הגדלת יישובי המועצות האזוריות בכ-90%

"בית קטן בערבה" – סתם קלישאה או אולי החיים של ממש? ישראלים רבים חולמים לבנות את בית החלומות שלהם בתוך יישובים כפריים קטנים ולגדל שם את הילדים ואולי גם לצרף כלב קטן למשפחה. הקהילה התומכת, הסביבה הפסטורלית והמרחבים הירוקים עושים את שלהם. אך חלום זה התנפץ להרבה מהם, חלק קראו לזה בשם "מצוקת דיור" וחלק כינו זאת חוסר במשאבים כלכליים.
מחקר חדש של משרד החקלאות מצא כי ב-835 מושבים, קיבוצים ויישובים קהילתיים, המשתייכים ל-54 מועצות אזוריות, קיימות כבר כיום כ-176,000 יחידות דיור. רוב היישובים הללו נמצאים בפריפריה הישראלית, כ-34% מהם ממוקמים בצפון וכ-23% מהם בדרום.
המחקר החדש חושף כי על פי תוכניות מאושרות ניתן לבנות עוד כ-93,000 יחידות דיור, כלומר תוספת של כ-50% ליחידות הדיור הקיימות טרם מומשה. בנוסף לכך, על פי תוכנית המתאר הארצית תמ"א 35 והתוכניות המחוזיות ניתן לתכנן כ-67,000 יחידות דיור נוספות. כלומר, ניתן לתכנן ולבנות עוד כ-160,000 יחידות דיור ביישובי המרחב הכפרי וזאת במסגרת התכנונית הכוללת.
כיום, המועצות האזוריות בישראל מחזיקות בכ-85% משטח מדינת ישראל. על אף היקף השטח המשמעותי, פחות מ-10% מהאוכלוסייה בישראל מתגוררת בשטחן. בתוך כך, הפוטנציאל הכולל של הבנייה באזורים שלא מומשו עד כה עשוי להגדיל את יישובי המועצות האזוריות בכ-90%(!) ביחס למצב הקיים. כך שבממוצע, ניתן להגדיל כל ישוב בכ-190 יחידות דיור.
כאמור, על בסיס התוכניות המאושרות כיום, ניתן לבנות עוד כ-93,000 יחידות דיור. בחלוקה גיאוגרפית, על פי מחוזות, נמצא כי למחוז הצפון יכולות להתווסף כ-40,000 משפחות חדשות, המהוות כ-43% מסך הפוטנציאל השיווקי ביישובי המרחב הכפרי; והמחוז הדרומי יוכל לקבל בברכה כ- 27,000 משפחות, המהוות כ-29% מסך הפוטנציאל. בניגוד לכך, בשורה רעה למשפחות המתכננות להשתקע במרכז – על פי ממצאי המחקר, הפוטנציאל השיווקי הטמון במרכז הארץ נמוך יחסית ונאמד בכ-12,000 יחידות דיור בלבד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *