8 טיפים תזונתיים ל-8 ימי החג

 

  1. אכלי את מאכלי החג רק בחג עצמו, ולא לפני! במהלך החג תהיי מוזמנת לארוחות עם חברים ומשפחה בהן גם ככה יוגשו לשולחן כל מאכלי החג. לכן אין טעם להתחיל את החגיגה לפני המועד.

 

  1. בחרי ערב אחד שבו את אוכלת סופגנייה ונסי לוותר עליה בהמשך החג. אכילה של סופגנייה מידי יום במהלך החג תגרור עלייה של חצי ק"ג לאחר שמונה ימים!

 

  1. הימנעי מקניית סופגניות במבצעים, לטובתך ולטובת בני ביתך.

 

  1. אל תקנו מראש סופגניות. אם מישהו חפץ בה גשו לקנות אותה, ייתכן שגם ה'השקעה' בהשגתה תוריד את החשק. בנוסף, סופגנייה שישבה זמן מה תמיד תהיה פחות טרייה, פחות טעימה ומספקת ועשויה להוות תחליף לנשנוש בייתי בריא.

 

  1. בטיגון בשמן עמוק, המים המצויים בחלק החיצוני של הבצק מתאדים ועוברים מהבצק אל השמן, ואילו בחללים הנותרים בבצק מחליף השמן את מקומם של המים. בגלל עובדה זו רצוי לאכול חצי סופגנייה גדולה על פני סופגנייה אחת קטנה, כיוון ששטח הפנים שנאכל והיה חשוף לשמן יהיה קטן יותר.

 

  1. הערך הקלורי של לביבה ינוע סביב ה-200 קלוריות. הצרה היא שלרוב לביבות באות בצרורות, ואנו לא מסתפקים באחת. לכן, בארוחות משותפות בחרי כמה לביבות ברצונך לאכול והניחי בצלחתך. 2-3 לביבות בהחלט יספיקו.

 

  1. הימנעי מאכילת סופגנייה ולביבות בערב אחד. במקום, השתדלי להגיש על שולחן החג גם ירקות טריים ולבשל את יתר הדברים המצויים על השולחן בשיטות בישול אחרות שהן לא טיגון.

 

  1. אם ברצונך לחוות את מאכלי החג מידי יום וקשה לך לוותר, העדיפי שיטות אפייה על פני בישול. ישנם מתכונים רבים של סופגניות ולביבות אפויים- גם בריא יותר וגם רזה יותר. בנוסף, תוכלי להכניס ללביבות ירקות כמו כרובית או קישוא וכך להוריד את כמות הפחמימות.

סיכון מחושב

  1. ריבה, שוקולד או ריבת חלב – מה המילוי המועדף?

הבעייתיות בשאלה הזו היא שאין מילוי מועדף אלא מילוי פחות גרוע. לרוב מילוי הריבה יהיה פחות נורא עקב העובדה שכמות הריבה והשדרוגים הנוספים שיהיו על הסופגנייה יהיו צנועים יותר ביחס לסופגנייה בציפוי שוקולד, מזרק שוקולד וסוכריות צבעוניות. במידה ואתם מכינים את הסופגנייה בבית, ניתן לבחור ריבה מופחתת קלוריות או להכין ריבה ביתית שאתם אמונים על מרכיביה.

 

  1. לביבה או סופגנייה, זו השאלה?

גם כאן אין טוב יותר, אלא גרוע פחות. מבחינה קלורית השוואתית מסופגנייה אחת נקבל כ-400 קלוריות ומעלה, ואילו מלביבה 200 קלוריות. כלומר, סופגנייה אחת שווה לשתי לביבות. גם מבחינת ערכים תזונתיים יש עדיפות ללביבה כיוון שסופגנייה עשויה מקמח לבן וסוכר בלבד, ואילו בלביבות מסוימות מוסיפים גם ירקות מלבד תפוחי האדמה. אולם, כנאמר לעיל לביבה לעולם לא תבוא כיחידה אחת. ולכן, עשו את החישוב שלכן. בכל מקרה אל תתפתו לשתיהן באותו ערב.

 

  1. סופגניות – בחוץ או בבית?

חד משמעית בבית! בבית יש לכן את זכות הבחירה. אתן יכולות לבחור להכין סופגנייה אפויה, אתן יכולות לבחור איזה סוג שמן עדיף (קנולה, שמן זית לא מתאים לטיגון סופגניות), אתן בשליטה על מחזורי השימוש בשמן, אתן יכולות לבחור איזה מילוי להכניס, ובאופן כללי – כל חומרי הגלם כנראה יהיו איכותיים יותר.

 

באדיבות: שני ששון, דיאטנית קלינית בסטודיו סי

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.