'ביטוח ישיר' נגד התאגדות עובדים: ניסו להתאגד וזומנו לשימוע

ההסתדרות מבקשת פיצוי בסכום כולל של 1.2 מיליון שקל

ההסתדרות הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בבת ים, בקשה דחופה למתן צו מניעה נגד חברת ביטוח ישיר (איי.די.איי. חברה לביטוח), בטענה שזו פועלת באופן בלתי חוקי כדי למנוע את זכות ההתארגנות של עובדיה. ע"פ הבקשה, החברה "אינה בוחלת באמצעים ופועלת במגוון דרכים כדי לסכל את ההתארגנות, לרבות באמצעות שכנוע עובדים לבטל את חברותם בהסתדרות, פרסום סרטונים מסיתים ולחצים על חברי הוועד".

ההסתדרות מבקשת פיצוי בסכום כולל של 1.2 מיליון שקל, בגין פגיעה בחוק הסכמים קיבוציים.

תהליך ההתאגדות בביטוח ישיר החל לפני כחצי שנה, אך עוכב בשל משבר הקורונה והשפעותיו: עובדים שעבדו מהבית או הוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), איסור כנסים וכדומה. לאחרונה חודש התהליך, אולם מספר שעות לפני שהחל השלב הגלוי שבו, זימנה הנהלת החברה לשימוע מהיר (מהיום למחר) בטרם פיטורים, שני עובדים שהובילו את ההתארגנות. מדובר בעובדים ותיקים, אחד מהם אף שוהה בחל"ת. בהתערבות ההסתדרות, נדחו השימועים.

בשבוע שעבר נפגשו חברי הוועד ואנשי האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, עם עובדי ביטוח ישיר, במשרדי החברה בפתח תקווה ובמוקד ביוקנעם. עובדים רבים הצטרפו לתהליך ההתאגדות, מתוך מטרה להגן על זכויות התעסוקה שלהם. אולם, עוד באותו יום החלה הנהלת החברה להגיב בפעולות שונות ואגרסיביות, על מנת למנוע מהעובדים להתאגד. "אווירת ההסתה וההפחדה בחברה, עולה כדי הפעלת לחצים כבדים ונקיטת אמצעים אלימים של ממש נגד חברי ועד הפעולה, בעידודם של מנהלים בחברה", נכתב בבקשה לבית הדין.

כך למשל, ביוקנעם יש לחברה שני מוקדים, אחד מהם מנוהל ע"י מנהל שמתנגד להתאגדות. באחד המקרים, הגיעו המנהל ועובדים מאותו מוקד, למוקד השני שבו עובד חבר ועד הפעולה, התגודדו סביבו, העיפו את מסך המחשב הצידה, הפילו את המקלדת וניסו לחטוף את מכשיר הטלפון שלו. אחד העובדים אף איים על אותו חבר ועד פעולה, כי אם האירוע היה מחוץ לבניין, הוא היה נגמר אחרת.

בבקשה לבית הדין מוזכר מקרה נוסף שבו נציגה מטעם ההנהלה, הפיצה לעובדים סרטון הסתה נגד ההתארגנות וההסתדרות, בו נטען שההצטרפות להסתדרות תביא לביטול ההטבות שהעובדים מקבלים. בסרטון אף מופיעות דמויות מרקדות עם ארון קבורה, עם הכיתוב: "אל תקברו אותנו", תוך הקבלה ברורה להסתדרות.

במקרה אחד, עצרה החברה את הפעילות במוקד, לצורך תדרוך והפעלת לחצים על העובדים, כך שיבטלו את חברותם בהסתדרות. במקרה אחר, פנה מנהל בחברה לאחד הפעילים המרכזיים בהתארגנות ואמר לו: "אני יודע שאתה נמצא במשהו לא תקין מבחינת החברה". המנהל אמר לעובד שאם האחרון יסיר את ידיו מההתאגדות, הוא ידאג לו "למעלה".

ההסתדרות מבקשת מבית המשפט לזמן את הצדדים לדיון דחוף ככל הניתן, ולתת צו ארעי המורה לחברת ביטוח ישיר לחדול מכל פנייה ישירה או עקיפה לעובדים, בעניין זכותם החוקית להתארגן. כמו כן, מבקשת ההסתדרות להקפיא את תהליך פיטורי העובדים, חברי ועד הפעולה, וכן, פיצוי בסכום כולל של 1.2 מיליון שקל, בגין פגיעה בחוק הסכמים קיבוציים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *