ארון הקודש ששרד את ליל הבדולח

אוד מוצל מאש: ארון קודש שניצל משריפה בגרמניה בערב ליל הבדולח הובא לארץ, נמצא במושב כרמל שבהר חברון ואף שימש את התושבים במנייני החצר בקורונה. גבורתו של מרדכי שטרן מראשי הקהילה היהודית בקרלסרוהה מספרת את הסיפור המדהים, יוחאי דמרי ראש המועצה: " אנחנו שמחים מאוד ומתרגשים שבהר חברון ממשיכים את המסורת ומחזקים את המסורת וההיסטוריה היהודית"

מרדכי שטרן היה מראשי הקהילה בעיר קרלסרוהה שבגרמניה בליל הבדולח. הוא ראה את בית הכנסת שלו עולה באש כשהגרמנים שרפו אותו וביצעו פרוגרומים ביהודים.

או אז נכנס מרדכי באומץ רב פנימה אל תוך האש והעשן והציל שני ספרי תורה מתוך בית הכנסת.
שטרן חזר שוב לביהכ"נ והוציא את ארון הקודש המפואר של בית הכנסת ועוד מספר פריטי קדושה חשובים.

כשהאש כבתה הוא נכנס שוב לבית הכנסת וראה שכל בית הכנסת נשרף כליל חוץ מהכיסא שלו וסידור שרוף שהיה במקום התפילה שלו.

לימים הצליח מרדכי להגיע לארץ והביא את תשמישי הקדושה שכיום נמצאים בישוב כרמל בהר חברון. ארון הקודש שימש בימי הקורונה את נכדו של מרדכי, יחזקאל שטרן במנייני החצר בישוב. יחזקאל שומר על הארון כבר עשרות שנים ולא מוכן להזניח אותו:
"הארון הזה יחד עם ספרי התורה הם זיכרון מתוק מסבא שלי ז"ל שעשה מעשה מדהים כשנכנס והציל את תשמישי הקדושה של בית הכנסת למרות הסכנה הגדולה בדבר. סבא וסבתא שלי הגיעו לארץ והקימו משפחה לתפארת עם צאצאים רבים שאנו הניצחון הגדול ביותר עבורם על הנאצים".

יוחאי דמרי, ראש המועצה האזורית הר חברון:"לפני 75 שנים ניסו הגרמנים להרוג אותנו ולא רק פיזית. להשמיד את המסורת, המורשת, את ההיסטוריה שלנו. אבל עם ישראל לאורך כל הדורות ידע לשמור על הגחלת דולקת ומרגש מאוד לראות איך גם בתקופה השואה, אולי התקופה האפלה ביותר של עם ישראל לאורך כל הדורות סיכנו יהודים את חייהם בעבור ארון קודש. ארון שהוא הרבה מעבר לארון שנבנה בנגריה, אלא זה בדיוק ההיסטוריה המורשת והמסורת שלנו, ואנחנו שמחים מאוד ומתרגשים שבהר חברון ממשיכים את המסורת ומחזקים את המסורת וההיסטוריה היהודית"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *