אחרי קרוב לתשעים שנה הוחזר התפקיד שאדולף היטלר ביטל – ד"ר דרור מנור

אחרי קרוב לתשעים שנה הוחזר התפקיד שאדולף היטלר ביטל: הרב זולט באלה, בן ה- 42, שעד גיל תשע כלל לא ידע על יהדותו ועל כך שאמו הייתה ניצולת שואה, מונה לרב ראשי ויטפל בכ- 300 חיילים וקצינים יהודים המשרתים כיום בצבא גרמניה. אין ספק כי מדובר בבשורה משמחת למדי, במיוחד לאור האנטישמיות ההולכת וגוברת והפעילות הפרו-פלסטינית ברחבי גרמניה

אחרי קרוב לתשעים שנה הוחזר התפקיד שאדולף היטלר ביטל: הרב זולט באלה, בן ה- 42, שעד גיל תשע כלל לא ידע על יהדותו ועל כך שאמו הייתה ניצולת שואה, מונה לרב ראשי ויטפל בכ- 300 חיילים וקצינים יהודים המשרתים כיום בצבא גרמניה. אין ספק כי מדובר בבשורה משמחת למדי, במיוחד לאור האנטישמיות ההולכת וגוברת והפעילות הפרו-פלסטינית ברחבי גרמניה.

באלה שימש עד כה כרב הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה ומשתתף בוועידת רבני אירופה. הוא הושבע לתפקיד ביום שני, 20 ביוני, בבית-הכנסת בלייפציג. הטקס נחשב משמעותי לגרמניה, ובמיוחד לכוחות הביטחון שלה, כיוון שצמרת השלטון רוצה להציג את הליברליות והסובלניות הגרמנית. הדבר מוכיח מעבר לכל ספק את מחויבותה של גרמניה ליהודים. נראה כי גרמניה מייחסת חשיבות רבה לחיי היהודים בשטחה על כל המשתמע בכך.

הרב באלה ישרת בברלין ויהיה אחראי על עשרה אנשי דת שיעזרו לו. הוא וצוותו יטפלו בכ- 300 חיילים וקצינים יהודים שמשרתים בצבא גרמניה, ובנוסף יפעלו נגד האנטישמיות ההולכת ומתגברת, במיוחד לאור הימשכות משבר הקורונה במדינה. חשוב להדגיש כי מדובר בעיקר בתפקיד סמלי, שיזמה אותו שרת ההגנה של גרמניה, אנגרט קרמפ-קרננבאואר. הרבנות הצבאית הגרמנית תיתן שירותי דת, ואף תקיים סדנאות חינוך לחיילים ולקצינים על מנת לעודד אצלם מודעות לאנטישמיות ולמנוע פשעים על רקע אנטישמי, שרבים מהם בוצעו במהלך השנה האחרונה.

הרב באלה נחשב לדמות מוכרת בקהילה היהודית בגרמניה לאחר שנהג לשדר את התפילות שלו בשידור חי ברשתות החברתיות במהלך משבר הקורונה. יהודים רבים נהגו להאזין לשידוריו. באלה בכלל לא נולד בגרמניה, אלא בהונגריה. עד גיל תשע הוא כלל לא ידע על יהדותו ועל כך שאמו והוריה היו ניצולי שואה. לאחר נפילת הקומוניזם בסוף שנות השמונים של המאה שעברה החל באלה ללמוד בבית-ספר יהודי, ולאחר מכן היה אחד מהבוגרים הראשונים של המכינה לרבנים השוכנת בברלין.

יש לציין כי בצבא גרמניה יש תקנים רבים גם לכמרים המספקים שירותי דת לקרוב למאה אלף חיילים וקצינים נוצרים. בנוסף, בשנים האחרונות ישנה מגמה לנסות ולשלב אנשי דת מוסלמים שישרתו כמה אלפי חיילים וקצינים מוסלמים המשרתים בצבא גרמניה. אולם בנושא זה אין התקדמות של ממש, ועדיין לא ניתן לראות פעילות של אנשי דת מוסלמים ביחידות הצבא.

ברור שמדובר פה בצעד חשוב ביותר של צבא גרמניה, אשר ממנה שוב רב ראשי לצבא אחרי קרוב לתשעים שנה. נראה כי לצמרת השלטון ולצבא היה חשוב ודחוף לנקוט בצעד הזה, למרות הבעיות הקשות הקיימות כרגע בחברה הגרמנית, במיוחד לאור ההתמודדות עם משבר הקורונה. הצעד נועד גם למנוע התערות של כוחות מהימין הקיצוני בצבא הגרמני. ברור לכל כי מינוי רב ראשי לצבא ישפר את היחסים בין החברה הגרמנית לבין היהודים. המינוי החשוב הזה מראה שגרמניה, יותר מכל מדינה אירופאית אחרת, הודתה והתעמתה עם העבר שלה. לראשי הקהילה היהודית במדינה ברור כי מדובר בגרמניה אחרת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *