אפקט המוטציה? ההתפרצות במגזר החרדי גדלה פי 16 בארבעה שבועות

התחלואה מכה במגזר החרדי בהיקפים שלא נראו בעבר. ההערכה היא כי התחלואה תזנק לקראת סוף חודש ינואר

פרופ' ערן סגל התייחס לעלייה בנתוני התחלואה, ולאפשרות שהמוטציה הבריטית היא הגורם לכך. סגל טוען כי ההתפרצות במגזר החרדי גדלה פי 16 בארבעה שבועות זו הכפלה כל שבוע במשך 4 שבועות רצופים, מ-100 מאומתים ליום ל-1.600 ליום לכל מליון תושבים".

לדבריו, "לא היה כזה קצב עליה כאן לאורך המגפה. מתי הזן הבריטי צפוי להשתלט: תלוי כמה הוא מפושט היום בהנחה שלא יהיה סגר, אז גם בהנחה מקלה של מקדם הדבקה 1.5 (ההערכות הן שהזן מדבק בכ-50% יותר)".

בערים החרדיות יש אינדקציה לכך שהמוטציה מפוזרת בהיקפים גדולים יותר ויותר דיווחים על ילדים שנדבקו, ועל כיתות שנשלחו לבידוד בעקבות ילדים שנדבקו. בסמינרים ובתי הספר במודיעין עילית נרשמה הדבקה גדולה מאוד.

ערן סגל הודה כי כיום אין נתונים מדויקים באשר להיקף ההתפשטות של המוטציה הבריטית: "אם המוטציה מתקיימת פה ברמות גבוהות היא טורפת לנו את הקלפים. להערכתנו לולא המוטציה ייתכן מאוד שהיינו יכולים לעבור את הגל הנוכחי בעזרת ההשפעה של הסגר הנוכחי, למרות שהוא מחורר, בתוספת החיסונים. אבל אין לנו את הפריבילגיה הזאת כי המוטציה כאן".

הוא הסביר כי: "המוטציה מדבקת הרבה יותר, ההערכות הן כ-70% יותר. מקדם הדבקה של 1 הופך ל-1.5 ואם עושים את ההכפלות המאריכיות האלה, יוצא ש-100 מאומתים הופכים ל-10,000 תוך 3 שבועות". מנגד הדגיש: "ההערכה היא שהיקף התחלואה שאנחנו רואים עכשיו לא נובעת מהמוטציה הבריטית. אנחנו לא לחלוטין יודעים, אבל מהדגימות שנעשו ומהעלייה שאנחנו רואים בתחלואה דומה לעלייה שראינו בגל השני, מבחינת ההיקפים שלה והקצב שלה".

בהמשך, הביע את דעתו על ניהול המאבק בנגיף קורונה, והודה: "הטיפול שלנו במגפה לא היה טוב. אנחנו מדינת אי, יש לנו שער אחד וברגע שסוגרים אותו אין יוצא ואין בא. זה מה שעשינו בגל הראשון ובגל הראשון באמת התמודדנו עם זה מצוין. אח"כ לא השכלנו לעשות את זה. יכולנו להתמודד עם זה יותר טוב אבל מה שיוציא אותנו מה'לופ' זה החיסונים. אני חושב שזו גאווה גדולה ההתקדמות הזאת. היו הרבה מאוד הצעות של אנשי מקצוע לאורך התקופה, שחלק גדול מהם לא יושם מסיבות כאלה ואחרות, ייתכן שבחלקן פוליטיות. הכלי האפקטיבי היחיד שהופעל כאן בישראל על מנת לטפל במגפה זה סגר מלא, וזה צריך להיות כלי שבשאיפה לא מגיעים אליו בכלל".

באשר לאפשרות שיתפתחו מוטציות נוספות לנגיף, הוא הסביר: "אפשר לומר בביטחון די גבוה שיהיו מוטציה, זה אופי הווירוסים. יכול מאוד להיות שאולי לא בתקופה הקרובה אבל מתישהו יצטרכו לעדכן את החיסון פעם בכמה זמן". פרופ' סגל הוסיף וטען כי: "זה תמיד יהיה מרוץ בין המוטציות החדשות שיתפתחו, לכמה מהר נוכל לנטר אותם ולהבין שהן קיימות. אני חושב שיהיה נכון לחשוב עכשיו על היערכות לטיפול עם תשתיות יותר טובות לטיפול במגפה, אם נסתכל על בתי הספר זו הזדמנות מצוינת לשפר את תשתיות האוורור ולהקטין את גודל הכיתות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *