בלוף הגיוס נחשף: מספר המתגייסים החרדים – הוכפל

מבוכה לצה"ל: צה"ל זייף במכוון את נתוני הגיוס והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא – כך נחשף ברשת ב' * סערה במערכת הפוליטית

צה"ל זייף במכוון את נתוני הגיוס והגדיל במאות אחוזים את כמות החיילים החרדים שהתגייסו לצבא – כך נחשף הבוקר (רביעי) בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב על ידי הכתבת הצבאית כרמלה מנשה. בצבא שיקרו לוועדת החוץ והביטחון, לרמטכ"ל ולשר הביטחון והכפילו את מספר המתגייסים. כך למשל, בשנת 2017 דיווח צה"ל על כך שגוייסו 3,070 חיילים חרדים, אך בפועל התגייסו רק 1,300. בצבא הוסיפו לרשימות המתגייסים החרדים גם מתגייסים שאינם חרדים.

בשנים 2013-2018 המדור לגיוס חרדים זייף את מספר החיילים החרדים שמתגייסים כדי להשתיק את הביקורות. בשנת 2011 היו 600 מתגייסים אך בפועל הם דיווחו על 1,200 חרדים שהתגייסו ובכל שנה הגדילו את המספרים ודיווחו על עלייה.

תגובת צה"ל: "לאחרונה התגלתה בצה״ל טעות בספירת מספר החיילים החרדים בשנים האחרונות. עם היוודע הטעות, הופקו לקחים באשר לקריטריונים לספירה ובאשר להקפדה על הגוף האמון על ספירת החיילים החרדים בתוך צה״ל. עוד יצוין כי הנתונים ביחס לשנת הגיוס 2018 (שהסתיימה ביוני 2019) טרם סוכמו".

יו"ר העבודה-גשר ושר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, הגיב לפרסום הבוקר בכאן רשת ב: "אני מאוד מקווה שכשקיימנו את הדיונים על חוק הגיוס, הנתונים שעמדו בפנינו היו מדויקים. אם קיבלנו החלטות בעבר על בסיס נתונים שקריים, שגויים או נתונים שאיש לא ידע כיצד לאמוד, זה חמור. אוי לנו אם תרבות השקר תהיה חלק מהתפיסה של משרד הביטחון וצה"ל".

ח"כ עמר בר-לב, לשעבר חבר בוועדת החוץ והביטחון: "המספרים שנחשפו היום ובימים האחרונים בתקשורת כלל אינם מפתיעים אותי. בדיוק בגלל תופעות כאלה, הזהרתי מכך ובשנים האחרונות הובלתי את התנגדות מפלגת העבודה להצעת חוק הגיוס של שר הביטחון דאז ליברמן. זהו רק קצה הקרחון. ישנם עוד אלפים שמשתמשים בחוק עצמו על מנת להשתמט. מתווה חוק הגיוס של ליברמן קבע כי כל מי שעבר במשך שנה בין הגילאים 14-18 בישיבה, זכאי לפטור מגיוס. אם נער שעבר בישיבה בגיל 14 וחזר בשאלה יכול להשתמט על רקע דתי – אז זה ברור שהיחידה האמונה על כך בצבא תמנה גם חוזרים בשאלה כסיפורי הצלחה"

ראש אכ"א לשעבר חברת הכנסת אורנה ברביבאי דרשה לקיים דיון דחוף בוועדת חוץ וביטחון "כדי לבדוק את הפערים שנחשפו בנתוני גיוס החרדים". חבר הכנסת אלעזר שטרן, שהיה גם כן ראש אכ"א בעבר, טען: "אני לא מאמין שמדובר במאות אחוזים. צה"ל לא יודע לזייף 200%. היה למישהו אינטרס לתת נתונים מוטים כלפי מעלה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *