אושר בקריאה ראשונה: הצעת החוק שתקשה מאוד על ערוצי התקשורת

ח״כ שמחה רוטמן: ״פעמים רבות שמם של אנשים מוכפש ללא כל סיבה. אחרי מספר ימים המשטרה מגיע להבנה שאין נגדם וחצי דבר אבל כאשר תחפש את שמו של האדם בגוגל תמצא תמונה שלו על ספסל הנאשמים וזאת תהיה התמונה שתהיה חרוטה בזיכרון הציבורי״.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק בתי המשפט צילום בבית המשפט, של ח"כ איתן גינזבורג וקבוצת חברי כנסת. ההצעה עברה בתמיכת 31 חברי כנסת ללא מתנגדים וללא נמנעים.

מוצע כי יאסר כל צילום של חשוד, שטרם הוגש נגדו כתב אישום, באולם בית המשפט או בשטחי בית המשפט, כאשר אישור לצילום יינתן רק במקרים חריגים ובנסיבות מיוחדות. כן מוצע לקבוע כי אם מצא בית המשפט טעם מיוחד לצילום החשוד עליו לנמק זאת בהחלטתו, ולוודא כי החשוד לא יתועד כאשר הוא אזוק, כאשר תיעודו ללא קבלת היתר יהווה פגיעה בפרטיות לפי חוק הגנת הפרטיות.

בדברי ההסבר נכתב: "כלל יסוד במשפט הפלילי הישראלי ובליבת המשטר הדמוקרטי והמודרני, הוא כי לכל אדם עומדת חזקת החפות, דהיינו אדם איננו אשם כל עוד לא הוכח אחרת. גבולותיו של עקרון מרכזי זה לעיתים מיטשטשים כאשר אדם הנחשד בביצוע עבירה מובל לדיון בבית המשפט עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום, אך פרצופו מתועד על ידי צלמים (שהורשו לצלם באישור השופט) בעודו יושב על ספסל הנאשמים ולצדו ניצבים שוטרים או אנשי מערכת הביטחון.

בסיטואציה שכזו, בה תמונה אחת שווה אלף מילים, מתאיינת חזקת החפות העומדת לחשוד כשגזר דינו הציבורי נחרץ עוד בטרם נשמעה כל טענה משפטית באוזני השופט. לפיכך, מוצע לקבוע כי יאסר כל צילום של חשוד שטרם הוגש נגדו כתב אישום, בין אם באולם בית המשפט ובין אם בשטחי בית המשפט. אישור לצילום יינתן רק במקרים חריגים. כן מוצע לקבוע כי יש לראות בעצם פרסומו של צילום שבוצע בלא קבלת היתר כפגיעה בפרטיות לפי חוק הגנת הפרטיות".

ח״כ גינזבורג: ״לכל אדם עומדת חזקת החפות כל עוד לא הוכח אחרת. לעיתים הגבולות מיטשטשים כאשר צלמים מחכים לאדם שנעצר והתמונה של אדם מוקף שוטרים מוחקת את חזקת החפות והוא כבר נחשב עבריין וגורלו הציבורי נחרץ. לא פעם בסופו של תהליך משוחררים החשודים אבל התמונה על ספסל הנאשמים נשארת לעד. ההצעה שלנו באה לדייק את כלל ברירת המחדל ואישור צילום ינתן מטעמים מיוחדים והוא לא יתועד כשהוא אזוק״.

ח״כ שמחה רוטמן: ״פעמים רבות שמם של אנשים מוכפש ללא כל סיבה. אחרי מספר ימים המשטרה מגיע להבנה שאין נגדם וחצי דבר אבל כאשר תחפש את שמו של האדם בגוגל תמצא תמונה שלו על ספסל הנאשמים וזאת תהיה התמונה שתהיה חרוטה בזיכרון הציבורי״.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *