
טלפון כשר. אילוסטרציה (צילום: יצרן)
מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, מפרסם היום (שני) את דוח נציב תלונות הציבור השנתי. מהדו"ח עולה כי בשנה האזרחית הקודמת התקבלו בנציבות תלונות הציבור 22,356 מכתבי תלונה, גידול של שבעה אחוזים לעומת מספרם שנה קודם (2022).
מדובר בשנת שיא בכמות התלונות שהתקבלו. בין השנים 2023-2019 חל גידול של 57% במספר מכתבי התלונה שהתקבלו בנציבות. 43% מהתלונות בשנת 2023 שבסמכות הנציבות לטפל בהן, נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן. 31.4% מהתלונות שטופלו בשנת 2023 עסקו בנושא השירות לציבור ו־52.6% מהן נמצאו מוצדקות. בשל חשיבות הנושא, תפרסם הנציבות דוח מיוחד שיעסוק בנושא טיב השירות שנותנים הגופים הציבוריים במדינת ישראל.
במסגרת הדוח מציין המבקר דוגמא לתלונה שקשורה במגזר החרדי כשתושבת מודיעין עילית ביקשה להשתתף בהגרלה שמנהל משרד הבינוי והשיכון ל"דירה בהנחה" באמצעות חברות הרשמה. לצורך קבלת אישור זכאות להשתתף בהגרלה נדרשה האישה לאמת את זהותה באמצעות שיחת וידאו בוואטסאפ.
המתלוננת שהגישה את התלונה לנציבות התלונות במשרד מבקר המדינה ציינה כי היא אינה מחזיקה בטלפון חכם מטעמי דת, ועל כן ביקשה להשתמש בחלופה אחרת של זיהוי, דוגמת שיחה באמצעות זום – אך בקשתה נדחתה. נציג חברת ההרשמה הציע לה להגיע לאחד מסניפיהם לצורך השלמת הליך ההזדהות, אך אין סניף סמוך לביתה. בעקבות התערבות הנציבות, השלימה המתלוננת את הליך ההזדהות – ומשרד השיכון הנחה את חברות ההרשמה כי במקרה שמבקש אישור זכאות אינו יכול לבצע שיחת וידאו באמצעות וואטסאפ, הוא רשאי לבצע זאת באמצעות זום.
יצוין כי בדוח עולה הנתון הבא: מבין כלל המתלוננים היהודים לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה בשנת 2023, 31.5% נמנים על החברה החרדית.
תגובות