ברוך בואך, האדמו"ר מסאטמר / דב הלברטל

יש משהו טוב בסאטמר. והמשהו טוב הזה, הוא, שהם מזכירים לנו, החרדים האחרים, שלא להתאהב מדי במדינה. ושאכן המדובר במדינה של כופרים. ושאכן מדובר במנהיגים חילונים המרימים ידם בדת משה, מכל גווני הקשת הפוליטית במדינה.

רוב מכריע של גדולי ישראל, גדולי דור ליטאים ואדמורי"ם חסידים, וכך גם רוב של החרדים בארץ ובחוץ לארץ, לא קיבלו את דרכה של סאטמר, לא במישור האידאולוגי וגם לא במישור הפרקטי. מדינת ישראל, אינה נתפסת כמעשה שטן, ואם הרב שך היה עומד בראש המדינה, כל החרדים, למעט סאטמר, היו תומכים בה.

אפילו לחרדי לא קל עם הגישה הקיצונית הסאטמרית, לפיה אסור לדבר עברית, ואסור לפקוד את הכותל המערבי. גם הקיצוניות הגובלת בשנאה, לעיתים בצורה המשתלחת גם בגדולי ישראל שלא מסכימים עם גישתם, לא מקובלת ונדחית בשתי ידיים על ידי העולם החרדי. כשהם מכנים גדול בישראל עמלק או קליפה או כופר, זה לא קל, בלשון המעטה.

עם כל זאת, יש משהו טוב בסאטמר. והמשהו טוב הזה, הוא, שהם מזכירים לנו, החרדים האחרים, שלא להתאהב מדי במדינה. ושאכן המדובר במדינה של כופרים. ושאכן מדובר במנהיגים חילונים המרימים ידם בדת משה, מכל גווני הקשת הפוליטית במדינה.

התקשורת הישראלית, מלאה דברי בלע נגד הדת. חלק גדול מהשדרנים, מלבד העובדה שהם בורים גמורים, הם גם מסיתים ומדיחים. כל נושא הפמיניזם הבוטה, ההפרדה המגדרית, הנישואין המעוותים, ההדתה, תחבורה ציבורית בשבת, מתווה הכותל, ההכרה ברפורמים ובגיור שלהם, לא עמד בכלל על הפרק בקום המדינה. המדינה הולך במדרון חלקלק.

במדינת ישראל, גדל דור של מיליוני ילדים בורים ועמי ארצות, שאפילו קריאת שמע אינם קוראים. דור של ילדים ובני נוער, שגדל על כל ערכי התרבות המערבית, המחולנת והתאוותנית, שנפרצים בה כל הגבולות. אפילו בתחום המוסיקה, האומנות הפרוצה, הנסיעות הפרועות לחוץ לארץ, ומטבע הדברים, הירידה המסיבית מהארץ. המדינה מצויה בהתמוטטות ערכים יהודים טוטלית.

במובן זה, יש צדק רב בעמדת סאטמר. אין לי שום בעיה להצטרף להמנונם 'בשלטון הכופרים אין אנו מתחשבים'. אין לי שום בעיה להזדהות עם חלק לא מבוטל מהטענות שלהם כלפי הציונות ושיתוף הפעולה עם חילונים בני דת משה. וזאת עוד מבלי לדבר על היחס למסיתים והמדיחים שבין האליטה החילונית.

התזכורת הזאת של סאטמר חשובה עד מאוד לעולם החרדי. בפרט בשנים האחרונות, שלא מעט חרדים משתלבים בתקשורת החילונית, והם מתאהבים בה. הם מושפעים ממנה, ומשפיעים רע על חרדים אחרים. גם אם הדבר לכאורה לא מורגש.

כך גם עם חלק מנציגי הציבור החרדים, שמזמן עושה רושם שהתאהבו מדינה ובחלק מערכיה החילונים. שלא לדבר על מגמת הפמיניזם הפושה בעולם החרדי.

זו הסיבה, שגם אם כלל הציבור החרדי לא ילך להקביל את פניו של האדמו"ר מסאטמר, שלמרבה הצער חסידיו משתלחים בעזות לא פעם כנגד גדולי ישראל, וגם כי הויכוח על הדרך הוא נוקב וקשה, והגדולים הכריעו שכדי להעמיד את עולם הישיבות ולבסס את החיים החרדים יש להשתתף בפוליטיקה החילונית ולקבל מכספי המדינה, בכל זאת, על כולם לקבל את האדמו"ר מסאטמר בברכת ברוך הבא.

 

 

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. הבעיה של חביריך הליטאים שהם מתים על השקפת סטמר וכל ההזדהות עם המדינה כביכול היא לא לש.ש אלא כסף

    לכן התוצאה 3 מיליון נוער מנותקים
    אינכם סטמר אבל אתם בדלנים כמוהם ואתם בכנסת רק בגלל כסף

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב