דיקטטורה? חוק הקורונה הגדול מגיע לכנסת

הדיון סביב חוק הקורונה הגדול של הכנסת בועדת חוקה מסעיר את הכנסת,  משמעות החוק: "חופש להפגין ומניעת פגיעה ביהדות"

 

הדיון סביב חוק הקורונה הגדול של הכנסת בועדת חוקה מסעיר את הכנסת,  משמעות החוק: "חופש להפגין ומניעת פגיעה ביהדות", היו"ר ח"כ יעקב אשר פתח את הדיון ואמר "ידית ההפעלה להכרזה על מצב החירום בשל הקורונה נמצאת בידי הכנסת. בוויכוח הגדול על התקנות הגענו להסכמה שהן ייכנסו לתוקף רק לאחר 24 שעות"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הסביר תחילה כי הוועדה תסיים היום לדון בחוק ויינתן זמן של 6 שעות להגשת הסתייגויות ומיד בסיומו תתכנס להנמקת הסתייגויות והצבעות. "זה חוק מורכב, חוק מסגרת שהתקנות מכוחו יידונו בוועדות המתאימות לפי הנושא, כאשר הוועדה השיורית בנושאים הנוגעים להגבלות חופש וזכויות אדם יידונו בוועדת החוקה".

עוד אמר כי יש בכוונת הוועדה "להוסיף בזמן הקרוב לחוק המסגרת שני פרקים נוספים שהארכנו אותם בחקיקה – בידוד במלוניות מטעם המדינה וצווי סגירה מנהליים ועל הדרך בתקווה לימים רגועים יותר נוכל לעשות עוד שינויים בחוק".

היו"ר ח"כ אשר הדגיש כי "בניגוד לפרסומים, לאורך כל הדרך, הוועדה אמרה שהיא לא נוגעת בזכויות הדמוקרטיות והיהודיות. לא הייתה כל כוונה לפגוע בקדושה הדמוקרטית של זכות ההפגנה. אמרנו שנושא ההפגנות חייב להיעשות בצורה זהירה ולפי תקנות משרד הבריאות אך לא נמנע אותן והן יוחרגו. בד בבד, לא נמנע בהחלטות רוחב גם את הנושאים הדתיים. לפרסומים לא הייתה כל אחיזה במציאות.

אחת הסוגיות המרכזיות שהיו ויישארו על השולחן הוא איזון הצורך לקבל החלטות על הכרזת מצב חירום ועל התקנת התקנות, שהוא צומת רגיש וחשוב לכולם. החשש היה מנגנון של טייס אוטומטי, הגענו להסכמות שאינן פריצת דרך אך נותנות אפשרות לטייב את התהליך. לכנסת יש את הכוח והחובה לפעול גם בסמכות ביטול ואישור בדיעבד. במנגנון ההכרזה על מצב חירום בשל הקורונה- ידית ההפעלה נמצאת בידי הכנסת.

בנושא התקנות יש ויכוח גדול מול הממשלה ומול המציאות והגענו להסכמות שהתקנות שתקבע הממשלה ייכנסו לתוקף רק לאחר 24 שעות, למעט אם יהיו דברים דחופים מסוימים כמו הגבלת טיסות מאזור אדום מידית. פתחנו חרך לכנסת ולבקרה הציבורית, ונתנו הרבה יותר כוח מבהצעה הממשלתית אם כי אני יכול להסכים שאפשר גם יותר".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *