האם מחירי הדירות החדשות יעלו?

"הציבור ישלם הרבה מעבר לעלות הזניחה של התועלת בחיסכון"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את תקנות מקורות אנרגיה, שנועדו לקבוע דירוג אנרגטי ליחידת דיור. לפי התקנות שהגיש משרד האנרגיה, הדירוג דומה לדירוג אנרגטי של מוצרי חשמל, וככל שצריכת האנרגיה הנדרשת לדירה קטנה יותר כך הוא יהיה גבוה יותר.

התקנות יחולו על דירות חדשות בלבד ויכנסו לתוקף בעוד כ-3 חודשים. על מנת לוודא שבעקבות האישור לא יעלו מחירי הדירות קיבלה הוועדה את הצעתה של ח"כ קרן ברק, שמילאה את מקומו של יו"ר הוועדה, לפיה משרד האנרגיה ידווח לוועדה על יישומן. הדיווח הראשון יימסר לוועדת הכלכלה שנתיים לאחר יישום התקנות, ולאחר מכן ימסור שלושה דיווחים נוספים אחת לשנה.

נציג המשרד להגנת הסביבה, רן אברהם, אמר כי כ-15 אלף דירות נבנו בבנייה ירוקה והייקור המקסימלי עומד על כ-5,000 שקל בלבד.

עו"ד רונן בוקר, טען כי התקנות יגרמו לתוספת עלויות נכבדות, ראשית בתהליך שיוסיף זמן בהליך התכנון והאכלוס ושנית בדרישות לשינוי תכנון של בניין שלם בגלל דירה אחת. עוד הוא ציין כי התקנות הן רק לכאורה וולונטריות ולא ברור כיצד השוק יקבל אותן. "הציבור ישלם הרבה מעבר לעלות הזניחה של התועלת בחיסכון", אמר עו"ד בוקר.

מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, איתן פרנס, אמר כי אי אפשר לצפות מהקבלנים לממן תוספת שעולה אפילו שקל נוסף, והציע כי בנק ישראל יאפשר לרוכשי דירה ירוקה לקבל תוספת של 5% מעלותה במשכנתה. לדבריו, הדבר נהוג במקומות מסוימים בעולם מתוך הבנה כי מי שקונה דירה ירוקה הם לווים פחות מסוכנים, שיש להם יותר כסף בסוף החודש.

לנוכח החשש לעליית מחירים הציעה ח"כ קרן ברק כי משרד האנרגיה ידווח לוועדה על יישום התקנות, כך שהדיווח הראשון יימסר לוועדה שנתיים לאחר הפעלתן, ולאחר הדיווח הראשון ימסרו עוד שלושה דיווחים לוועדה, אחת לשנה. "אין לוועדה שום כוונה להביא לעליית מחירי הדיור בכל דרך שהיא, אך אנחנו לא יודעים לעמוד כרגע על ההשפעות של התקנות על השוק", הסבירה ח"כ ברק. ח"כ כהנא תמך בהצעה והיא אושרה בוועדה.

ח"כ ברק סיכמה את הדיון ובירכה על אישור התקנות. היא אף קראה למשרד האנרגיה לפנות לבנק ישראל ולבחון את האפשרות להתיר לרוכשי דירות בדירוג אנרגטי גבוה לקבל משכנתאות גדולות יותר. "אנחנו מתעקשים לוודא שהמחירים לא יעלו והחיסכון באנרגיה יוכיח את עצמו לטובת רוכשי הדירות", אמרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *