"המחברת הגאונית" שתסייע לילדים שלכם להתקדם בלמידה

"המחברת הגאונית" היא מסוג הדברים ששואלים: "איך לא חשבנו על זה קודם?"; מדובר במחברת שאם היו ממציאים אותה בעבר, אין ספק שרבים היו מצליחים יותר בלימודים ואולי אף הייתה מונעת נשירה. אבל אין בוכים על חלב שנשפך ועל מחברת שלא הומצאה – וצריך להודות לבורא עולם על שהמחברת קיימת לפחות עתה.

אבל קודם לכן, קצת רקע: הכירו את ישראל שירן בן 53, תושב קריית ארבע, העובד בשדה החינוך כ-30 שנה כמחנך ומורה מקצועי, מנהל בית ספר בדימוס. מאז 2007 הוא עזב את מערכת החינוך הקונבנציונאלית ומשמש כמרצה במערכת החינוך, בסדנאות וקורסים שפיתח המאושרים בידי משרד החינוך.

"אני היום עובד בחברת 'מיצוינות בחינוך'(כן מיצוינות מלשון מיצוי) המספקת פתרונות שפיתחתי למערכת החינוך. הפתרון המרכזי והמוכר ביותר הוא 'סדרת המחברת הגאונית' שפיתחתי בהיותי מורה לטובת הסדר והארגון של התלמידים שלי. לאט לאט זה תפס תאוצה בעוד ובעוד בתי ספר" מספר שירן.

מתי הבנת שיש בעיה עם המחברת הרגילה?

"ב-1996, כשלימדתי בין היתר משנה, שמתי לב שהמחברת הרגילה אינה מתאימה, משום שהיא צרה וקטנה.

באותן שנים, עם פריצת המחשבים לחיינו, הדפסנו הרבה דפי עבודה שהיו צריכים להדביק אותם למחברות. גיליתי שהמחברת הקטנה למעשה אינה רלוונטית יותר לעידן הדיגיטל – ובטח שלא למרחב של ה-A4 שתפס מקום נרחב בעולם הפדגוגיה. באותם ימים, רוב הספרים כבר החלו להיות מודפסים בפורמט של 4A וכך גם חוברות הלמידה, אבל רק הדבר המאוד חשוב, מחברת, שהוא כלי התפתחותי של כתיבה, נשאר במתכונת של הדור הקודם".

ומה שמעניין הוא שגם בעולם לא חשבו על פתרון לנושא.

"אכן, אנחנו מדברים על בעיה אוניברסאלית. הגעתי בזמנו עם הפתרון של המחברת הגאונית, למפקח הרב אברהם הלוי – איש מאוד משכיל ומאוד בקיא במערכות החינוך בכל העולם. באתי אליו עם התסכול שלי מהמחברות הקטנות שיוצרות בלאגן ואי סדר בלמידה ובכתיבה ומכך שיש צורך בקלסרים, תיקיות ודפדפות רבות, שגורמות גם לבזבוז כספי ועוד – והראיתי לו את הפתרון, את האב טיפוס שיצרתי. הוא אמר לי משפט מכונן: 'רבי ישראל, עלית על בעיה אוניברסאלית. כל העולם סובל מאותה הבעיה ואתה הראשון שאני שומע שפותר את הבעיה. לך בכוחך זה והושעת את העולם'. אמרתי לו: אני בסך הכול רוצה לסייע לתלמידיי. הוא השיב: 'זה יעזור לתלמידיך ואחר כך לתלמידי בתי הספר ואז ברחבי הארץ ובעולם'".

ישראל שירן לא נוקב במספר המחברות שהוא מוכר מידי שנה אבל מדובר על פי ההערכות במאות אלפי יחידות בישראל לבדה.
לדברי איש החינוך, "בגילאי היסודי אני לא מאמין בהקלדה אלא בכתיבה ובעיקר בכתיבה התפתחותית. זה גם קשור לערכי היהדות: 'מֹשְׁכִים בְּשֵׁבֶט סֹפֵר' (שופטים) ועוד. גם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל דיבר בחשיבות הכתיבה כמעוררת חשיבה, ריכוז ושיפור הזיכרון יש באתר שלנו מחקרים על הכתיבה וחשיבותה כמעוררת תהליך קוגנטיבי, לשוני, חשיבתי, כוח הדיבור, שיפור הזיכרון ועוד".

 

המחברת הגאונית באמת גאונית בכל פרט: "בזמנו היה לי קשר טוב עם ד"ר רוברט לדרמן שהוא אופטומטריסט התפתחותי. הוא עזר לי לפתח את המחברת בצורה ויזואלית-חשיבתית", מספר שירן; "ולכן הדפים אינם בצבע לבן, אלא בצבע צהבהב-קרם.

הספרים האיכותיים ביותר בעולם היהודי ובכלל בעולם כולו ובאקדמיה הם בצבע הזה. זאת, משום שהלבן משדר בוהק לעין שגורם לסטרס בעין ובמח. יש הרבה תלמידים שסובלים מזה אבל אינם יודעים להגדיר זאת. לכן, לדוגמא, גם התאורה שלנו צריכה להיות תאורה חמה, צהבהבה ולא לבנה שיכולה לגרום לכאב ראש. למעשה לקחתי מחברת ועיצבתי אותה מחדש, כלומר שורת הכתיבה היא בגוון שמנת ושורת המרווח שבה לא כותבים היא בגוון תכלת. יש מחקרים ברחבי העולם שהשילוב של התכלת ושל השמנת יוצר רוגע וסדר. גם על פי הקבלה התכלת משדר רוגע וסדר. כל שילוב של צבע אחר יוצר ניגודיות חדה מידי לעין ולכן ההרמוניה בצבעים האלה – מושלמת".

כמה זמן לקח לך להכין את המחברת?

"אחרי שקיבלתי את ברכת הדרך מהרב אברהם הלוי וממפתח שיטת 'ברקאי' הרב דן בארי, עליתי לנהל ב-1999 את בית ספר 'ברקאי' בחיפה ושם הייתה שנת הפיילוט הראשונה. למעשה עד אז עסקתי במחקר ופיתוח והמחברת אפילו קיבלה פטנט. בבית הספר, שהיה קטן וצומח, שימשתי גם מחנך בכיתה ג' שהייתה הכיתה הגבוהה ושם נתתי לתלמידי את המחברת שכיניתי אותה אז 'מחברת העידן החדש'. אחרי כמה חודשים המפקחת כל כך התפעלה ממנה והשאר היסטוריה".

התפעלותה של המפקחת לא הייתה סתמית. מורים בכל העולם בכיתות הנמוכות מבזבזים כחצי שנה רק בניסיון לסמן לתלמידים איפה לכתוב ואיפה לא לכתוב; הם גם נוקטים בסימנים כמו 'כביש ומדרכה' – במדרכה מותר לכתוב, בכביש אסור וכדומה.

"עד פסח מבזבזים זמן מיותר על השטויות האלה. המורה לוחץ פול גז בניוטרל. במחברת שיצרתי, שורת הכתיבה ברורה ומובנת גם בחשבון, גם בעברית, באנגלית וגם בערבית המחברת גם כאמור משרה רוגע – ולא פחות מכך היא גם חסכונית: המחברת הזאת גם מייתרת את הצורך בקניית קלסרים דפדפות וניילוניות.

למעשה, בגלל שמדובר במחברת גדולה (4A) כל דפי העבודה נכנסים לתוך המחברת ומודבקים בקצה העמוד. זה מאפשר למורה להדפיס עבודות על דף דו-צדדי ולחסוך כסף למוסד החינוכי(ומדובר באלפי שקלים בשנה!) ולתלמיד אין יותר בעיה של מקום ודפים שיוצאים מהמחברת, אי סדר, בלאגן ועוד. הדף מודבק במקום שמאפשר לו להיות חלק בלתי נפרד מהחוברת וזה נוח להפליא. מעלה נוספת: כל עטיפה של מחברת היא למינציה דו-צדדית המשמש למעשה ללוח מחיק!".

בכל מחברת יש 40 דף, 80 עמודים, אבל בנפח הם פי 4.2 ממחברת רגילה – מבחינת כמות החומר שניתן להכניס לתוכה בכתיבה ובהדבקה. "מידותיה כמעט כפולות בשטח הכתיבה וגם לא מבזבזים דפים על הדבקה. ההדבקה היא בקצה המחברת וכך כל דף מודבק הופך להיות חלק מהמחברת", אומר שירן.

כאמור, מאות בתי ספר בישראל – בהם רשת בתי הספר 'בני יוסף' של תנועת ש"ס – כבר רכשו את המחברת וקצב הייצור הולך וגובר משנה לשנה  במקביל לביקוש האדיר. "מחברת כזו עולה 11.90 ₪ בלבד וב'קרביץ' מחירה 13.90, אבל במארז המחיר יורד. אתם מוציאים הרבה יותר כסף על קלסרים, דפדפות, מחברות ועוד – בשעה שמחברת אחת כזו חוסכת את הקנייה הזו. המחיר ה'זול' של המחברות הקטנות' הופך בסופו של דבר ליקר מאוד כי הוא מחייב נלווים רבים".

 

נסכם בדבריו מומחה החינוך הנודע הרב נפתלי רוט מירושלים שאמר: "גם אם נשים בצד את החסכון בכסף של 'המחברת הגאונית', היא מלמדת את הילדים שיעור נפלא לחיים בסדר ובארגון".

קישור לאתר המחברת הגאונית: www.gnotebooks.co.il

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *