ההתפייסות הגדולה בין ישראל לפרגוואי – ד"ר דרור מנור

שנה לאחר סגירת שגרירותה בירושלים, הודיעה פרגוואי כי תקים משרד סחר דיפלומטי בבירת ישראל. זאת לאחר שהיא הכירה בחמאס ובחיזבאללה כארגוני טרור. בכך מחממת פרגוואי את יחסיה עם ישראל.

שנה לאחר סגירת שגרירותה בירושלים, הודיעה פרגוואי כי תקים משרד סחר דיפלומטי בבירת ישראל. זאת לאחר שהיא הכירה בחמאס ובחיזבאללה כארגוני טרור. בכך מחממת פרגוואי את יחסיה עם ישראל.

ההתחממות ביחסי שתי המדינות מגיעה לאחר שנה של קיפאון: ב-5 בספטמבר 2018 החליטו שלטונות פרגוואי לסגור את השגרירות בירושלים, שנפתחה שלושה חודשים קודם לכן. השגרירות הוחזרה לתל-אביב. הצעד של פרגוואי הרגיז מאוד את ישראל שהחליטה להגיב בצעד קשה: סגירת השגרירות הישראלית באסונסיון והחזרת השגריר לישראל.

המגעים בין ירושלים לאסונסיון נמשכו למרות היחסים המתוחים. מעבר ללחץ של מדינות ערב לסגור את השגרירות בירושלים, היו סיבות נוספות שגרמו לנשיא החדש, מריו אבדו בניטס, לעזוב את ירושלים. התברר כי בניטס היה מאוכזב מאוד מהעובדה שאף בכיר ישראלי לא ביקר בפרגוואי; משלחות של אנשי עסקים ישראלים לא הגיעו, ולא בוצעו בה כלל השקעות ישראליות.

אולם בתקופה האחרונה החלו יחסי שתי המדינות להתחמם בסיועה של ארה"ב. אחד הסימנים המפתיעים היה הכרתה של פרגוואי בחמאס ובחיזבאללה כארגוני טרור; לאחרונה הגיש שגריר ישראל באורוגוואי את כתב האמנה שלו לנשיא בניטס ולשר החוץ שלו. בנוסף, הודיע הנשיא החדש שיפתח בהקדם משרד סחר דיפלומטי בירושלים.

אין ספק כי להתחממות ביחסי ישראל-בוליביה יש חשיבות רבה. ממשלת בוליביה הכירה רשמית במדינת ישראל בפברואר 1949, והיחסים נכונו רשמית בשנת 1950. בתקופת הדיקטטורות הצבאיות בשנים 1982-1964 התקיימו קשרים הדוקים בין בוליביה לישראל. לשתי המדינות היו יחסים דיפלומטיים מלאים, אולם בעקבות מבצע עופרת יצוקה החליטה בוליביה שבראשות או מוראלס לנתקם. ביולי 2014 הכריז מוראלס על ישראל כ"מדינת טרור" בעקבות פעילות צה"ל במבצע צוק איתן. בעקבות ההחלטה בוטל הפטור מוויזה שהיה נהוג בין שתי המדינות, מאז ההסכם שנחתם ביניהן בשנת 1972.

שר החוץ, ישראל כ"ץ, בירך על ההתחממות ביחסי ישראל-פרגוואי והדגיש כי חיזוק מעמדה של ירושלים נמצא בראש סדר העדיפויות של משרד החוץ. על כן, המשרד פעל להחזיר את תמיכתה של פרגוואי בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. כ"ץ שמח על פתיחת המשרד לסחר דיפלומטי ואמר כי הוא משוכנע שבהמשך פרגוואי תחזיר את שגרירותה לירושלים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *