בצל הקורונה: מאסר לאישה שנהגה בסעודיה- ד"ר דרור מנור

אל-הזלול בת ה- 31 נעצרה בשנת 2018 לאחר שהרגיזה את יורש-העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן-סלמאן. היא הגיעה לסעודיה מבחריין כאשר היא נוהגת במכונית. באותה תקופה נהיגת נשים הייתה אסורה בממלכה.

סעודיה סובלת ממשבר חברתי וכלכלי קשה בעקבות מגפת הקורונה. המצב בממלכה העשירה אינו פשוט כלל, ועוד ייקח זמן רב עד שיחזור לקדמותו. למרות זאת, בית-המלוכה מוצא עדיין זמן לרמוס זכויות אדם: לוג'יין אל-הזלול, פעילה סעודית למען זכויות נשים, הרגיזה את השלטונות ונידונה לאחרונה לכמעט שש שנות מאסר. זאת מכיוון שהעזה לנהוג במכונית. מאסרה הוביל למחאה בקרב מנהיגים רבים בעולם, אשר דורשים לשחרר אותה מיד.

אל-הזלול בת ה- 31 נעצרה בשנת 2018 לאחר שהרגיזה את יורש-העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן-סלמאן. היא הגיעה לסעודיה מבחריין כאשר היא נוהגת במכונית. באותה תקופה נהיגת נשים הייתה אסורה בממלכה. בעקבות כך נעצרה אל-הזלול ועברה התעללות קשה: היא הותקפה והוטרדה במהלך חקירתה על ידי חוקריה ועברה עינויים גופניים ונפשיים. השלטונות אף אילצו את בעלה להתגרש ממנה. אל-הזלול שבתה רעב במשך חודש וחצי לאות מחאה. דברים כאלה קורים רק במדינות טוטליטריות, דוגמת סעודיה ואיראן, שבהן המושג זכויות אדם אינו קיים כלל.

הרשויות ניצלו את מעצרה של אל-הזלול כדי להלביש עליה האשמות שווא חסרות בסיס, שאינן קשורות כלל לנושא הנהיגה. היא הואשמה בעבירות קשות של קשר מודיעיני אסור עם קטאר ואיראן. בעקבות מחאה חריפה שהתעוררה בעניינה החליטה התביעה לשנות את כתב האישום, והוחלט להאשים אותה ביצירת מגע עם דיפלומטים ועיתונאים זרים, השגת משרה באו"ם וניסיון לזעזע את יציבות הממלכה. מדובר בעבירות מופרכות לחלוטין. למזלה של אל-הזלול, שני אחיה, המתגוררים בקנדה, ניהלו למענה מחאה ענקית באמצעי התקשורת השונים ובכל זירה אפשרית. כמובן שגם ארגוני זכויות אדם נרתמו לעזרתה של הפעילה הסעודית האמיצה והשמיעו את קולם עד כמה שניתן.

בראשית חודש ינואר נגזר דינה של אל-הזלול: בית-דין צבאי גזר עליה קרוב לשש שנות מאסר. עיתונאים זרים ניסו לקבל הסבר מיורש העצר בן-סלמאן, אך זכו לתשובה מתחמקת ולא עניינית. הנסיך הסעודי, שנוהג להציג את עצמו כליברל, זרק משפט סתמי, כי זהו עניינו של בית-הדין. למרות העונש הכבד, אל-הזלול צפויה להשתחרר ממאסרה בעוד כשלושה חודשים. זאת כיוון שהרשויות קיזזו את השנים שבהן הייתה עצורה לצד חנינה שקיבלה מבית-הדין על יתרת תקופת המאסר.

מנהיגים רבים בעולם זועמים עם סעודיה בעקבות המקרה החמור: אחד מיועציו הבכירים של נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, קרא לאחר הקראת גזר דינה של אל-הזלול שיש לשחררה מיד. כך נהגו גם יועצים בכירים של מנהיגי מדינות אירופה, וכן ארגוני זכויות אדם הפועלים ברחבי העולם. יש לציין כי מאז מעצרה של הזלול, חלו רפורמות חשובות בסעודיה, והחל מיוני 2018 מותר לנשים לנהוג בסעודיה.

אין ספק כי מדובר במקרה אומלל וחמור המתרחש במדינה טוטליטרית, אשר מנסה להראות לעולם באמצעות יורש העצר מוחמד בן-סלמאן, כי היא מדינה ליברלית המנסה לשנות את תדמיתה הבעייתית. מאסרה של לוג'יין אל-הזלול מראה לכולם עד כמה הממלכה השמרנית הזו אינה משתנה. שערורייה זו מצטרפת לשערורייה אחרת שבה הייתה מעורבת סעודיה: רצח העיתונאי הסעודי הידוע, ג'מאל חאשוקג'י, ממתנגדי בית-המלוכה. הוא חוסל בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב- 2 באוקטובר 2018 בידי שליחיו של יורש העצר בן-סלמאן. היה עדיף שסעודיה תתמקד במאבק יעיל נגד מגפת הקורונה הפוגעת קשות בממלכה, במקום להתעסק ברמיסת זכויות אדם. עד כה נספרו יותר מ- 600 נפטרים, ויותר מ- 370 אלף נדבקים כתוצאה מהתפשטות הנגיף הקטלני ברחבי המדינה. בנוסף, הממלכה סגורה כמעט לחלוטין: הממשלה אינה מתכנסת כלל; המלך סלמאן נמצא בבידוד זמן רב; ערים שלמות משותקות לחלוטין, כולל העיר החדשה נאום; נמלי האוויר והיבשה מושבתים לגמרי. צריך לקוות כי ההתמקדות במגפה תסית את סעודיה מרמיסת זכויות אדם, דבר הנחשב כבלתי נסבל בעיני מדינות רבות בעולם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *