איראן הודיעה: "מפסיקים ליישם חלקים מהסכם הגרעין"

החלטתה של איראן נמסרה לשגרירי בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה. נשיא איראן חסן רוחאני: "הציונים ואייפא"ק הפעילו לחץ על טראמפ לסגת מן ההסכם, אך הוא עדיין בתוקף. אנחנו רוצים להציל אותו"

נסוגים מההסכם: משרד החוץ של איראן הודיע לחמש החברות החתומות על הסכם הגרעין על החלטה לסגת ממחויבותה של טהרן למגבלות על כמות ההחזקה של אורניום מועשר ומים כבדים, כך מסרו סוכנויות הידיעות האיראניות.

בנאום שנשא לפני זמן קצר אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי טהרן תפסיק לייצא אורניום מועשר ומים כבדים למשך 60 ימים, אלא אם יושגו הבנות עם המערב. אם לא, אמר, תיסוג איראן ממחויבותה על הגבלת רמת העשרת אורניום ותחדש את פיתוחו של כור המים הכבדים באראק.

רוחאני אמר כי "אנו מראים היום את הצד השני של המטבע. ההסכם אומר שאם הצדדים האחרים עוברים על התחייבויות שלהם מותר לנו להוריד את רמת המחויבות שלנו", אך יחד עם זאת אמר כי איראן מעוניינת להציל את הסכם הגרעין.

בנאומו אמר רוחאני: "הציונים ואייפא"ק הפעילו לחץ על ממשל טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן. לא פרשנו מההסכם. הוא עדיין בתוקף. אך אנו מראים היום את הצד השני של המטבע. ההסכם אומר שאם הצדדים האחרים עוברים על התחיבויות שלהם מותר לנו להוריד את רמת המחויבות שלנו. אנו מעוניינים להציל את הסכם הגרעין".

בהודעה של המועצה לביטחון לאומי האיראני נאמר: "איראן לא רואה מחוייבות למגבלות כמות ההחזקה של אורניום מועשר או כמות המים כבדים. יש למדינות האחרות 60 יום לכבד את התחייבויותיהן הכלכליות – תורן להראות רצון טוב. נמשיך להתייעץ ולהיות בקשר עם החברות הנותרות בהסכם – אבל נגיב בחומרה לכל החלטה "שאינה אחראית" או להחלטה של מועצת הביטחון בעניין".

כזכור, לפני כשנה הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ארצו פורשת מהסכם הגרעין שנחתם בין המעצמות לרפובליקה האסלאמית בתקופת כהונתו של ברק אובמה. טראמפ הגדיר את ההסכם כ"פגום" ובשנה האחרונה הטילה ארצות הברית שורה של סנקציות על איראן. ההנהגה האירופית, מנגד ורוסיה, המשיכו לדבוק בהסכם ופעלו למען המשך יישומו. כעת נקטה איראן במהלך משלה והשאלה הגדולה היא האם היא תחדש כעת את תוכנית הגרעין שלה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *