האם המחסן בביירות, שבו אירע הפיצוץ, שימש את מנגנון הפיגועים של החיזבאללה?

העובדה כי במחסן אוחסן מלאי של מאות שקי אמוניום שהוחרמו לפני מספר שנים, הזכירה את הקשר של החיזבאללה לטונות של אמוניום חנקתי שהעביר לחו"ל, בין השנים 2012 ו- 2015, לצורך ייצור מטעני נפץ שנועדו לפגע במטרות יהודיות וישראליות.

בלבנון מנסים להבין עדיין, מה הביא לפיצוץ האדיר בנמל ביירות שהביא לרעידת אדמה מקומית בעוצמה של 4.5 בסולם ריכטר, עוצמה השווה לפיצוץ 400 טון TNT. מטבע הדברים, כשאירע הפיצוץ האדיר, עלה החשד המידי כי מדובר באחד ממחסני קליטת האמל"ח של החיזבאללה שאולי משמש את מפעלי הטילים שהקים בביירות כדג' אותו מערבל של חומר הודף החיוני לשיפור ביצועי המנוע של הרקטות במסגרת פרויקט דיוק הטילים שחשף רוה"מ נתניהו במרחב החוף של ביירות.

הלילה כבר דיווחו מקורות בלבנון כי במחסן אוחסנו למעלה מאלפיים טונות של אמוניום חנקתי שהוחרמו מספינת מטען ואוחסנו במקום כבר משנת 2014. בהמשך גם נחשפה תמונה שמתאימה לתצורת המחסן ובה נצפו עבודות ריתוך על הדלתות כאשר במחסן זוהתה נוכחות טונות של שקי אמוניה מתוצרת חברה דרום אמריקאית בשם "Nitroprill" שמתמחה באספקת חומרי נפץ לתעשיית הכרייה.

אמוניום חנקתי (נקרא גם אמוניום ניטראט) נמצא בשימוש רב בחקלאות כדשן עם תכולת חנקן גבוהה אך משמש בתכונותיו כמחמצן חזק גם לשם יצירת חומרי נפץ וחומר הודף לתעשיית הטילים ולכן נמצא בהגבלות יבוא / יצוא בחלק ממדינות שבהם מתקיימת פעילות הקשורה לטרור.

השם של החברה עלה בשנת 2004 במהלך חשיפת תא של הג'יהאד העולמי באוסטרליה שתכנן להוציא לפועל סדרה של פיגועי תופת במספר אתרים תוך שימוש בצידניות גלידה ובהם חומר נפץ מתוצרת "ניטרופריל".

העובדה כי מדובר כנראה במשלוח שהוחרם כבר לפני מספר שנים, הביאה אותנו להיזכר בשורה של חשיפות מאותה תקופה, שנקשרו לארגון החיזבאללה ולמעבדות נפץ שהקים בחו"ל באמצעות שילוח ימי של טונות של אמוניום חנקתי למדינות בסיס בים התיכון ובדרום אסיה.

היבוא מברזיל מרמז אולי אף הוא על החיזבאללה לאור עסקיו בדרום אמריקה ובפרט במשולש הגבולות עם אותה מדינה.

בינואר 2012 נעצר בפאתי בנגקוק, תאילנד, אטריס חוסין כשברשותו מחסן ובו 3 טון של דשן כימי (אמוניום חנקתי) שהיו מיועדים, על פי החקירה, להרכבת מטעני תופת. החומר הוסלק בקופסאות של מאווררים חשמליים שהוברחו לבנגקוק והיו מיועדים למעבדות נפץ שבהן תכנן הארגון להרכיב מטעני נפץ ולשלח מפגעים אל יעדים ישראליים מקומיים ובמדינות שכנות כדי שינקמו את מותו של רמטכ"ל החיזבאללה, עימאד מורנייה.

ביולי 2012 נעצר בלימסול חוסאם טאלב יעקוב, אזרח שוודי שנשלח לקפריסין ולעוד מספר מדינות באירופה על מנת לעקוב אחר יעדים ישראליים כחלק מאותה תכנית.

ביוני 2015 כבר עצרה משטרת לרנקה את חוסיין באסם עבדאללה, צעיר בן 26 ממוצא לבנוני המחזיק גם באזרחות קנדית. עם מעצרו אותרו במרתף ביתו כמה טונות של דשן כימי (אמוניום חנקתי) המשמש לייצור מטעני חבלה מאולתרים. החקירה העלתה כי מדובר בפעיל חיזבאללה שניסה להקים על אדמת קפריסין מעבדת חבלה שתשמש לפיגוע תופת כנגד יעדים ישראליים. יחד עמו נעצר גם אזרח לבנוני בן 62 בעל דרכון קפריסאי שהיה אחראי על הקליטה והשחרור של אותו משלוח שנשלח מנמל ביירות בלבנון לנמל לרנקה כשהוא מוסלק בתוך משלוח של שקי קרח.

ב-2015 חשפו כוחות הביטחון בבריטניה ארבעה מפעלים סודיים שניהל החיזבאללה בפאתי לונדון, עם טונות של אמוניום חנקתי לייצור מטעני נפץ שהוסלקו באלפי חבילות קרח חד פעמיות. הערכה היא שהחקירה בקפריסין הובילה לחשיפה בבריטניה.

הקשר זה שאנו עושים כעת, בין הזרוע הצבאית של החיזבאללה לאחזקה ושימוש באמוניום חנקתי, מעלה אפשרות קיימת שאותו משלוח ימי של אמוניום שהוחרם בלבנון ונשמר במחסן, תוכנן אולי לשמש במקור את צרכי ארגון החיזבאללה.

בממשל הלבנוני כבר מדברים על ועדה מיוחדת שתחקור את הפיצוץ בנמל בביירות ולבדוק כיצד אוחסן בנמל מלאי של מאות טונות של אמוניום חנקתי. הכתבה מתוך אינטלי טיימס.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *