50 אלף אופנועים נוסעים בישראל ללא ביטוח

"ההיקף של הלא מבוטחים צריך להטריד אותנו יותר ואני מאמינה שלמחיר הביטוח יש חלק בזה"

ועדת הרפורמות, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), החלה היום (ד') את דיוני ההכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק לתיקון פקודת רכב מנועי (מרכיב ההעמסה בתעריף הביטוח) (פ/ 3900), התשע"ז-2017, אשר יזם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד). על פי הצעת החוק, מרכיב "ההעמסה" הצפוי למימון העלות לביטוח אופנועים במסגרת ה"פול", יועלה ויעמוד על 11% מעלות הסיכון הטהור.

יו"ר הוועדה ביקשה מח"כ זוהר להציג את הצעת החוק, וזה אמר: " טוב שהחוק הזה הגיע לוועדה זו, כדי שנוכל לדון בו בצורה מקצועית ועניינית. אני מבין שיש טיעונים שונים לגבי מהו האחוז הנכון של מרכיב ההעמסה, ונדון בכך כאן, אבל אני בטוח שיש צורך בתיקון כדי לאפשר לכל מי שרוצה לעשות שימוש ברכב דו גלגלי, לעשות זאת. כיום פרמיות הביטוח שלהם חסרות כל פרופורציה גם לעלות הרכב וגם לעלות אחזקתו, עד לרמה שרבים פשוט לא בוחרים באופציה הזו. ברור לי שיש פה עלויות נוספות לרכבים עם ארבעה גלגלים, אך הן שוליות מול התועלות שהגברת השימוש בדו גלגלי תביא – קיצור זמני הפקקים, בזבוז דלק בפקק ופליטת מזהמים פחותה. כל אלה הולידו את הצעת החוק"

עו"ד עמית ברגמן, מועדון האופנועים הישראלי: "התיקון לחוק הוא מצוין כי הוא בא לתת מענה לעיוות הקיים כיום בחוק וגורם למיעוט כלי רכב דו גלגליים בהשוואה למדינות ים תיכונית שכנות כמו יוון או איטליה, למשל. העלויות גורמות למה שציין מבקר המדינה – 50% מרוכבי הדו גלגלי עושים ביטוח רק לתקופת הטסט, ובשאר הזמן רוכבים בלי ביטוח! משרד המשפטים היה צריך להיות מוטרד ממצב כזה, אבל בינתיים אלה הם הרוכבים שמרגישים שהחוק לא מטפל בהם והם נאלצים להיות פורעי חוק בעל כורחם".

"על מנת להגיע לשיעור מבוטחים הגיוני ועלות ביטוח הגיונית, יש צורך לממן, והדבר הנכון היה להשית זאת באופן שווה על כל ארחי ישראל, דרך הביטוח הלאומי או ביטוח הבריאות, כי כל אזרחי המדינה מרוויחים מהדו-גלגלי. המחוקק אימץ פתרון ביניים, להשית עלות על כלל משתמשי הדרך האחרים. הוא פחות טוב מהאידיאל, אבל הוא יותר קל ועדיין יעיל בפיזור העלויות".

ניר ברטל, רשות שוק ההון: נכון להיום יש 130 אלף אופנועים ישראל, ואנו כמובן מוטרדים מזה ש-40% מהם נוסעים ללא ביטוח, היות שמדובר בכלי הרכב הכי מסוכן בישראל, בהפרש. אותם 80 אלף שכן מבוטחים, בשנת 2016, היו זכאים ל-600 מיליון ₪ פיצויים, כאשר 250 מיליון מזה הגיעו מהאופנוענים עצמם, ו-350 מיליון מהרכבים הפרטיים דרך מרכיב ההעמסה וצו החצייה".

יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה, סיכמה: "ההיקף של הלא מבוטחים צריך להטריד אותנו יותר ואני מאמינה שלמחיר הביטוח יש חלק בזה. אני אבקש לקבל לוחות זמנים יותר ברורים לעבודת הצוות הבין משרדי, וארצה שלדיון הבא תבואו עם הפתרונות שיאפשרו גם את הוזלת הפרמיות ולא רק שימור מצב העלויות הקיים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.