בצל הקורונה- כך יראו הימים הנוראים והחגים הבעל"ט

רבים וטובים יאלצו להסתפק במנייני חצרות, מרפסות ובשטחים פתוחים

הימים הנוראים קרבים והולכים, בקרוב אף יחלו הסליחות אצל עדות המזרח.

כבר היום ברור לכולם שמראות בתי הכנסת הומים במתפללים זהו דבר שכפי הנראה לא נוכל לזכות לו השנה ונצטרך להתרגל למציאות שונה ומשונה.

השנה במידה ותותר פתיחת בתי כנסת עם הגבלה על מספר המתפללים הרי שרבים וטובים יאלצו להסתפק במיניני חצרות, מרפסות ובשטחים פתוחים.

העיתון ישראל היום מדוווח כי איגוד בתי הכנסת העולמי ואיגוד רבני קהילות, שני ארגונים שמאגדים תחתיהם מאות רבנים וקהילות, פועלים בתקופה האחרונה מול העיריות השונות ברחבי הארץ, במטרה להקים ציליות ומאהלי ענק, שיוכלו להיכנס אליהם מתפללים רבים, תוך כדי שמירה על חוקי המרחק ולא להידבק, ובמקביל להתפלל במסגרת הימים הנוראיים. הרב עמיחי אליהו, יו"ר איגוד רבני קהילות, מספר כי כבר כעת נעשתה לחלק מעיריות כדי להכשיר את המהלך בעוד כחודשיים.

במקביל, פועל איגוד בתי הכנסת לגבש הנחיה לקצר את התפילות, מתוך הבנה שהמתפללים אינם יכולים לשבת או לעמוד במשך ארבע וחמש שעות בחום שעלול להיות בראש השנה וביום כיפור. "בין היתר ייתכן שהתפילות יתחילו מ"שוכן עד" ולא מפסוקי דזמרא, מתוך הבנה שאנשים יצטרכו לעמוד בחום במשך זמן ארוך. בנוסף, ייבחן להוריד את חלק מהפיוטים, ללמוד מה עיקר וטפל ולפי הסיטואציה לבחון עם להאריך או לקצר", מסביר יו"ר איגוד בתי הכנסת, הרב שמואל סלוטקי. כמו כן, הוא מציין כי ככל הנראה התפילות ייערכו בשעות המוקדמות של הבוקר על מנת להימנע מהשעות החמות של היום. "בכל מקרה, אם תהיה התלבטות אם להתפלל במרחב הפתוח או להמשיך לצום – כמובן שלצום חשוב יותר".

אחד הדברים שעומדים על הפרק הוא כיצד להכשיר שליחי ציבור שיובילו את התפילות. בעוד שבשנה רגילה החזנים הם בעלי ניסיון רב בתחום ועושים זאת במשך שנים ארוכות, הרי שהפעם יצטרכו למצוא חזנים חדשים שלא בהכרח מכירים את התפילות ברמה שכזו. "ההנחיה שלנו היא להכשיר בעלי תפילה, כי אנשים יצטרכו להתמודד עם תפילות שאותם הם לא מכירים לעומק", אומר הרב סלוטקי.

השנה חל ראש השנה בימים שבת וראשון, מה שמקל במקצת על ההיערכות לחג, מכיוון שביום הראשון לא תהיה תקיעת שופר. יחד עם זאת, בארגונים השונים נערכים כבר כעת להכשרה של בעלי תוקע נוספים. הרב אליהו: "אנחנו נערכים לתפילה של מאות אלפי אנשים, וכבר התחלנו בפעולות להכשיר בעלי תוקע נוספים שיוכלו לתקוע בשופר". גם בארגון צהר יכשירו בעלי תוקע שיפעלו בערים וביישובים השונים.

ומה יהיה עם ארבעת המינים?

אלפים מגיעים לשווקים מיוחדים בכל רחבי הארץ ובוחנים לעומק את הלולבים, ההדסים והאתרוגים, הפעם, מבינים הגורמים הרלוונטיים, לא יוכלו הדתיים והמסורתיים לרכוש את ארבעת המינים בדרך זו, שעלולה להביא לנדבקים רבים.

"אנחנו מבינים שהשנה לא יהיו שווקי ארבעת המינים, ולכן אנחנו דואגים שיהיה אדם בכל קהילה שידאג למכירה ולשיווק של העניין", אומר הרב עמיחי אליהו. הוא מציין גם כי בניגוד לשנים אחרות, הפעם ארבעת המינים יגיעו בקופסאות ולא לבחירה אישית, מתוך מטרה למנוע הדבקה על ידי מגע.

גם שמחת תורה לא תיראה אותו הדבר. "נצטרך לבטל את ההקפות וגם עלייה לתורה תהיה בעייתית", אומר הרב סלוטקי. בבתי הכנסת נהוג לבצע שבע הקפות עם ספרי התורה, אך מכיוון שמגע הוא בעייתי, וגם העברת ספר תורה מיד ליד, הדבר לא יהיה אפשרי. בנוסף, נהוג שכל אדם בבית הכנסת עולה לתורה בשמיני עצרת, אך השנה זה לא ריאלי מחשש להדבקה במגע.

"יכול להיות שבמציאות הנוכחית פחות אנשים יגיעו לתפילות, אנשים מבוגרים, קבוצות סיכון וגם בגלל החום. נצטרך ללמוד להכיל את זה, כמו שהתמודדנו ולמדנו לעשות ולהכיל דברים שלא האמנו שנעשה. אנחנו נראה סיטואציות שבהם אנשים יתחברו לתפילות בעצמם, בביתם, זה אתגר של עבודת השם שלא חווינו מעולם, אבל לא צריך לחשוש – זה לא יגרום לשבר או התרחקות מבית הכנסת. בשנה הבאה הכל יחזור לשגרה", מסכם הרב סלוטקי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *