בצל הקורונה: האסון הנורא של תימן – ד"ר דרור מנור

המשבר ההומניטרי הנורא בתימן מעורר את כל העולם, ופוגע בעיקר בילדים ובתינוקות. זאת כאשר מגפת הקורונה משתוללת המדינה הערבית הענייה. יש פגיעה קשה מאוד בהורים ובילדיהם במיוחד על ידי החות'ים שנתמכים ע"י איראן. כוחות השלטון שנתמכים ע"י סעודיה והאמירויות נלחמים נגדם

לאחרונה אנו עדים לכך שמלחמת האזרחים בתימן הנמשכת מזה מספר שנים הולכת ומחריפה: הקרבות העקובים מדם המתקיימים בין השלטון לתומכיה של איראן גובים קורבנות רבים, והתושבים סובלים ממשבר הומניטרי נורא שרק הולך ומחריף, כאשר מגפת הקורונה משתוללת אף היא ברחבי המדינה. נראה שאת המחיר הכבד ביותר של המלחמה המיותרת הזו משלמים הילדים מכל שכבות הגיל. לפי עדויות שונות, משפחות רבות נעקרו מבתיהן ונאלצות לשוטט במדבריות ללא מזון ומים. במקומות רבים תינוקות מתים מרעב כמעט בכל יום.

המלחמה האכזרית בתימן הולכת ומחריפה בשבועות האחרונים, כאשר נראה שאין שום סיכוי לרגיעה. קרבות קשים מתנהלים בין כוחות השלטון הנתמכים על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות לבין החות'ים הנתמכים על ידי איראן. שני הצדדים מעוניינים לקחת את השליטה על מחוז מא'ריב שנחשב לאזור עשיר בנפט ובמחצבים נוספים.

האיראנים תומכים בחות'ים באמצעות הזרמת אספקה נרחבת של תחמושת וכלי נשק משוכללים. מולם ניצבים כוחות השלטון הנתמכים על ידי הסעודים והאמירתים שפועלים בעיקר באמצעות הפצצות אוויריות רחבות היקף. אולם תושבי תימן הם אלה שסובלים בעיקר מהמצב הקיים. הרי ארצם הפכה מזמן לאזור שבו שורר המשבר ההומניטרי הקשה ביותר בעולם. מה שחמור במיוחד הוא שאת המחיר הכבד ביותר לא משלמים המבוגרים, אלא הילדים. לפי הערכות שונות מעל לעשרת אלפים ילדים נהרגו או נפצעו קשה מאז תחילת הלחימה בשנת 2015, וילדים רבים נפטרו כתוצאה מרעב או ממחלות שלא טופלו, ביניהם תינוקות.

למיליוני ילדים ברחבי תימן אין כלל גישה למי שתייה נקיים. מקורות מים רבים זוהמו בכוונה על ידי החות'ים; תינוקות רבים סובלים ממחסור בחלב, היות והאימהות שלהם רעבות ואינן מסוגלות להזין אותם; מעל למיליון וחצי משפחות תימניות נעקרו מבתיהן בשל הקרבות העקובים מדם. משפחות רבות נאלצות לשוטט במדבריות עם ילדיהן הקטנים. המצב הקשה מוביל למותם של ילדים רבים הסובלים מרעב ומתנאי מחייה גרועים ביותר.

אין ספק כי המצב בתימן הוא נורא, ובמיוחד מצבם של הילדים. המצב הוא כה קשה עד שנוצר מצב שבו הורים רבים אינם מסוגלים לרכוש עבור ילדיהם מוצרי מזון בסיסיים, דוגמת לחם, פיתות וחלב. ישנם הורים שאינם מצליחים לממן לילדיהם טיפולים רפואיים במרפאות ובבתי-החולים, אפילו בתקופה הקשה של השתוללות מגפת הקורונה.

ברור כי על השלטון במדינה לעשות כל מאמץ כדי לשפר את המצב ולהעניק ביטחון לתושבי המדינה הערבית הענייה שרק מנסים לשרוד בכל יום. על תימן להיעזר בכל סיוע אפשרי, כולל מסעודיה, איחוד האמירויות, ארה"ב ומדינות אירופה. יוניסף, ארגון הילדים של האו"ם, נחשב לאחד הארגונים הבינלאומיים העיקריים שמסייעים רבות לתימן. הארגון הצליח לממן לאחרונה פתיחה מחודשת של אלפי מרכזים לסיוע רפואי, וכן התקנת ברזים חדשים שמזרימים מי שתייה לחמישה מיליון איש. אולם ברור לכל כי הסיוע של יוניסף אינו מספיק, וכי על ארגונים ומדינות לפעול במלוא המרץ כדי להעניק סיוע דחוף לתושבי המדינה שסובלים קשות מזה מספר שנים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *