אלפים בעצרות תפילה והודיה בכותל ובעולם לציון 'יום השחרור וההצלה'. תיעוד ענק

השנה לאור קריאת גדולי ישראל התקיימו התפילות בסימן; 'מדור דור' בדגש מיוחד על השתתפות ילדים ונוער * נשיא 'ועידת רבני אירופה' שבחסותה התקיימו התפילות הגר"פ גולדשמידט; 'להודות ולהלל על כי עם שרידי חרב הוקם מאפר הכבשנים ותורה מופצת באיכות ובכמות שלא היה כדוגמתה בכל ההיסטוריה'

'יום השחרור וההצלה' של יהודי אירופה מידי הנאצים שנקבע בכ"ו באייר לציון שבעים ושבע שנים להצלת שארית הפליטה ולזכרם של קדושי השואה הי"ד צוין בסוף השבוע בפעם התשיעית בישראל וברחבי העולם בחסות 'ועידת רבני אירופה' ובהשתתפות ראשי הועידה וחבריה. השנה לאור קריאת גדולי ישראל התקיימו התפילות בסימן; 'מדור דור' בדגש מיוחד על השתתפות תינוקות של בית רבן תלמידי בתי הספר ותלמודי התורה.

נשיא 'ועידת רבני אירופה רב ואב"ד מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי 'עלינו להודות לבורא עולם על הטוב אשר גמלנו כאשר מתוך האפילה הגדולה של חורבן ואובדן מיליוני אחינו הי"ד הושיע אותנו והותיר את שארית הפליטה ונבנתה עיר על תילה ע"י עם שרידי חרב ותורה מופצת באיכות ובכמות שלא היה כדוגמתה בכל ההיסטוריה ברחבי העולם ובארץ ישראל'.

אלפי איש ומאות ילדים השתתפו בעשרות עצרות תפילה והודיה שהתקיימו בבתי הכנסת באתרי הנצחה ובבתי הספר ברחבי העולם ובהם; בפרנקפורט ובלייפציג בגרמניה, בוינה באוסטריה, בורשה בפולין, בפאריס ומרסיי שבצרפת, בבואנוס איירס ארגנטינה, בג'ואנגו שבסין, בודפשט בהונגריה, במוסקבה, בשטוקהולם שבדיה, בג'ורג' טאון בניו יורק, בפינסק שבבאלרוס, בסידני שבאוסטרליה ובג'רבה שבתוניסיה. במעמד הרבנים הראשיים ראשי הקהילות ובהשתתפות שרי ההגנה נציגי ממשלות נספחים צבאיים ושגרירים של בעלות הברית וניצולים. מאות פליטים מאוקראינה השתתפו בעצרות תפילה בנפטון שברומניה, בקישינב במולדובה ובורשה בפולין.

בישראל התקיימו עצרת התפילה המרכזית בכותל המערבי ובעשרות בתי כנסת בערי ישראל ובהם באשדוד באר שבע גני תקוה מודיעין ומגדל העמק.

כנהוג נפתחו אירועי 'יום השחרור וההצלה' בעצרת תפילה והודיה ברחבת הכותל המערבי במעמד; הגאון רבי משה לבל ראש ישיבת 'תורת חיים' מוסקבה והמנהל הרבני של 'ועידת רבני אירופה'. הגה"צ רבי בן ציון זילבר ראש מוסדות 'תולדות ישורון' וראש מוסדות וקהילת 'נחלי נצח' הרה"ח רבי שמואל שטרן. בעצרת השתתפו מאות ובהם; תלמידי תלמוד תורה 'אמונת ציון' וישיבת 'נחלי ציון' רבנים ואברכים ויוצאי הקווקז מכל רחבי הארץ. משתתפי העצרת קיבלו עול מלכות שמים מתוך תפילה והודאה לקב"ה 'אשר גאלנו מיד צר'.

את העצרת פתח הגר"מ לבל אמר כי 'צו השעה' להודות ולזכור ובימים אלה להתפלל ביתר שאת וביתר עוז למען שארית הפליטה. 'תפילתם של תינוקות של בית רבן עולה לפני כסא הכבוד ובימים אלה אנו זקוקים מאוד לתפילתם הטהורה. הוא הביא את דברי המדרש שבשעה שעמדו ישראל לקבל התורה אמר להם: אני נותן לכם תורתי הביאו לי ערבים טובים שתשמרוה ואתננה לכם. אמרו: אבותינו עורבים אותנו. אמר להם הקדוש ברוך הוא אבותיכם יש לי עליהם… אמרו לפניו: רבונו של עולם נביאינו ערבין לנו. אמר להם יש לי עליהם, אלא הביאו לי ערבים טובים ואתננה לכם. אמרו: הרי בנינו עורבים אותנו. אמר הקדוש ברוך הוא הא ודאי ערבים טובים, על ידיהם אתננה לכם, הדא הוא דכתיב: 'מפי עוללים וינקים יסדת עז", ואין עז אלא תורה, שנאמר "ה' עז לעמו יתן'.

העצרת שהופקה ע"י הר"ר מרדכי רבינוביץ 'טיפ הפקות' ננעלה בתפילת יזכור מפי החזן, הר"ר דוד וינבך ובתפילת 'קהילות הקודש' מפי החזן הר"ר נתנאל אילוביצקי ובמעגל ריקוד המשתתפים על פני רחבת הכותל בתפילה ובערגה; 'הטוב כי לא חלו רחמיך'.

בבית הכנסת הגדול במוסקבה התכנסו מאות לעצרת תפילה והודיה. אורח הכבוד מישראל הגאון רבי משה חיים לאו רבה של מרכז נתניה ריגש את המשתתפים בסיפורים אישיים מאביו הגרי"מ לאו ונס הצלתו; 'כאשר מחד איבדנו שליש מעמנו בידי המרצחים הנאצים ימש"ו ומאידך עלינו לזכור את נס ההצלה ולהודות ולהלל לשמו יתברך על שארית הפליטה'. הגרמ"ח לאו נשא דברים חמים בזכות היוזמה לציון 'יום השחרור וההצלה' והעלה על נס את פועלו של יוזם הרעיון הנגיד מר גבריאל גרמן זכרייב שנשא נאום נרגש.

תלמיד ת"ת 'ראשית חכמה' קרא פרק משניות וריגש את הנוכחים. מאות המשתתפים, ניצולים לוחמים וטרנים אישי ציבור ובני הקהילה אמרו פרקי תהילים.  והחזן הר"ר יעקב בר נשא את תפילת קל מלא רחמים. במהלך היום נשא הגרמ"ח שיעור בהיכל כולל 'אהלי יעקב' וביקר בבית הספר 'ראשית חכמה'.

בהיכל ישיבת 'אור תורה' שבביהכ"נ רבי שלום זצוק"ל בג'רבה שבתוניסיה התקיימה עצרת תפילה מרגשת במיוחד בהשתתפות מאות תושבים ותלמידים. רבה של תוניסיה הרה"ג רבי חיים ביתאן נשא דברים בפני המשתתפים כשהוא מספר את קורותיה של הקהילה בתקופת מלחמת העולם השניה וכיצד ניצלה הקהילה מציפורני הנאצים. את העצרת והקידושא רבא ארגן בטוב טעם ודעת הר"ר יניב ביתאן.

בבית הכנסת הגדול 'וועסטענד' בפרנקפורט קיימה הקהילה היהודית עצרת תפילה וזיכרון בראשות רב העיר יו"ר רבני גרמניה וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב אביחי אפל. את התפילה ופרקי התהילים ותפילת יזכור נשא החזן הנודע הר"ר יוני רוז. בביהכ"נ 'ניוז'יק' שבורשה קיים הרב הראשי לפולין הרב מרדכי שודריך עצרת תפילה כשלפני התיבה עבר הרב אוריאל זרצקי ראש כולל ק"ק ורשה. במוסדות קרלין סטולין שבפינסק קיימו התלמידים עצרת תפילה ולימוד משניות. 17 מהתלמידים סיימו מסכתות. בפני התלמידים נשא דברים ראש המוסדות הרב משה פימה. לאחר מכן יצאו התלמידים לתפילת 'אחינו בית ישראל' באתר קבר האחים הי"ד.

בהיכל בית המדרש בנפטון שברומניה לשם עברה הקהילה היהודית על מוסדותיה מאודסה קיימה הקהילה עצרת תפילה והודיה בהשתתפות מאות תלמידי מוסדות 'תקוה'. רבה של אודסה סגן יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרה"ג רבי שלמה בקשט עבר לפני התיבה ונשא דברים מרגשים על משמעות חיוב ההודיה לה' על השחרור וההצלה של העם היהודי וזיכרון הקדושים הי"ד. עצרת תפילה עם הפליטים התקיימה גם בקישינוב שבמולדובה בראשות רב העיר הרה"ג רבי שלמה זלצמן.

בבית הכנסת 'לה רנסי' בפאריס התכנסו מאות מתושבי העיר לעצרת תפילה והודיה בראשות סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' רב ביה"כ ועוזרו המיוחד של רבה של צרפת הרב משה לוין והשתתפות ראש העיר מר ג'אן מישל ג'נסטיה וסגן נשיא המועצה האיזורית של פריז מר לודוביק טורו. במרכז הקהילתי בלייפציג 'בית אריוביץ' התקיימה עצרת התפילה בראשות רב העיר והרב הצבאי הראשי של צבא גרמניה הרב מרדכי אליעזר באלא. בין המשתתפים; ניצולי מחנות המוות וחיילים וטרנים שלחמו בצבא האדום במלחמת העולם השנייה.

בבית הכנסת הגדול בוינה קיימה הקהילה היהודית עצרת תפילה ומעמד יזכור בראשות רב העיר הרב ירון אלגמיאיר שנשא דברים בפני המשתתפים ואת פרקי התהילים. עצרת מיוחדת התקיימה לתלמידים בבית הספר הקהילתי ע"ש הרב צבי פרץ חיות (ZPC). התלמידים למדו פרקי משניות והדליקו נרות. העצרת הסתיימה בשירת 'אני מאמין', בלחנו המרגש של הר"ר עזריאל דוד פאסטג הי"ד בדרכו ברכבת המוות. בבית הכנסת הגדול במרסי קיימה הקהילה היהודית עצרת תפילה ומעמד יזכור בראשות רב העיר וחבר ביה"ד הגדול של 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי ראובן אוחנה שנשא דברים בפני המשתתפים.

נשיא המדינה יצחק הרצוג שיגר מכתב ברכה מיוחד לכבוד אירועי 'יום השחרור וההצלה' ל'ועידת רבני אירופה'. 'אין בתולדות העם היהודי אירוע כל כך מובהק של יציאה לאומית ממיתה לחיים כמו הצלתו מהשואה הנוראה, מבחינה זו אין מתאים מיום זה ואירוע זה כדי להביע ולהפנים את עומק ההודיה ונס ההצלה… למרות מסע ההשמדה מתוכנן ושטני, הרוח היהודית, האמונה היהודית והמסורת העוברת 'מדור לדור' ניצחה והיא בוערת כיום במולא עוזה. בארץ ישראל, באירופה ובארה"ב מאיר נרו של העם היהודי ומפיץ אור וטוב.

'אני מודה ל'ועידת רבני אירופה', הגוף המוביל את ענייני יהדות אירופה בגאון ולרבנים החשובים העומדים בחוד החנית לשמר את כרם ישראל בתפוצות,להעניק חינוך יהודי, ודאגה לכל אחד ואחת, על שהם דואגים להזכיר לעולם כולו את יום השחרור ונס ההצלה'. הנשיא הרצוג חותם את מכתבו בברכת 'איר במרום שוכן בגבורה…

את היוזמה לציון 'יום השחרור וההצלה' מוביל הנגיד גבריאל גרמן זכרייב סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ונשיא קרן הצדקה הבינלאומית 'סטמאגי'; 'הרעיון החשוב הזה מוטמע בכל שנה ברוך השם בעוד ועוד מקהילות ישראל ואמשיך לעשות ככל שביכולתי כדי להטמיע את החובה שלנו להודות ולהלל את שמו יתברך ולזכור את שליחיו הי"ד בתפילה בצדקה בהכנסת ספרי תורה ובלימוד משניות כדרך המסורה לנו מדור דור'.

יצוין כי היוזמה זכתה לברכתם של גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלח"א. ובמסגרת זו התקיימה אף הכנסת ס"ת ברב עם ע"י מר זכרייב לכותל המערבי ולבית מרן שר התורה זצוק"ל וסיום שישה מיליון משניות עם ילדי 'אנחנו וצאצאינו' בבני ברק.

צילומי סטילס כותל: אלי איטקין.

צילום וידיאו כותל ועריכת קליפ: נתי אלבר.

צילומים: איליה דולגופולסקי. לוי נזארוב. אלון עזריה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *