גפני: "הצעתי לשס איחוד – דרעי סירב"

ח"כ משה גפני נמצא במרכז הפוליטיקה הישראלית זה 32 שנים, ולהערכתו, ועל סמך ניסיונו העשיר, בתום מערכת הבחירות הנוכחית, "מי שייבחר יהיה נתניהו. יהיו לו מספיק קולות, מעל ל־61, שיוכל להרכיב קואליציית ימין – דתיים וחרדים". האזינו

ח"כ משה גפני נמצא במרכז הפוליטיקה הישראלית זה 32 שנים, ולהערכתו, ועל סמך ניסיונו העשיר, בתום מערכת הבחירות הנוכחית, "מי שייבחר יהיה נתניהו. יהיו לו מספיק קולות, מעל ל־61, שיוכל להרכיב קואליציית ימין – דתיים וחרדים". אך סייג: "מה יקרה אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה? נדבר אז. מעולם לא הלכתי עם מישהו אחר, לא כולם יכולים להגיד את זה כמוני. זו הייתה הוראה של גדולי התורה מאז שקמה דגל התורה".

כשנשאל לגבי האפשרות שנתניהו יבסס את הקואליציה הבאה, ועל שולחן הכנסת תונח הצעת חוק לדחיית משפטו – גפני ניסה בכל כוחו להתחמק ממתן תשובה ברורה בנושא; ותקף את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "אני לא סומך על ההחלטות של היועמ"ש".

אם יביאו מנגנון בכנסת הבאה לעיכוב או לדחיית משפט נתניהו תתמוך?
"לא הבנתי".

לעכב את משפט נתניהו עד סיום כהונתו, בעד או נגד? אם הוא רה"מ.
"הייתי בודק את כל הדברים".

אז אתה בעד לדחות.

"אם זה לא בגידה במדינה, ולא דברים שיכולים לגרום נזק, אני לא סומך על היועץ המשפטי לממשלה".

לדחות?
"נדבר אז".

אם אתה כל כך נחרץ למה לא להגיש מפורשות? מה ביקשנו? כותרת, שנוכל לצייץ משהו?
(צוחק) "הבנו אחד את השני".

כמו כן, ח"כ גפני מתח ביקורת חריפה על בג"ץ: "החזון שלי הוא שמדינת ישראל תהיה מדינה יותר יהודית ולא כל יום בג"ץ מוריד עוד חלק. הנה תעודת כישלון של יהדות התורה, ביקשנו להביא את פסקת ההתגברות, כחלון התנגד, כל פעם היה מישהו אחר. בגין המנוח שכולם מעריצים, מה הוא לא אמר 'יש שופטים בירושלים?' הפעם זה לא יקרה, הפעם אצלנו זו החלטה, לא נסכים להיות בקואליציה מבלי שיהיה סדר עם בית המשפט".

לנתניהו יש אומץ לעשות את זה?
"אני מקווה שכן, ואם לא – לא תהיה לו קואליציה".

זו תהיה דרישה שלכם לכניסה לקואליציה?
"ודאי, חד משמעית".

"יש לנו כבוד עצמי"
יו"ר ש"ס אריה דרעי טען הבוקר (ה') כי יהדות התורה חוששים מזליגת קולות לסמוטריץ', ולכן הם פונים למצביעי ש"ס במטרה שיתמכו בהם. על דברים אלו אמר גפני: "אני לא חושש מזליגה, לא חושש מסמוטריץ'. הציבור החרדי הוא ציבור אינטליגנטי. אנחנו עברנו שנה קשה, אני חושב שבסוף יצביעו ליהדות התורה". ינון מגל תהה האם מי שמצביע לסמוטריץ' הוא לא חרדי, על כך הוא השיב: "יכול להיות שהוא חרדי – אבל טיפש".

בהמשך, חבר הכנסת הביע את דעתו על המצב הפוליטי, והסביר מדוע יאיר לפיד ואביגדור ליברמן לא שותפים אופציונליים בממשלה הבאה. הוא ציין כי היחסים עם לפיד השתנו לטובה לאחרונה, "יש שינוי בשיח והסיג שלו, מדבר יותר נורמלי" אך הוסיף: "זה לא משנה את המצב הפוליטי – אם הוא לא ישנה את המצע שלו, לא נשב איתו בקואליציה".

באשר לליברמן, גפני שלל בתוקף ישיבה משותפת, בטענה כי "יש לנו כבוד עצמי. הוא היה שותף, יש לו עם ביבי וחברים בקואליציה בעיות אישיות, בכלל לא אידיאולוגיות ,ומה עושים במקרה הזה? הכה בחרדי". הוא סירב לחשוף מהן אותן הבעיות, לדבריו. במצב כזה, מסתמן כי יהדות התורה תשב בקואליציה רק אם נתניהו יזכה ל־61 אצבעות, ולכן שאלו ינון מגל ויקי אדמקר האם יש חשש במפלגה מישיבה באופוזיציה. גפני הפתיע עם תשובתו: "'חוששים' זה מילה גדולה מדי, אנחנו היינו הרבה פעמים באופוזיציה. אפילו קצת נהניתי מזה. מי שלא יכול להיות באופוזיציה, לא יכול להיות בקואליציה".

במהלך שנת הקורונה, לא פעם התפרסמו בכלי התקשורת השונים תיעודים של הפרות המוניות במגזר החרדי. רק לאחרונה התפרסם תחקיר לפיו הצליחו חרדים לשוב ארצה, בזמן שאזרחים חילונים נותרו בחו"ל. הדבר הוביל לזעם ציבורי גדול על החברה החרדית, וח"כ גפני מאשים את התקשורת: "התקשורת לא רוצה שנלך עם נתניהו. אני יודע מהרבה ראיונות שהיו לי, שהיו מדברים איתי לפני כן – 'תעשה טובה דבר נגד נתניהו'. אנחנו הולכים עם נתניהו, יש חצי מהעם ששונא את נתניהו, אנחנו הבטן הרכה שאפשר להכות בנו עד שניפרד ממנו, זה מה שקורה".

"אתה לא חושב שאתם צריכים לעשות חשבון נפש?" שאל יקי אדמקר. על כך השיב ח"כ: "אני אעשה חשבון נפש פתוח, רציני ויש לנו על מה לעשות חשבון נפש. נתחיל אבל בחילונים". לדעתו, "אם הייתי מדבר נגד נתניהו והולך עם מישהו אחר, לא חשוב מי, ההתייחסות לציבור החרדי הייתה שונה לחלוטין".

בהמשך, התייחס ליחסים עם מפלגת ש"ס, מקבילתה הספרדית של יהדות התורה, ואמר: "ש"ס מפלגה חרדית, אני לא מפלגה אשכנזית, אני עוזר לציבור כולו". ינון מגל תהה האם לדעתו יש מקום במציאות של היום למפלגות המבוססות על מוצא? תחילה שתק במבוכה חבר הכנסת, ואז השיב: "יש, מה לעשות. אצל החילוניים יש בנט וסמוטריץ', לפיד ובני גנץ, על רקע יותר גרוע. אני הצעתי בשעתו לעשות מפלגה אחת. הטענה של אריה דרעי הייתה 'רבים מצביעים לנו כי הם ספרדים'. הצעתי והוא לא רצה".

"בוא'נה, כמעט נגמרה לנו חצי השעה ולא דיברנו על הלהט"בים", אמר ינון בעצב. אך ח"כ גפני לא הביע אכזבה גדולה: "נגמרה, נגמרה חצי השעה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *