הבוקר שאחרי: עתירה הוגשה לבג"צ נגד האפשרות שנתניהו יקים ממשלה

כצפוי, התנועה לאיכות השלטון הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ בטענה שאין להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים

התנועה לאיכות השלטון הגישה הבוקר (ג') עתירה לבג"צ כנגד היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת והיועצת המשפטית לבית הנשיא. בעתירתה מבקשת התנועה מבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, שיוציא צו ביניים שיורה על הקפאת הליך ההמלצה, עד אשר היועצים המשפטיים, לממשלה, לכנסת ולנשיא, יוציאו חוות דעת מפורטת הכוללת את אמות המידה הדרושות על מנת להמליץ לנשיא על מועמד, ועל מנת שהנשיא יוכל לקבל החלטה חוקית – וכפי שהם מחויבים לעשות על פי דין ומתוך תפקידם.

התנועה מזכירה כי בעת הנוכחית בנימין נתניהו עומד כחבר כנסת מן המניין, המבקש לקבל על עצמו את הרכבת הממשלה, ואין הוא מכהן כראש ממשלה נבחר – אלא רק כראש ממשלה מכח דיני הרציפות. במצב זה, טוענת התנועה, חל עליו הדין החל על כל חבר כנסת המבקש לקבל את המלצת הסיעות ולאחריה את המנדט מהנשיא – ומבחינה זו, חלים עליו כל דיני הכשירות החלים על כל חבר כנסת אחר במעמד זה.

לפיכך, טוענת התנועה, כי נאשם בפלילים, ובפרט בעבירות החמורות של שוחד מרמה והפרת אמונים, לא יכול להיות כשיר לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ובוודאי לא יכול להיות כשיר בהמשך לנהל את הממשלה. וזאת משום שהוא אינו כשיר נורמטיבית – מדובר בנאשם בפלילים בעבירות החמורות ביותר בהן יכול להיות נאשם נבחר ציבור, ואשר לראשונה בתולדות מדינת ישראל הוא נאשם בביצוען בעודו מכהן בכס ראש הממשלה. אדם כזה אינו יכול לשמש דמות מנהיג ומודל לחיקוי ואינו יכול לכהן כראש ממשלה.

בנוסף כותבת התנועה בעתירה כי הוא אינו כשיר מוסרית – מדובר באדם אשר הקדיש את השנים האחרונות לפגיעה ישירה ומדויקת במרכיבי הדמוקרטיה הישראלית, ובהליך שיטתי ומתוכנן של דה לגיטימציה לרשויות אכיפת החוק ולעומדים בראשן – החל מהמשטרה, דרך פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת, ובשבועות האחרונים אף בסדרת אמירות חמורות ביותר כלפי בית המשפט ושופטיו. אדם כזה אינו יכול לנהל את מדינת ישראל כאשר הוא שומט את הקרקע תחת הממלכתיות והמוסדיות שלה.

ולבסוף, הוא אינו כשיר פונקציונאלית – ראשית, החל מבעוד שבועיים ימים, עת ייפתח משפטו הפלילי, עתותיו של הנאשם נתניהו אינן נמצאות עוד בידו. עליו להתייצב מספר פעמים בשבוע, לימים מלאים וארוכים של דיונים בתיקיו השונים, ולרבות האזנה למאות עדי תביעה והגנה אשר יישמעו בהליך. אדם אשר מקדיש את ימיו לניהול משפטו הפלילי לא יכול באותה העת לנהל מדינה ולקבל החלטות החיוניות לקיומה.

בנוסף, כבר בשלב הקמת הממשלה, ובוודאי שלאחר מכן, הנאשם נתניהו הוא סחיט, לחיץ ומנוגד עניינים. כל החלטה שיקבל תהיה בניגוד עניינים מובנה, ומבלי שהציבור יוכל לדעת אם המדובר בהחלטה לטובתו האישית או לטובת המדינה. כל חקיקה, מינוי או מעשה שלטוני יעמדו מיד בבחינת ניגוד עניינים.

התנועה תזכיר כי בממשלתו הנוכחית מכהנים ארבעה עדי תביעה במשפטו של נתניהו (הנגבי, לווין, אלקין וארדן), עדי תביעה אשר עליו לנהל, על אף שחירותו האישית תלויה במוצא פיהם. התנועה תזכיר כי בשנה הקרובה צפויים לנו מינויי קבע של בכירי שומרי החוק והסף במדינת ישראל – מפכ"ל משטרה, פרקליט מדינה, ראש שב"ס, יועץ משפטי לכנסת – וכי מי שנאשם בשלשה כתבי אישום חמורים אינו יכול להיות הגורם שיהיה אמון על אותם המינויים.

נוסף על אלו טענה התנועה כי הנאשם נתניהו אינו יכול להוסיף ולכהן כראש ממשלה – גם לא ממשלת מעבר – אף מכח הלכות דרעי ופנחסי, אותן אימץ בעצמו שעה שהתפטר מתפקידיו המיניסטריאליים לאחר הגשת כתב האישום ובעקבות עתירת התנועה הקודמת, ומכח המנהג החוקתי המחייב בישראל לפיו אדם בעל כתבי אישום כה חמורים אינו יכול להתמנות למשרות בכירות.

יו"ר התנועה, ד"ר עו"ד אליעד שרגא: "כשהאבות המייסדים של המדינה הזאת הקימו כאן מדינה יהודית, דמוקרטית, ליבראלית וציונית, הם חלמו שמדינת ישראל תהיה חברה למופת בבחינת אור לגויים. לכן לא יעלה על הדעת שאדם, שעל גבו ישנה קופת שרצים בדמות שלושה כתבי אישום חמורים של שוחד, מרמה והפרת אמונים, יהרוס את דמות המנהיג הראוי למדינת מופת כמדינת ישראל!!! לא יעלה על הדעת שאדם שכזה ילך בבוקר לבית משפט לשבת על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את הקבינט מדיני בטחוני וישלח אותנו ואת ילדינו לקרב. כולי תקווה שבית המשפט העליון יתערב ויקבע מהן הנורמות הראויות".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אמרתם אור לגויים, צדקתם

    התנועה לאיכות השלטון, צדקתם באמרת האגב שלכם "אור לגויים" אבות המייסדים, ראות במדינה שהקימו כמדינה יהודית המושג דמוקרטי לא מוזכר במגילת העצמאות, אבות המייסדים לא חשבו אי פעם שיקום כאן בית משפט ויהפוך את המדינה לדמוקרטית והערך היהודי שנתנו לו םרשנות ראה בגץ טיבי, לא חשבו שיעלו לכאן רבבות של גויים בחסות הדמוקרטיה ומתן אזרחות לרבבות פליטים, ועכשיו אנחנו מצפים לגל עלייה של מוסלמיות (מילה) אכן אור לגויים מראים להם את הדרך לכאן כמו מגדל אור

    יהודי פשוט |
    הגב