הלמ"ס ערב ר"ה: ירידה משמעותית באמון הציבור במקבלי ההחלטות

19% מהעסקים מדווחים שלא יוכלו להמשיך לפעול

ערב ראש השנה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (רביעי) נתונים על ההשפעות החברתיות והכלכליות של משבר הקורונה על החברה הישראלית שנגרמו בחצי השנה האחרונה.

צניחה משמעותית באמון במקבלי ההחלטות: פחות ממחצית מהישראלים מביעים אמון בממשלה, זאת בהשוואה ליותר מ-70% בתקופת הסגר הראשון. 71.6% מהישראלים הביעו אמון בממשלה במרץ האחרון, זאת לעומת 46.7% מהישראלים שמביעים בה אמון כיום.

הישראלים נענים באחוזים גבוהים מאוד להנחיות, אך מעט פחות מאשר בתקופה שאחרי הסגר הראשון: 91% העידו ביולי האחרון כי הם מקפידים על היגיינה אישית כגון שטיפת ידיים ושימוש בחומרי חיטוי – זאת לעומת 94.1% במהלך הסגר.

פרט מעניין נוסף, עד חודש יולי לא ניתן היה להצביע על תמותה עודפת ביחס לשנה שעברה. בחודשים הראשונים של השנה התמותה הייתה נמוכה במיוחד ובמהלך המגפה, שיעור התמותה נותר דומה יחסית לשנים קודמות.

עד סוף חודש יולי, נפטרו 27,550 איש בישראל – מספר דומה לתקופה המקבילה בשנת 2019. נתון נוסף עליו מצביע הדוח הוא שבמהלך יולי חלה ירידה של 25.1% במספר הנפגעים בתאונות דרכים ושל 6.1% במספר ההרוגים בתאונות ביחס ל-2019.

תחושת הביטחון גם היא נפגעה: 91.2% מבני 20 ומעלה ציינו בחודשים מרץ ואפריל שהם בטוחים באופן כללי באזור מגוריהם, זאת לעומת 93.4% בתקופה המקבילה אשתקד.

ע"פ הלמ"ס 11.2% מהישראלים היו מובטלים בחודש אוגוסט. בענף שירותי המלונאות ובענף שירותי המזון והמשקאות שיעור העובדים שעדיין בחל"ת היה הגבוה ביותר בסוף אוגוסט.

ערב הסגר הנוסף, מצב העסקים בישראל קשה: 19% מהעסקים מדווחים שלא יוכלו להמשיך לפעול מעבר לשלושה חודשים תחת התנאים הנוכחיים במשק. 78.5% מהעסקים מדווחים על פגיעה מתונה של עד 25% בפדיון של חודש אוגוסט.

מהנתונים עולה כי למשבר הקורונה יש השפעות מזיקות במיוחד על שוק הדיור בישראל – והן עלולות לגרום למשבר ארוך טווח בענף. ברבעון השני של 2020 החלה בנייתן של 9,450 דירות בלבד – ירידה של 29% בהשוואה לרבעון הראשון בחודשים ינואר-מרץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *