בצל הקורונה: מצבה הקשה של תימן – ד"ר דרור מנור

מאז ומעולם נחשבה תימן למדינה הענייה ביותר בעולם הערבי. אולם מלחמת האזרחים הקשה הפוקדת את המדינה בשנים האחרונות החריפה עוד יותר את המצב

מאז ומעולם נחשבה תימן למדינה הענייה ביותר בעולם הערבי. אולם מלחמת האזרחים הקשה הפוקדת את המדינה בשנים האחרונות החריפה עוד יותר את המצב: יש מיליוני תושבים רעבים ומאות אלפי הרוגים. המלחמה הפכה את תימן למדינה הרוסה לחלוטין, אשר משמשת כמגרש משחקים במאבק העיקש בין סעודיה לאיראן, וסובלת ממשבר הומניטרי חמור ביותר. בשבוע שעבר קיים האו"ם דיון חשוב על המצב הקשה שבו נתונה המדינה הערבית הענייה. בנוסף, מגפת הקורונה הארורה פוגעת אף היא רבות בתימן מאז אפריל 2020, במיוחד לאור העובדה שהמדינה סובלת ממחסור חמור בסבון ובמים זורמים.

ייתכן כי המערכת הבינלאומית לא שמה לב, בין השאר בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם, אבל תימן הפכה לאחד המקומות הבעייתיים ביותר במזרח התיכון: קרבות עקובים מדם, מספר עצום של הרוגים, ובמיוחד משבר הומניטרי בלתי נתפס, שבמרכזו עומדים מיליוני תושבים רעבים.

רבים טוענים כי המשבר בתימן נחשב למשבר האנושי הקשה ביותר בעולם, הכולל גם ילדים החולים במחלות קשות, ללא תרופות וללא אשפוז בבתי-חולים. זאת כאשר הקורונה מדרדרת את המדינה עוד יותר. עשרות מיליוני אזרחים נמצאים בסכנת חיים, וכל הארגונים הבינלאומיים שניסו לפעול למענם במהלך השנים האחרונות, נכשלו לחלוטין. כמו כן, תימן נמצאת במצב מלחמה עם סעודיה המטילה על המדינה הענייה סגר הדוק שחוסם פעמים רבות אספקה חשובה שנועדה לאוכלוסייה הרעבה.

בשבוע שעבר קיימו נציגים של האו"ם ועידת מומחים בכירים שדנה במצב הקשה בתימן. הוועידה החשובה הוכנה על ידי שוויץ ושוודיה, ובמהלכה המומחים התמקדו במצבם העגום של אזרחי תימן וחיפשו דרכים יצירתיות לעודד ארגונים בינלאומיים ומדינות רבות ככל הניתן כדי להצליח להציל כמה שיותר בני אדם במדינה הערבית הענייה, ובין השאר להיטיב עם מצבם הקשה של הילדים התימנים. צריך לקוות כי פעילותה של ועידה חשובה זו תישא פרי ותוכל לתרום להצלת האוכלוסייה התימנית המיואשת.

בשנים האחרונות סובלת תימן ממלחמה קשה ועקובה מדם בין החות'ים השיעים הנתמכים על ידי איראן לבין הכוחות הפרו-ממשלתיים שנתמכים על ידי סעודיה. משבר הקורונה של השנה האחרונה מכביד אף הוא על המלחמה בין שני הצדדים. החות'ים לא הסתפקו רק בלחימה בתימן, אלא שימשו ככלי שרת בידיה של איראן במלחמתה נגד סעודיה. הם נוהגים לשגר מזה מספר שנים טילים ומל"טים ישירות לתוך שטחה של הממלכה הסעודית, כולל לעיר הבירה ריאד. עד כה גבתה המלחמה הזו, המהווה מלחמה בין סעודיה לאיראן על אדמתה של תימן, מאות אלפי הרוגים, ועוד מספר עצום של פצועים ונעדרים. מה שמרגיז במיוחד הוא שהחות'ים נהנים ממזון, שירותי רווחה משופרים וציוד מסוגים שונים, אשר מגיעים בכמויות גדולות מאיראן שמקצה לשם כך משאבים רבים.

אין ספק כי על הקהילה הבינלאומית להפעיל את האמצעים הדרושים ולהשתמש בכל הגופים והארגונים הרלוונטיים על מנת לסייע במהירות לאוכלוסייה התימנית הסובלת. אם לא יוגש הסיוע בזמן, המצב יהיה חמור הרבה יותר, כאשר יש ילדים רבים שסובלים ממצוקה קשה ביותר. על מדינות העולם, ובמיוחד ארה"ב, ללחוץ על בעלת בריתה, סעודיה, כדי לפעול לשפר את המצב הקשה בתימן, כולל סיוע במאבק נגד התפשטות נגיף הקורונה הקטלני. מה שחמור הוא שבינתיים שום הפסקת אש בתימן אינה נראית באופק. על ארגונים הומניטריים ורפואיים בינלאומיים לעשות כל מאמץ לתת סיוע רפואי אינטנסיבי לכלל האוכלוסייה התימנית, ולפעול לכך שתושבי המדינה יפעלו כדי להיאבק במגפת הקורונה באמצעות היגיינה, חבישת מסכות ושמירת מרחק, למרות שהדבר כמעט ואינו אפשרי בשל היותה של האוכלוסייה שבטית ופרימיטיבית ברובה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *