הידרדרות יחסי אוסטרליה-סין בעקבות מגפת הקורונה – ד"ר דרור מנור

ידוע כי אוסטרליה העליבה את סין הנחשבת לשותפת הסחר הגדולה ביותר שלה, כאשר דרשה לחקור את התפשטות נגיף הקורונה. מאז הידרדרו יחסי שתי המדינות במהירות.

ידוע כי אוסטרליה העליבה את סין הנחשבת לשותפת הסחר הגדולה ביותר שלה, כאשר דרשה לחקור את התפשטות נגיף הקורונה. מאז הידרדרו יחסי שתי המדינות במהירות. הנקמה הסינית לא איחרה להגיע: סין, אשר הכחישה כי היא מתערבת בפוליטיקה האוסטרלית, דיווחה ביום רביעי, 9 בספטמבר, על פשיטות משטרתיות בבתים של עיתונאים. יום קודם לכן, חזרו למולדתם עיתונאים אוסטרלים, שברחו ממשטרת סין, אשר חקרה אותם בעקבות מעצרה של מגישה שפגעה ב"ביטחון הלאומי הסיני". הם הצליחו להימלט לאחר הסתתרות דרמטית בשגרירות ובקונסוליה. כעת אין יותר עיתונאים אוסטרלים העובדים בסין.

אין ספק כי מדובר בהידרדרות של ממש ביחסי אוסטרליה-סין. חשוב לציין כי היחסים בין שתי המדינות החלו להידרדר עוד בשנת 2018 בשל החששות ההולכים וגוברים מההשפעה הפוליטית הסינית על מגזרים שונים בחברה האוסטרלית, כולל הממשלה, האוניברסיטאות והתקשורת, וכן עמדתה של סין בסכסוכים טריטוריאליים בים סין הדרומי. התפשטות נגיף הקורונה שמקורו בסין החריף עוד יותר את יחסי שתי המדינות.

הפרשה החמורה החלה בחודש אוגוסט, אז עצרה משטרת סין את צ'נג לי, מנחת טלוויזיה ידועה בעלת אזרחות אוסטרלית, שאף הנחתה בערוץ הטלוויזיה של ממשלת סין בשפה האנגלית. משרד החוץ הסיני טען בתוקף כי העיתונאית האוסטרלית נעצרה בעקבות "חשש לביטחון הלאומי הסיני".

הפרשה הסתבכה עוד יותר, כאשר בשבוע הראשון של חודש ספטמבר קיבלו שני העיתונאים האוסטרלים האחרונים שנשארו בסין- מארק סמית' וביל בריטליס- התראה דחופה מדיפלומטים אוסטרלים, כי עליהם לעזוב במהרה את המדינה. אולם, הסינים החליטו להערים קשיים על השניים: משטרת סין הגיעה למסיבת הפרידה של בריטליס מחבריו העיתונאים בבייג'ינג, ודרשה לחקור אותו מיד על קשריו עם העיתונאית העצורה לי. במקביל, הגיעה המשטרה גם לסמית' ששהה בשנגחאי. שני העיתונאים הצליחו לשכנע את חוקרי המשטרה שלא ייקחו אותם לחקירה ונמלטו מיד. בריטליס נמלט לשגרירות האוסטרלית בבייג'ינג, ואילו סמית' נמלט לקונסוליה האוסטרלית בשנגחאי. שני העיתונאים הסתתרו שם במשך חמישה ימים, וביום שלישי, 8 בספטמבר, נחתו בשלום בסידני. אולם העיתונאית האוסטרלית לי נותרה עצורה על ידי משטרת סין.

אחת ההתפתחויות השליליות של משבר הקורונה הוא ההידרדרות החריפה ביחסי אוסטרליה-סין. בייג'ינג כועסת מאוד על קנברה על כך שהייתה מהקוראות העיקריות לחקירה בינלאומית יסודית בנושא אחריותה של סין להתפשטות נגיף הקורונה הקטלני ברחבי העולם. נדמה כי בייג'ינג תתקשה עוד זמן רב לסלוח לקנברה על הצעד הזה. חשוב להדגיש כי פרשת העיתונאים האוסטרלים מהווה למעשה חלק מצמצום החופש של העיתונאים המערביים בסין על רקע משבר הקורונה.

אין ספק כי פרשת העיתונאים האוסטרלים בסין היא מכוערת ומיותרת. חבל שיחסי אוסטרליה-סין נפגעו בצורה שכזו. מערכת היחסים בין שתי המדינות גדלה משמעותית עם השנים. שתי המדינות מקיימות יחסים הדדיים, אשר כוללים קשרים פוליטיים, כלכליים ותרבותיים המשתרעים על פני ארגונים רבים. סין נחשבת לשותפת הסחר הגדולה ביותר של אוסטרליה, ובמשך השנים היא אף השקיעה רבות בחברות כרייה אוסטרליות על מנת לסייע בצרכים של הכלכלה האוסטרלית ההולכת וצומחת.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *