הלוויית הגרמי"ל לנדא זצ"ל – היום ב-12 מבני ברק

הלוויתו של רבה של בני ברק תחל בשעה 12 מבית מדרשו מבני ברק. בהמשך תגיע לישיבת 'תורת אמת' – ומשם להר הזיתים. כל הפרטים

הלוויתו של רבה של בני ברק, הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא זצ"ל, שנפטר הלילה, תחל ב-12 בבית מדרשו ברח' יחזקאל 3 בבני-ברק.

בשעה 15:00 תגיע לישיבת 'תורת אמת' ברחוב ירמיהו בירושלים, ומשם להר הזיתים, שם ייטמן בסמוך לאביו זצ"ל.

על פי צוואתו של הגרמי"ל לנדא זצ"ל, נשים לא ישתתפו.

אמש התקבלה הידיעה המרה על פטירתו של רבה הראשי של בני-ברק הרב משה-יהודה-לייב לנדא ע"ה. רב העיר בני ברק הגאון הרב לנדא זצ"ל נפטר בבי"ח לניאדו שם שהה לאחרונה. בשעת יציאת נשמה שהו בחדרו מנין אברכים מצאנז שנקראו בעת שיצאו מסעודה שלישית אצל הרבי מצאנז.

בימים האחרונים חלה רבה של בני ברק ואושפז בבית החולים לניאדו.

באיחוד הצלה סניף בני ברק נערכים לאבטח רפואית את שלומם של המלווים בהלווית רב העיר בני ברק הגאון משה יהודה לייב לנדא זצ"ל שתיערך בבני ברק.

אפי פלדמן ראש סניף איחוד הצלה בבני ברק מסר כי באיחוד הצלה סניף בני ברק מבכים יחד עם כלל ישראל את לכתו של רב העיר זצ"ל. עם קבלת הבשורה המרה על פטירתו הועברה הנחיה לצוותי הרפואה של איחוד הצלה בבני ברק ומרכז הארץ להיערך למבצע אבטחת שלומם של משתתפי מסע ההלוויה.

הרב לנדא נולד ברמתיים לחיה מינא והרב יעקב לנדא, שכיהן אז כרב המקומי. נקרא על שם סבו, רבה של העיירה קורניץ שברוסיה הלבנה. כשנה לאחר לידתו התמנה אביו כרבה של המושבה בני ברק, והמשפחה עברה להתגורר בבני ברק.

הוא למד בישיבת אור ישראל בפתח תקווה, במשך כמה שנים בישיבת פוניבז' בבני ברק, ובישיבת תומכי תמימים בלוד, שם למד אצל הרב ברוך שמעון שניאורסון והמשפיע הרב שלמה חיים קסלמן. בשנת תשט"ו התמנה לר"מ בכיתה של התלמידים הצעירים בישיבה. בחודש אלול תשי"ח התחתן. בשנת תשכ"ד התמנה לר"מ בישיבת תומכי תמימים המרכזית בכפר חב"ד, תפקיד שמילא במשך 23 שנים.

במקביל שימש כיד ימינו של אביו וטיפל ברוב סוגיות הרבנות בעיר. והחל משנת ה'תש"ם ניהל את מערכת הכשרות העירונית.

בכ"ו בשבט ה'תשמ"ו נפטר אביו, ובמהלך הלוויתו הכריז ראש העיר, משה אירנשטיין: "על פי צוואתו ובקשתו של הרב יעקב לנדא, אנו מכריזים על הכתרתו של בנו הרב משה יהודא ליב לנדא לכהן כרבה של עירנו בני ברק".

רוב החצרות החסידיות עמדו לצדו של הרב לנדא, אך למשל בד"ץ מחזיקי הדת של חסידות בעלז העניק הכשר לרשת של קונדיטוריות, שממנה הסיר הרב לנדא את השגחתו. למרות ההתנגדות נותרה השגחתו של הרב לנדא הדומיננטית ביותר ברובן המכריע של חנויות המזון, הירקות והבשר בבני ברק, וגם ועד הכשרות של הבד"ץ של העדה החרדית נהג להימנע מלהעניק הכשרים לחנויות ומפעלים בתחומי העיר.

הרב לנדא הממשיך במסורת של אביו שלא לגבות אגרה על נתינת כשרות (מעבר להוצאות המינימליות; שאר ההוצאות ממומנות בידי עיריית בני ברק), וכן שלא לגבות שכר עבור פסיקותיו בדיני תורה.

מערכת הכשרות של הרב לנדא נחשבת לאחת הכשרויות המהודרות. עם החברות הגדולות המשתמשות בכשרותו נמנות החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (יצרנית קוקה קולה בישראל) וחלק מוצרי המהדרין של גלידות שטראוס (תחום הגלידות שנמכר לחברת יוניליוור; תחום מוצרי החלב של שטראוס גרופ היה בהשגחתו עד תחילת 2010[2]), לאחר מכן הכשרות על מוצרים אלה עברה לידי בד"ץ מהדרין של הרב אברהם רובין. כמו כן מיובא בשר בקר בהשגחתו מחו"ל.

מנגד, בתקופת רבנותו גברה פעילותם של גופי כשרות נוספים בעיר בני ברק, כמו בד"ץ שארית ישראל, בד"ץ מהדרין, בד"ץ בית יוסף ובד"ץ יורה דעה. גם ועד הכשרות של בד"ץ העדה החרדית החל להעניק תעודות כשרות למאפיות ולאולמות בבני ברק.

באור לכ"ד אדר ב' תשע"ט נסתלק לבית עולמו – ת.נ.צ.ב.ה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *