בכמה החיסון יעיל מול הדלתא? המומחים מרגיעים

מומחים בארץ ובעולם מנסים לפענח את השפעת נגיף הדלתא החדש שמדאיג שוב את העולם

מומחים בארץ ובעולם מנסים לפענח את השפעת נגיף הדלתא החדש שמדאיג שוב את העולם. "החיסון איננו יעיל ב-100% מפני הדבקה", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל-השומר ויו"ר האיגוד למחלות זיהומיות בארץ, לחדשות 12 "1 מכל 20 מחוסנים עדיין עלול לחלות בקורונה. גם ללא קשר להתפשטות זן הדלתא בישראל, ברגע שיש עלייה במספר הנדבקים – גם אנשים מחוסנים נדבקים. הבשורות הטובות הן שמרבית הנדבקים החדשים הם א-סימפטומטיים או סובלים ממחלה קלה. זה נכון שהזן הזה הוא מדבק יותר – אבל עדיין לא ברור האם הוא גורם למחלה קשה יותר".

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי "The Lancet" פורסם כי החיסון של "פייזר" יעיל ב-88 אחוזים נגד זן הדלתא, בעוד הוא יעיל ב-93 אחוזים מול הזן הבריטי. "מחקר שנעשה בסקוטלנד ואנגליה הצביע על כך שהחיסון יעיל למניעת תחלואה קשה מזן הדלתא אבל בקשר להדבקה, חלה ירידה ביעילות", אומרת פרופ' רהב. "מבצע חיסוני הקורונה בישראל החל לפני כחצי שנה – ובשלב זה אין קשר בין ההתפרצות לבין ירידה בחיסוניות".

"יעילות החיסון מצוינת אבל אנחנו יודעים שמול הווריאנט הספציפי הזה – היעילות מעט פוחתת", אומר בשעיה עם N12 ד"ר ארנון שחר, חבר הצוות הטיפול במגיפות והוועדה המייעצת, המנהל הרפואי של מערך הקורונה במכבי. "ברור שמבחינת ההדבקה התסמינית, זן הדלתא מעמיד בסיכון גם הדבקת מבוגרים מחוסנים. ככל שתהיה תחלואה יותר גבוהה, נראה גם חלק מהמחוסנים שיידבקו. הדגש העיקרי כעת צריך להיות צמצום הפער של האוכלוסייה שאיננה מחוסנת – ולהגן על אוכלוסיות בסיכון וסובלים ממחלות כרוניות שצריכים להקפיד הקפדה יתרה על מסכה".

ד"ר שחר סבור שאין צורך להיכנס להיסטריה. "אין לנו מידע נוכחי שדורש מאיתנו להמליץ דבר כזה. לדעתי זו לא הדרך הנכונה כי אני לא חושב שאנחנו שם עדיין. יש כמה הבדלים משמעותיים שמשפרים את מצבה של ישראל למול מדינות אחרות שחוות כעת התפרצות: אנחנו המדינה עם שיעור ההתחסנות הגבוה ביותר כאשר אנו פוגשים את זן הדלתא. לכן צריך לנשום עמוק, להיות עירניים אבל לא להיכנס להיסטריה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *