האנשים שנמצאים בסיכון גבוה ב-46% להידבק בנגיף הקורונה

לדברי החוקרים, הממצאים הפתיעו אותם בחומרתם

מחקר חדש ורחב היקף שהתפרסם ב-Obesity Reviews ב-26 באוגוסט 2020 מראה קשר מובהק בין השמנת יתר ובין הסיכון לתחלואה ולתמותה מנגיף הקורונה (Covid-19).

במסגרת המחקר, חוקרים מאוניברסיטת צ'אפל היל בצפון קרוליינה, ארה"ב, בדקו נתונים מ-75 מחקרים שבוצעו בחודשים ינואר-יוני 2020, בהם נכללו 399,461 חולי קורונה מאומתים מיותר מ-10 מדינות באסיה, אירופה, צפון ודרום אמריקה, 55% מהם גברים. כמו כן, תועדו נתוני ה-BMI (מדד של משקל הגוף חלקי גובה בריבוע) של המשתתפים, והם סווגו לארבע קבוצות: בעלי משקל תקין (BMI של 18-25 ק"ג/מטר בריבוע), עודף משקל (BMI של 25-30), השמנת יתר (BMI של 30-35) והשמנת יתר חולנית (BMI של 35-40).

ניתוח הנתונים הראה כי משתתפים עם השמנת יתר היו בסיכון גבוה ב-46% להידבק בנגיף הקורונה לעומת משתתפים במשקל תקין. עוד נמצא כי השמנת יתר קשורה לסיכון גבוה ב-113% לאשפוז כתוצאה מ-Covid-19, לסיכון גבוה ב-74% לאשפוז במחלקת טיפול נמרץ, ולסיכון גבוה ב-48% למוות מהנגיף.

החוקרים מסבירים כי קיים קשר בין השמנת יתר ובין גורמי סיכון רבים ל-Covid-19, כמו יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2 המתבטאת ברמת סוכרים גבוהה בדם, עודף שומנים בדם ומחלות כבד וכליה כרוניות. בנוסף, השמנת יתר יכולה לגרום לשינויים מטבוליים, כמו עמידות לאינסולין, הפוגעת ביכולת הגוף להילחם בזיהומים, ולתסמונת דום נשימה שמעלה את לחץ הדם הריאתי. כמו כן, השמנת יתר מקשה על צנרור קנה הנשימה במקרה הצורך. כל הגורמים הללו מקשים על הגוף להתמודד עם נגיף הקורונה.

לדברי החוקרים, הממצאים הפתיעו אותם בחומרתם, והעלייה שנצפתה על ידם, של כמעט 50% בסיכון לתמותה, הייתה גבוהה הרבה יותר מכפי שציפו. הם מגדירים את הנתונים כ"מפחידים". החוקרים מציינים בדאגה כי משבר הקורונה הביא לכך שאנשים רבים עובדים מהבית, מצמצמים פעילות חברתית, צופים יותר במסכים בבית וכתוצאה מכך רמת הפעילות הגופנית יורדת, בעוד הנטייה לאכילה לא מאוזנת וצריכת מזון מעובד ומהיר – עולה.

לסיכום, המחקר מדגיש את החשיבות של תוכנית לצמצום ממדי השמנת היתר באוכלוסייה, במיוחד בעת הנוכחית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *