"אנחנו לא הולכים הביתה, אנחנו הולכים לאופוזיציה, לא נוותר על קוצו של יוד!"

בראיון ל'יתד נאמן' מביע הרב גפני סקפטיות באשר להקמתה של ממשלת בנט לפיד אך מבהיר: "אם היא תקום, הם לא יידעו רגע של מנוחה" * לדבריו, האשמים במצב הם נתניהו וסמוטריץ', אבל בעיקר בנט וסער שחברו לשמאל: "הציבור המסורתי שהצביע להם כבר לא נמצא איתם היום" * "יש בממשלה הזאת חילוקי דעות מהותיים ואפשר לומר שמי שהכי "דתי" שם זה מנסור עבאס" * מבהיר: "לא נצטרף לממשלה כזאת. מי שלא יודע להיות באופוזיציה, לא יכול להיות בקואליציה"

ח"כ משה גפני ל'יתד נאמן': "אני בכלל לא בטוח במאה אחוז שהם באמת הולכים להקים ממשלה, וזאת משום שאין קשר בין המפלגות השונות, חברי הכנסת השונים. נראה שהחיבור משולל היגיון ומתבסס על משהו שאינו אמיתי.

בראיון ל'יתד נאמן' מביע הרב גפני סקפטיות באשר להקמתה של ממשלת בנט לפיד אך מבהיר: "אם היא תקום, הם לא יידעו רגע של מנוחה" * לדבריו, האשמים במצב הם נתניהו וסמוטריץ', אבל בעיקר בנט וסער שחברו לשמאל: "הציבור המסורתי שהצביע להם כבר לא נמצא איתם היום" * "יש בממשלה הזאת חילוקי דעות מהותיים ואפשר לומר שמי שהכי "דתי" שם זה מנסור עבאס" * מבהיר: "לא נצטרף לממשלה כזאת. מי שלא יודע להיות באופוזיציה, לא יכול להיות בקואליציה"

סימן שאלה גדול עדיין מרחף מעל הקמתה של ממשלת השמאל שעדיין מתקשה לקום, ובמסדרונות הכנסת נשמעים גם קולות המפקפקים ביכולת של ממשלה כזאת לקום. אולם עם זאת, החשש מפני ממשלת זדון עומדת ניצבת ומטרידה.

יו"ר דגל התורה ויו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני, מסרב עדיין להרחיב את הדיבור על האיומים והאתגרים שיעמדו על סדר יומה של יהדות התורה אם ממשלה כזאת תקום. לכל זמן ועת מבחינתו ועדיין לא הגיעה העת. אולם נוכח ההערכות הגוברות והולכות שהממשלה הזאת קורמת עור וגידים, הוא פורש בפני 'יתד נאמן' את משנתו ומסביר היכן היו הכשלים ומה היה אפשר לעשות אחרת לכאורה, כדי למנוע את המצב הזה.

הממשלה הזאת נראית כעובדה מוגמרת? צריך להתחיל לקדם את פני הרעה?

"בכלל לא", קובע הרב גפני בנחרצות. "אני בכלל לא בטוח במאה אחוז שהם באמת הולכים להקים ממשלה, וזאת משום שאין קשר בין המפלגות השונות, חברי הכנסת השונים. נראה שהחיבור משולל היגיון ומתבסס על משהו שאינו אמיתי. כל אחד שם בא עם אינטרס אחר בנושאים הכי בסיסיים שמדינה כמו ישראל עומדת עליהם. בכל דבר יש חילוקי דעות והם רחוקים זה מזה בדעותיהם כרחוק מזרח ממערב ואני עוד לא מדבר על נושאי יהדות".
"אני גם לא יודע מי שם שומר על יהדות, לא יודע מה הכיוון שלהם אבל זה לא יהיה מוגזם לומר שמי שהכי "דתי" שם זה מנסור עבאס… יש דברים שאפשר לסמוך עליו שיצביע נגד, מניסיון העבר כך למדנו. אבל עוד לפני נושאי יהדות, אין ביניהם הסכמות למשל בנושאי ביטחון. נניח שיהיה מצב של מתח ביטחוני הכי קטן או בעיות הכי פשוטות, ברגע שיירד הענין של "בלפור" שזה הפך שם להיות הנושא המרכזי, ברגע שזה לא קיים, אני לא רואה את הדבק שמחבר ביניהם, זה לא מאה אחוז, הכל יכול להשתנות וכלל לא בטוח שתקום ממשלה".
"הציבור שלהם לא איתם"
ואם וכאשר תקום ממשלה כזאת, האם יש סיכוי שבשלב מסויים המפלגות החרדיות יצטרפו לקואליציה?

"לא, אין מציאות כזאת", משיב הרב גפני. "משתי סיבות עיקריות קודם כל סיבה ראשונה היא שאנחנו הולכים עם הציבור המסורתי. מה שמחבר אותנו לעם זה החיבור עם הציבור המסורתי, הוא איתנו, יש לכך הרבה מאוד השלכות על חינוך ילדים, שיעורי תורה, יהדות בכל מקום בפריפריה, דברים שאנחנו רואים ומכירים בכל המדינה בכל אזור זה אצלנו חוק בל יעבור, אנחנו עובדים רק בצורה כזאת. היכן שהציבור הזה נמצא, שם אנחנו נמצאים".

"אני מציע לעצום עיניים ולחשוב, איפה באמת נמצא היום הציבור המסורתי הימני, אני לא מדבר על פוליטיקאים אלא על העם. נכון שבכל מקום תמיד יכולים להיות גם אפיקורסים אבל בגדול הציבור המסורתי הימני לא נמצא כבר עם בנט ולא עם סער. המסורתיים כבר לא נמצאים עם הממשלה הזאת, גם אלה שהיו".
הרב גפני מסביר כי "גם אלה מתוך הציבור הזה שהצביעו לבנט וסער, כבר לא איתם היום. יש שם אמנם חובשי כיפות אבל הניסיון מלמד שספגנו בעבר לא מעט נזקים מחובשי כיפות סרוגות. אבל הנקודה העיקרית היא שהיום כולנו יודעים, שהמסורתיים שהצביעו לבנט וסער כבר לא נמצאים איתם היום ולא רוצים את המהלכים שלהם".

"ברגע שבנט וסער הבטיחו דבר אחד ועשו משהו אחר, הציבור שלהם כבר לא איתם. סער למשל הלך על קמפיין של 'רק לא ביבי'. כולם הבינו שבסדר שהוא לא רוצה את ביבי אבל היו בטוחים שהמשמעות היא הקמת ממשלת ימין אחרת בלי נתניהו. אף אחד לא תיאר לעצמו שמה שהוא יעשה זה לתת את השלטון למרצ, לעבודה ולישראל ביתנו. אף אחד לא האמין שהוא יביא ממשלת שמאל".
זאת הסיבה הראשונה. הסיבה השניה היא, שיש משמעות לכך שיגידו שאנחנו מצטרפים לכל קואליציה שלא תהיה, יגידו בקנטרנות: לא משנה מה תחטפו, תמיד תיכנסו לממשלה, לא משנה מה יעשו לכם תמיד אחרי דקה תיכנסו פנימה… זאת אחת האמירות שהכי מקוממות משום שזו טענה ממש לא נכונה. בהוראת גדולי ישראל שליט"א אנחנו לא נצטרף לממשלה כזאת כמו שלא הצטרפנו בעבר".
"יש כלל ברור שאומר שמי שלא יודע להיות באופוזיציה, לא יכול להיות בקואליציה. כי אז יאמרו לו: אין טעם להיענות לשום דרישה שלך, אתה בכל מקרה תהיה בממשלה. וזו טעות".
"הציונות הדתית קיבלה מנדטים שלא בצדק"

כשבנט הפר הבטחת בחירות הוא הסביר את עצמו שהמטרה היא למנוע בחירות חמישיות. אולי יש מקום לומר שהוא פעל נכון?

"ממש לא", פוסק הרב גפני. "הוא עשה דבר חמור. לא צריך להגיע לבחירות, היו עוד מהלכים שהיה אפשר לעשות בלי להקים ממשלת שמאל. גם נתניהו היה צריך לתרום לענין, כמו שהוא תרם לסמוטריץ' ועשה נזק בל יתואר לכל הגוש".

הרב גפני מסביר כי "בגלל נתניהו, הציונות הדתית קיבלה שלא ביושר ושלא בצדק לפחות 2 מנדטים חרדים שעברו אליה, אחד מיהדות התורה ואחד מש"ס. וכשדיברתי עם נתניהו על זה הוא אמר לי: נתתי לו שלושה מנדטים. וזה נכון כי בלי העזרה מהליכוד הוא לא היה עובר את אחוז החסימה".
"המציאות הזאת לתת למישהו שאינו אחראי, סיקריק שיכול לשבור הכל ולשרוף אסמים עם התבואה והכל בגלל שכך עולה בדעתו לעשות בלי לשאול גדולי תורה, זאת המציאות שגרמה נזק בל יתואר כי אילולי זה היתה היום קואליציה של ימין ודתיים. זאת מציאות שצריך לקחת בחשבון. וזה גם בגלל שנתניהו לא בא בהתחלה מיד והציע הצעות משמעותיות כמו שדרשנו ממנו אז, זה גרם נזק".
הרב גפני מוסיף ומחדד כי "עם זאת, מי שבאמת אשם אלו בנט וסער, בנט שהבטיח בתוך המלחמה שהוא ירד מהענין של ממשלת 'שינוי הזהות היהודית', כך באמת קוראים לזה, ובאותו זמן הוא ואנשיו ישבו יום ולילה ונהלו משא ומתן. אפשר לשקר לכולם חלק מהזמן, או לשקר למעט אנשים כל הזמן, אבל בנט חושב שאפשר לשקר לכולם כל הזמן. הוא שיקר את כל העולם כל הזמן ולכן לא הרוויח מזה כלום".

"ואצל סער יש בעיה אחרת: איך הוא נותן יד לממשלה שתפגע בכל הנושאים של יהדות, של חרדים ושל עולם התורה? איך הוא מסכים שמי שאחראי על הקופה הציבורית במדינה תהיה 'ישראל ביתנו' שהיושר שלה מוכר הרי לכולנו….? והם מקבלים גם אוצר וגם ועדת כספים שזה אמור להיות אצל שתי מפלגות שונות, כך לפחות בעשור האחרון לא היה דבר כזה שזה היה אצל מפלגה אחת, זה לא תקין".

"נילחם על כל פסיק"

באם ננסה לצפות פני עתיד: במידה וממשלה כזאת באמת תקום, ניתן יהיה להגיע איתה להבנות מסוימות? לשיתוף פעולה?

"קודם כל שהממשלה תקום", קובע הרב גפני. "אני לא בטוח שהיא תקום, אבל אם כן, נשאל את גדולי התורה. ובכל מקרה אנחנו לא הולכים הביתה, אנחנו הולכים לאופוזיציה! אנחנו נשארים כאן ולא הולכים לשום מקום. נילחם על קוצו של יוד, לא יכול להיות שמשהו יעבור לידינו ואנחנו נשלים איתו. נילחם על כל פסיק, בכל דבר מה שנוגע לחרדים ומה שנוגע לכולם ולא רק אלינו".
"אנחנו נהיה אופוזיציה, אנחנו כבר היינו באופוזיציה, כאשר לפיד היה שר אוצר לא נתנו לו לחיות, עשינו לו את המוות ובסופו הממשלה נפלה. אותו דבר היה גם באופוזיציה אצל אריק שרון, אנחנו יודעים להיות חלק מקואליציה אבל אנחנו יודעים להיות גם אופוזיציה. לא מפחדים מזה".

נכון שהיו בעבר ניסיונות כאלה ואחרים כשהיה צורך להגיע להסכמות והסדרים עם הממשלה, אבל לא זה הנושא. אם יהיה צורך בכך נשאל כמובן את גדולי התורה. אבל אנחנו כאן ונהיה אופוזיציה. אני לא יודע כמה הממשלה הזאת תחזיק, גם אם היא תקום סביר להניח שהיא לא תחזיק מעמד הרבה זמן בגלל חילוקי הדעות שם, אבל אנחנו כאן ובע"ה נצליח!".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *