"בחורף הקרוב, המצב צפוי להתדרדר"

"המדינה מכינה 4,000 מכונות הנשמה אך אין מי שיפעיל אותם"

עם המשך הטיפול במגפת הקורונה, מתכוננת מערכת הבריאות לחורף המאתגר בפני עצמו. וועדת הקורונה שבה ודנה היום במוכנות המערכת, בתי וקופות החולים, לטיפול השוטף בצל המגפה.

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הדגישה כי "נכון יותר להשקיע במוכנות וקידום מערכת הבריאות מאשר ללכת לפיתרון הקל של סגר, הנושא בחובו נזק עצום, כלכלי, חברתי ובריאותי. רוב הטיפול בקורונה נעשה בתשתיות מערכת הבריאות הקיימות, ע"י הסטת משאבים וכוח אדם, בעיקר ממחלקות פנימיות, אך לא רק – ולא באמת נעשתה תוספת יסודית". לדבריה, חיזוק מערכת הבריאות היא משימה לאומית, והתמודדות נכונה עם הנגיף. "ממילא אחרי הסגר, נחזור לנקודת הפתיחה וניאלץ לפתח ולקדם את מערכת הבריאות".

לדברי ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, עם הגל הראשון הוספו למערכת 600 תקני רפאים ויותר מ-2000 אחיות. הוספו כ-10,000 מיטות לחולי קורונה, מהם פעילים כיום כ-1,600 מיטות. 1,200 מכונות הנשמת נוספות יתווספו בקרוב לבתי החולים בנוסף ל-4000 מכונות ההנשמה הקיימות. לדבריה, בהתאם להכרות עם המחלה עודכן ושונה אופן ההנשמה.

אורן פרלסמן, ראש תחום תכניות העבודה במשרד, סיפר על 1.1 מיליארד ₪ כבר הוקצו לרפואה בקהילה, וסכום נוסף שאמור להתקבל מהאוצר בהקדם. 8 מיליארד ₪ נוספים כבר הגיעו, לדבריו, ברובו לתרופות ומכונות הנשמה. ליאור ברק, אגף הפיקוח על קופות החולים במשרד, הוסיף כי הוקצו כחצי מיליארד ₪ לקופות בגל הראשון בנוסף לציוד מיגון בשווי מאות-מיליוני ₪. לפי ידידיה שרלוב, מהפיקוח על בתי חולים במשרד, הוקצו 890 מיליון ₪ לציוד לבתי חולים, כש-80% מסכום זה כבר בוצע. 500 מיליון ₪ נוספים הוקצו לבתי החולים לתקני רופאים, הערכות לתו סגול, תיירות מרפא, כוח אדם במעבדות, ציוד מיגון, מכונות הנשמה ועוד.

לדברי רועי רייכר, אחראי בריאות באגף התקציבים באוצר, בבינוי ובציוד החדשים הושקעו עד כה מתחילת המשבר 1.3 מיליארד ₪, רובם המוחלט כבר בוצעו. בנוסף, כוח אדם הכולל אלפי תקנים לאחיות, רופאים וכוח עזר נוסף בשווי של כ-900 מיליון ₪. 360 מיליוני ₪ נוספים הוקצו ל-5 מיליוני מנות חיסוני שפעת, לכל אוכלוסיות הסיכון בארץ.

לפי ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון הרופאים עובדי המדינה, "המדינה מכינה 4,000 מכונות הנשמה אך אין מי שיפעיל אותם. קל לרכוש ציוד, אך קשה וממושך להכשיר צוות שיפעיל את אותו הציוד". הוא קרא להסיר חסמים בירוקרטיים כדי לקלוט רופאים במערכת, כמה שיותר.

פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנויורולוגי, הצביע על מחסור ברופאים נוירולוגים. לדבריו, בבתי החולים בישראל כיום כ-400 מיטות אשפוז נוירולוגיות בלבד, כולל מיטות יחידות שבץ מוח, בעוד שכמחצית מהחולים עם תחלואה נוירולוגית חדה מאושפזים במחלקות פנימית ופעמים קרובות במסדרונות, בשל המחסור במיטות אשפוז ייעודיות בנוירולוגיה וביחידות שבץ מוח.

הוא הדגיש כי מתוך כ- 19,000 חולים המתאשפזים מדי שנה בשל ארוע מוחי, רק כמחצית זוכים להתאשפז במחלקה נוירולוגית, ופחות מ 20% ביחידת שבץ מוח ייעודית. מחציתם תופסים מקום, שלא לצורך, במחלקות פנימיות. בעקבות כך, החולים אינם זוכים לטיפול הראוי מכיוון שאינם מטופלים ע"י צוותים נוירולוגים ייעודיים, וגם תופסים, שלא לצורך, מיטות אשפוז יקרות ערך במחלקות פנימיות ומסתכנים בזיהומים מסכני-חיים, בהיותם חולים עם תחלואת רקע בסיכון גבוה.

טנה הזהיר כי "בחורף הקרוב, המצב צפוי להתדרדר, על רקע התחזיות לזינוק בתפוסות במחלקות הפנימיות. בהערכה מפוקחת, מאחר ואחוז ניכר ממאושפזי הפנימיות, יזדקק לתנאי בידוד, יימצאו מרבית המאושפזים בתחלואות מוח חדה, במסדרונות ובמתחמים אחרים לא מתאימים בבתי החולים. בעקבות העומס של חולי הקורונה, נשארים החולים הנוירולוגים כ'מאושפזים השקופים'. משרד הבריאות מדווח על ירידה חדה במדדי האיכות, בצל הנגיף, ובולטת במיוחד ירידה של 35% באבחון של אירוע מוחי חולף". הוא ציין כי בימים האחרונים, אף נסגרה באחד מבתי החולים במרכז הארץ, מחלקה נוירולוגית לקבלת מטופלים חדשים, כך שבמקום לפתור את הבעיה, מצמצמים את מספר הפתרונות ופוגעים שוב בחולים הנוירולוגים. לנוכח התוכנית להוספת מיטות אשפוז, כחלק מההיערכות לחורף הקרוב, קרא טנה להקצות בדחיפות 300 מיטות לעיבוי מערך המחלקות הנוירולוגיה ויחידות שבץ המוח בישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *