דוח הניטור השנתי של הים התיכון: ניכרת התאוששות דגים מקומיים

תכנית הניטור הלאומית של ישראל פועלת במימון ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה מאז שנת 1978 ומבוצעת על-ידי החברה לחקר ימים ואגמים לישראל (חיא"ל), בהתאם למחויבותה של מדינת ישראל לאמנת ברצלונה. בכל שנה, מפרסם המשרד להגנת הסביבה את דוח הניטור ובו מוצג מידע על השפעות שינויי אקלים, זיהום ים והמגוון הביולוגי בים.

יעד הניטור הוא הערכת מצב הסביבה הימית ויצירת בסיס מדעי ארוך טווח לקבלת החלטות בהקשר להגנה על הסביבה הימית, ובכלל זה אכיפת ההוראות של החקיקה הלאומית, שמירה על המערכת האקולוגית וניצול בר קיימא וניהול הסביבה הימית של ישראל ומשאביה.

בשנת 2017 בוצע לראשונה ניטור לאחר כניסת תקנות הדייג החדשות, אשר נכנסו לתוקף בספטמבר 2016. במסגרת התקנות, הורחק דייג המכמורת בדרום הארץ לעומק של 40 מטר ויותר, ונאסר דייג מכמורת במים רדודים.

ברצועת העומק הרדודה בדרום הארץ, לצד ירידה משמעותית בנוכחות של דגים פולשים דוגמת הספמית הארסית (דג בעל עוקץ ארסי, הנקרא "דג נסראללה" בפי הדייגים). מצב זה מתאפשר ככל הנראה לאור כניסתן לתוקף של תקנות הדייג החדשות, המרחיקות את דייג המכמורת ההרסני לעומק הים. עם זאת, ייתכן והרחקת דייג המכמורת לעומק גררה עליה פתאומית בנוכחות סרטן פולש שנמצא ב-2017 במספרים גדולים באופן חריג במים עמוקים (80 מטר).

נרשמה ירידה בריכוז הכספית בדגי המאכל בדגי מפרץ עכו – אם כי הוא עדיין גבוה ביחס לתקן למאכל וכן ביחס למצב בשאר חופי ישראל. הירידה בריכוז הכספית נובעת כנראה ממחסור במשקעים בשלוש השנים האחרונות, אשר האטו את תנועת מי התהום המזוהמים אל הים. דוח בנושא הוזמן על-ידי המשרד וזמין כאן:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *