלולה לפגוע באיכות המים בכנרת.
איסור הדיג המסחרי והספורטיבי באזורי הקינון וההטלה נועד לסייע לאוכלוסיית אמנוני הגליל לגדול ולהתחזק כחלק מהמאמץ הלאומי לשמירה על משאב הדגה ועל איכות המים באגם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *