6 ויטמינים ותוספי תזונה לחורף בריא יותר

לצד התכרבלות מתחת לפוך כשבחוץ קר או לגימת מרק חם כשהגשם מתדפק על החלון, לחורף יש לא מעט צדדים פחות אטרקטיביים, וביניהם: עייפות, הצטננויות ושפעות למיניהן, לצד מצב רוח כללי מדוכדך. לא מעט מהתופעות הללו נגרמות בעקבות מחסור בוויטמינים או מינרלים חיוניים לגוף.

קבלו רשימה של 6 תוספי תזונה שיעזרו לכם לצלוח את העונה הקרה בריאים ואנרגטיים.

1. ויטמין C – בניגוד למה שמקובל לחשוב, ויטמין C אינו מונע הצטננויות, אולם הוא יכול לשפר את תפקודה של מערכת החיסון וכך לסייע למנוע את ההצטננות הבאה או לפחות לקצר את משכה. הכמות המומלצת של ויטמין C לאדם בוגר נעה בין 500ל-600 מ״ג ליום, וניתן לקבל את הויטמין מצריכת פירות וירקות המכילים את הויטמין, כמו גויאבה, גמבה או ברוקולי המכילים כולם למעלה מ-100 מ״ג לכל 100 גרם מזון. מי שאינם משלבים פירות וירקות בתפריט היומי שלהם יכולים להשלים את התצרוכת היומית של ויטמין C באמצעות נטילת טבליות.
2. ברזל – גופנו מכיל מאגרי ברזל קבועים שמתרוקנים ומתחדשים כאשר אנחנו צורכים מזונות עתירים במינרל החיוני. מי שרמות הברזל בדמם נמוכות, מרגישים עייפים במיוחד בחורף, והדבר נכון אפילו יותר כשזה מגיע לנשים שהמחזור החודשי שלהן קשה. תוספת ברזל יכולה להעלות את רמות האנרגיה, ולעודד מעבר בריא של חמצן הנישא בדם לריאות, לטחול, למח העצם לשרירים ולתאי הגוף השונים. ויטמין C עוזר לגוף לספוג את הברזל, ולכן מומלץ ליטול תוסף ברזל שמכיל ויטמין C. איך תדעו האם העייפות שאתם חשים נובעת ממחסור בברזל או מסיבה אחרת? בקשו מהרופא הפניה לבדיקת רמות הברזל בגוף.
3. אבץ – חוקרים מאמינים כי האבץ מסייע לעיכוב התרבות הוירוסים הגורמים להצטננויות וכי הוא יכול לקצר משכן של מחלות. יתרה מכך, מחסור באבץ גורם לירידה במספר התאים הקשורים במערכת החיסון. כתוצאה מכך, בין הסימפטומים של מחסור באבץ ניתן למנות חולשה והתקררויות תכופות, נשירת שיער, בעיות עור ורגישות מוגברת לזיהומים. מזונות כמו טחינה, קטניות ובשר מכילים את המינרל החשוב. את האבץ ניתן לצרוך בטבליה או ככדור מציצה. כדורי המציצה עדיפים לטיפול בדלקות גרון והתקררויות בעוד שטבליות אבץ מסייעות לחיזוק המערכת החיסונית במקרים של שפעת או בעיות במערכת הנשימה.
4. ויטמין D – הימים בחורף קצרים והתחושה היא שכולנו מבלים את כל שעות היום במשרד ובקושי רואים את אור השמש. זו בשורה רעה במיוחד למי שסובלים ממחסור בויטמין D – מאחר והדרך הטבעית היחידה לספוג את הויטמין החיוני הזה היא באמצעות חשיפה לאור השמש. חשיבות הויטמין נובעת מכך שבלעדיו הגוף לא יכול לספוג קלציום או לעורר תגובות חיסוניות שעוזרות למניעת הצטננויות. מי קבוצת האוכלוסיה שסובלת במיוחד ממחסור בויטמין D? מסתבר שכמעט כולנו. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות העלו, כי רוב בני האדם בעולם המערבי סובלים ממחסור בויטמין החיוני. לכן, מומלץ מאוד לצאת לשמש בכל פעם שהנסיבות ומזג האוויר מרשים זאת. בנוסף, מומלץ לצרוך ויטמין D בטבליות, כאשר המינון היומי המקובל למבוגרים עומד על 400 יחב״ל.
5. אומגה 3 – נדמה שלחומצות השומן הפופולריות אינסוף יתרונות בריאותיים, וגם כשזה מגיע למלחמה בתופעות החורפיות של הצטננויות ומצב רוח מדוכדך יש להן מה להציע. לאומגה 3 תכונות אנטי דלקתיות המסייעות לגוף להתגונן ממחלות דלקתיות; נטילת תוסף התזונה עוזרת לשנת לילה טובה יותר ולהגברת תחושת העירנות במהלך היום ואף נקשרה בשיפור מצב הרוח. גוף האדם אינו מייצר בעצמו אומגה 3 ולכן יש לצרוך אותה באמצעות תוספי מזון – אך רק לאחר התייעצות עם רופא.
6. ויטמין E – בחורף העור השיער ואפילו הציפורניים יבשים ורגישים יותר – לא פעם בשל מחסור בויטמין E. הויטמין נוגד החמצון מרווה את העור בלחות, מרגיע אדמומיות וגירודים ומסייע להגן על השיער והציפורניים מרדיקלים חופשיים ויעיל נגד קשקשים. ניתן למצוא ויטמין E במזונות שונים מהצומח, וביניהם: תרד, ברוקולי, מיץ גזר ושקדים. נטילת עודף ויטמין E על פני תקופה ממושכת עשויה להיות מסוכנת ולגרום להרעלה, אולם בצריכת הויטמין דרך מזון אין סכנה כזו.

לויטמינים ותוספי תזונה במחירים הזולים בישראל ליחצו כאן.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.