אתיופים? זה לא בגלל צבע העור • דב הלברטל

יתכן שלא ירצו להתחתן איתם. זו בשום אופן לא גזענות, וזה לא בהכרח נובע מצבע העור, אלא מהבדלי תרבות. כמה נישואים אתם מכירים בין חסידים קלאסיים לליטאים קלאסיים (שאין שום בעיה אצל אחד מבני הזוג). בכנות, אני לא מכיר אפילו זוג אחד. ואלה פערי תרבות קטנים יותר מאשר בין אתיופים לליטאים. ואפילו הספרדים החרדים לא יתחתנו עם אתיופים, בגלל פערי תרבות והרגלים

זה מקומם כשמידי פעם קמה העדה האתיופית, וזועקת לאפליה, שלא לומר גזענות, על רקע צבע עורה. למרות רגישותו הרבה של העניין, אני רוצה לבדוק את הנחות היסוד.

נניח שכל האתיופים והאתיופיות המגיעים ארצה, היו פרופסורים לפיסיקה גרעינית, רופאים, עורכי דין וסופרים. כולם. הם היו לבושים בהידור רב, כל הנשים וגם הגברים ומתנהלים בגינוני אצילות, כיאה למעמדם. ונניח שהלבנים כאן לא היו פרופסורים, אלא עובדי כפיים. נניח. האם לא היו מכבדים אז את האתיופים בכבוד רב?

ונניח שהאתיופים היו אלה שממציאים את האינטרנט, או את הטלפון החכם, או את כוח הגרעיני. האם לא כל העולם היה יוצא מגדרו בהערצה כלפיהם?

ודאי שכן. אין כל ספק שכן. היו אומרים, תראו איזו רמה האנשים האלה. לאיזו קידמה הם יובילו את המדינה. כמה כולנו צריכים ללמוד מאנשים אלה. בואו נלמד מהאצילות שלהם. האם לא כך היו אומרים? אז אני שואל – האם זה צבע העור? ודאי שלא. מי היה מסתכל אז על צבע העור.

במקרה הגרוע, צבע העור משקף רק, ואך ורק, את הרקע התרבותי העכשווי ממנו הם מגיעים. צבע העור אינה בשום אופן בעיה בפני עצמה. המסקנה היא, שאין כאן שום גזענות, אלא רק הסתה מצד האתיופים לגזענות, שכנבואה המגשימה את עצמה, היא עוד יכולה לגרום לכך.

צבע העור הוא לכל היותר סימן למשהו, לכך שהגעת לא מכבר מתרבות מסוימת. זה בשום אופן לא סיבה. אם גדול הדור היה שחור, האם למישהו זה היה מפריע? האם מישהו היה אומר מילה על כך? מישהו פעם אמר מילה על צבע עורו של רב תימני גדול?

יש דבר אחר. גם אם כל האתיופים היו פרופסורים ורופאים בחירים, והיו ממילא, מטבע הדברים, מכובדים על ידי כולם, הם בכל זאת מיעוט. ותמיד תמיד, מיעוט ירגיש לא נוח. כשהוא יצא לרחוב, למרות שכולם מכבדים אותו, הוא ירגיש שונה. והרגשת השוני, תהיה תמידית.

כך יקרה גם עם מיעוט לבנים בארץ של שחורים. תמיד להיות מיעוט, זו הרגשה לא קלה. גם להיות מיעוט חרדי בין גויים. אז התחושה הזו היא נכונה, אבל היא נחלתו של כל מיעוט, גם אם הוא נכבד יותר מהרוב.

ודבר נוסף: יתכן שלא ירצו להתחתן איתם. זו בשום אופן לא גזענות, וזה לא בהכרח נובע מצבע העור, אלא מהבדלי תרבות. כמה נישואים אתם מכירים בין חסידים קלאסיים לליטאים קלאסיים (שאין שום בעיה אצל אחד מבני הזוג). בכנות, אני לא מכיר אפילו זוג אחד. ואלה פערי תרבות קטנים יותר מאשר בין אתיופים לליטאים. ואפילו הספרדים החרדים לא יתחתנו עם אתיופים, בגלל פערי תרבות והרגלים.

אז כך שזה לא צבע העור. לא רבים הם הגזענים. אם רק היו כל האתיופים רופאים, הם היו מבינים על מה אני מדבר. גם הם לא רוצים להתחתן עם אחרים. וגם הם, מטבע הדברים מרגישים בדיוק כפי שאני הייתי מרגיש, אם הייתי סוג של מיעוט בארץ אחרת. כל זרות היא זרות. זרות היא לא גזענות.
הקריאה החוזרת ונשנית של האתיופים על גזענות בגלל צבע העור, היא קריאה חסרת כל שחר, והיא בעצמה אינה אלא קריאה גזענית.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. גזענות לשמה

    זה כמו שגוי יגיד אין כמו היהודים עם חכם ונבון
    אבל רק מחפש צרות ולכן לא שווה לעזור להם
    טענה צודקת לא?
    כך גם פה
    בציונות הדתית וגם בין ספרדים כבר יש!!!!
    נישואים בין לבנים לאתיופים ועם הזמן אתיופים מתחילים להופיע גם באקדמיה
    ויום יבוא וגם הם יתחילו לקבל פרס נובל ולמה ?
    כי כבר כיום יש תוכניות לקידום עבורם בשקט בשקט
    לא כמו אלה שעושים רעש ואוהבים להתרברב כאן באתר בכתבות ללא מקורות וללא נתונים…!

    אני לא נכנס למעמדם ההילכתי אלא רק לנתונים מזמן שירותי הצבאי והיכרות שלי עם בני העדה
    בברכה

    יוסי |
    הגב