"הזן ההודי יכול לגרום ללא מעט הדבקה שתזלוג גם למחוסנים"

האם ההתפרצויות של הזן ההודי (׳דלתא׳) מחייבות החזרה של ההגבלות והמסכות? פרופ' רן בליצר ראש קבינט המומחים של מגן ישראל ומנהל מערך המחקר והחדשנות של כללית מתריע מפני התפשטות וריאנט דלתא וקורא להקפיד על הנהלים בנתב"ג כדי למנוע החזרת המגבלות

ההתפרצויות האחרונות במודיעין ובבנימינה, מעמידות את ההחלטה על ביטול כל המגבלות והסרת המסכות בסימן שאלה. אך לדברי פרופ' רן בליצר ראש קבינט המומחים של מגן ישראל ומנהל מערך המחקר והחדשנות בכללית, ההתפרצויות היו רק שאלה של זמן "זן דלתא הוא זן מדבק יותר וזה אומר שהוא מרחיק את חיסון העדר והוכיח יכולת להתפשט גם במדינות מחוסנות. צריך לזכור שלמעלה משליש מהאוכלוסיה בישראל אינה מחוסנת, רובם ילדים, והם חשופים להדבקה והעברת הנגיף מאדם לאדם", אומר בליצר.

לדבריו אסור לאפשר את המשך הזלזול בהנחיות הבידוד ואת האירועים בנתב"ג שאפשרו לחוזרים מחו"ל להיכנס ללא בדיקות ובידודים כנדרש. "התחלואה שנכנסת כעת לישראל מגיעה מחו"ל והיא מביאה איתה בעיקר את זן דלתא (הזן ההודי) שהוא מדבק במיוחד, פי 1.5 מהזן הקודם שהכרנו (׳הבריטי׳). ואם רוצים להמשיך את העדר המגבלות על הציבור, חייבים להמשיך להקפיד על הנהלים הקיימים ולמנוע מההתפרצויות המקומיות להתפשט ולהפוך להתפרצות כלל ארצית. אם נראה שהתחלואה מתפשטת ועוברת בין קהילות למרות שיעור החסינות המאוד גבוה שקיים בישראל, לא יהיה מנוס מצעדים של החזרת מגבלות שכבר אינן נמצאות איתנו".

את ההשפעה של זן דלתא, בליצר רואה בעיקר אצל צעירים וילדים שעדיין לא התחסנו. "אנחנו רואים בבריטניה עליה באשפוזים בעקבות התפשטות זן דלתא, אך אין תזוזה בגרף התמותה כיוון שרוב הנדבקים הם צעירים שהתחלואה שלהם פחות קשה, וגם משום שרוב הנדבקים המבוגרים- מחוסנים ומוגנים יחסית מתחלואה קשה". הוא מדגיש שלאור יכולת ההדבקה החריגה של הוריאנט ההודי ולאור העובדה שהחיסון אינו נותן הגנה של 100%, גם מבוגרים מחוסנים עלולים להידבק. "גם כאשר מחוסנים נדבקים, יש הרבה פחות סיבוכים ולכן אנחנו לא צופים עליה בגרף התמותה גם לאור ההתפרצויות האחרונות", מרגיע בליצר.

את ההשלכות של הזן ההודי על מדינת ישראל הוא מחלק לשתיים. "מצד אחד אנחנו לא נחזור למצב שהיינו בינואר, עם איום אמיתי לאי ספיקה של בתי חולים ותמותה משמעותית כי מעל ל-85% מהאוכלוסיה המבוגרת כבר מחוסנת ב2 מנות. אך מצד שני התפשטות ניכרת של התחלואה יכולה לגרום ללא מעט הדבקה שתזלוג גם למחוסנים ותפגע בצעירים ובמבוגרים שלא התחסנו – וצריך לנסות למנוע את ההתפשטות הזאת".

גם לגבי ההחלטות של משרד הבריאות בכל הנוגע לחיסוני ילדים אומר בליצר כי צוות המומחים ממשיך לעקוב ויודיע על שינוי במדיניות – בעיקר אם תהיה התפשטות של הזן ההודי מעבר להתפרצויות המקומיות. "כרגע הסיכונים להדבקה עדיין מאוד נמוכים, מרגע שהתחלואה תתגבר במדינת ישראל, הרי שכבר לא מדובר בסיכון אפסי להידבק ונצטרך לשקול את ההחלטה מחדש. מקווה שהתחלואה תהיה ממוקמת וישתלטו עליה אבל אם היא תמשיך להתפשט בוודאי המאזן ישתנה וצריך לשקול מחדש את ההחלטה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *