בדרך להקמת הממשלה: האופוזיציה מאתגרת עם יממה וחצי של דיונים במליאת הכנסת

הפיליבסטר הארוך של האופוזיציה התחיל היום וימשך עד מחר בערב, מליאת הכנסת ממשיכה בדיון הממושך בהנמקת אלפי ההסתייגויות שהוגשו להצעת חוק יסוד הממשלה – ממשלת חילופים. ח"כ ליברמן: "המסר הברור ממסיבת העיתונאים אתמול הוא שהולכים לבחירות". ח"כ קיש: "נהיה חייבים לקדם פיסקת התגברות". ח"כ יעלון: "אנשי כחול לבן אתם נכנעתם לטרור ומי שנכנע לטרור, הטרור רודף אחריו."

מליאת הכנסת ממשיכה בדיון הממושך בהנמקת אלפי ההסתייגויות שהוגשו להצעת חוק יסוד: הממשלה (ממשלת חילופים). ראשון הדוברים מטעם האופוזיציה אחרי הגשת הצעת החוק היה ח"כ אביגדור ליברמן: "כאחד הוותיקים בבית הזה, שכבר ראה הרבה הסכמים והייתי אחראי על חלק לא מבוטל מהסכמים קואליציוניים: דבר כזה עוד לא היה. זה פשוט לא היה, לא במדינת ישראל, ואין תקדים עולמי שבו זמנית משביעים שני ראשי ממשלה. התקדים היחידי שמצאתי, שהוא קצת מזכיר את זה, זה דרום סודן, אבל זה נגמר במלחמת אזרחים, חס וחלילה.

מה זה רוב מיוחס של 75 ח"כים? לא היה. איסור חקיקה לחצי שנה. מה זה איסור חקיקה? כל הבית הזה נקרא בית מחוקקים. לא ראיתי את זה בשום מקום בעולם, שקווי יסוד ינוסחו בדיעבד אחרי שממשלה קמה. כלומר, קו היסוד היחידי המרכזי של הממשלה הזאת, של הקואליציה הזאת, זה חוסר אמון מוחלט בין שני הצדדים. איך מתכוונים לנהל מדינה תוך חוסר אמון מוחלט, זה גם דבר בלתי סביר בעליל.

כל מי שראה את מסיבת העיתונאים אתמול ושמע את התשובות, פתאום ראש הממשלה הסכים גם לענות לעיתונאים, המסר הברור היחידי: הולכים לבחירות. לא היה שום מסר אחר ואני מכיר מספיק טוב את בנימין נתניהו. ברור שיש מישהו שמחפש תירוצים ללכת לבחירות. וכדאי לאנשי כחול לבן לקחת את זה בחשבון ולהפנים – לא מקימים ממשלה, הולכים לבחירות. ביום חמישי נתניהו יקבל חתימות, יקבל שליטה בוועדה המסדרת, ימשוך עוד שבוע-עשרה ימים, ובסוף יגיד: אנחנו הולכים לבחירות.

ברור שנתניהו בסך הכול מנסה להימלט משני דברים: מהמשפט שאמור להיפתח אי שם בסוף חודש מאי עם הקראת כתב האישום, והוא מנסה להימלט מוועדת חקירה ממלכתית בנושא הקורונה."

ח"כ יואב קיש: "מדינת ישראל הייתה בבחירות שבהן הליכוד קיבל כמעט 1,350,000 קולות, הכי הרבה אי-פעם, לטובת הקמת ממשלה בראשות בנימין נתניהו, ועכשיו יושבים 11 שופטים מכובדים ומחליטים אם הם מקבלים את ההצבעה הזאת כן או לא. בעיניי זה נראה אבסורד, נראה לי פגיעה קשה בדיון, בזה שעצם השאלה בכלל מתעוררת, פגיעה קשה במערכת הדמוקרטית שלנו. אנחנו נהיה חייבים, ואין לי שום ספק בכך, לקדם את חוק-יסוד: השפיטה עם פסקת התגברות שתעשה סדר אחת ולתמיד בין הרשויות. זה כול כך נדרש לדמוקרטיה הישראלית.

אני מודה שגם לי יש דברים שלא מצאו חן בעיניי בחוק. מה שאני הוספתי זה הסתייגות אחת שהופכת את כל החוק להוראת שעה רק לכנסת ה-23, וזה מכיוון שברמה האישית אני מרגיש שאני לא רוצה שהדבר הזה ילווה אותנו מעבר למצב הנוכחי שנקלענו אליו אחרי שלוש פעמים של מערכות בחירות. נוצר אירוע שמחייב את זה אבל הייתי רוצה שבכנסת הבאה אנחנו כבר לא נהיה באירוע הזה."

ח"כ משה יעלון: "אם זו ממשלת חירום אז איחרתם כי אמש נתניהו חגג את ניצחונו על הקורונה. חירום עם 36 שרים 16 סגני שרים איך זה תורם למשבר הכלכלי? איך זה תורים לעצמאיים שמלכתחילה סובלים מהעדר זכויות סוציאליות ועכשיו נאנקים תחת העול? איך זה תורם למובטלים שמספרם הלך וגדל? איך זה תורם לגמלאים שעובדים כדי להשלים הכנסה? איך מעון רשמי נוסף לראש הממשלה נותן מענה לאלה שנאנקים תחת הקושי לשלם שכר דירה או משכנתא?

נתניהו לא קיבל את תוצאות הבחירות, הליכוד ערער על תוצאות הבחירות לוועדת הבחירות והודיע שאם הוא לא יהיה ראש ממשלה, מיליונים יצאו לרחובות. אתם נכנעתם לאיום אתם נכנעתם לטרור אנשי כחול לבן, ומי שנכנע לטרור, הטרור רודף אחריו. אינני יודע אם הקונסטרוקציה שבניתם, אם ההסכם הקואליציוני הזה שמופיע פה בהצעת החוק יביא בכלל להקמת ממשלה. אתם הפכתם לבני הערובה של נתניהו הוא יחליט על עתידכם וגורלכם, ברור שמה שנבנה הוא עקום סופו ליפול."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *